UndermÄligt stöd till hemmasittarna

.

.

Foto: Sörmlands Media

GÀstkrönika2021-04-05 19:03
Detta Àr en ledarkrönika. StrengnÀs Tidning Àr en liberal tidning.

I mars 2020 föreslog regeringen en Ă€ndring av skollagen, som skulle tillĂ„ta att sĂ„ kallade hemmasittare ges distansundervisning. Lagen skulle trĂ€da i kraft i augusti samma Ă„r, men i stĂ€llet svepte pandemin fram och distansundervisning blev vardag Ă€ven för barnen som i vanliga fall klarade av att gĂ„ till skolan. Plötsligt var alla, i nĂ„gon mening, hemmasittare. 

Ingen vet hur mĂ„nga hemmasittare det finns i Sverige. NĂ„gon nationell statistik över barnen som, pĂ„ grund av psykisk ohĂ€lsa, inte mĂ€ktar med att gĂ„ i skolan finns inte. Fenomenet verkar ha blivit vanligare – i alla fall har det uppmĂ€rksammats allt mer – men utan tillförlitliga siffror Ă€r det svĂ„rt att veta hur utvecklingen faktiskt ser ut. Redan 2016 konstaterade sĂ„vĂ€l Skolinspektionen som en statlig utredning att hjĂ€lpen för de drabbade Ă€r allt för bristfĂ€llig.

I den nyligen utgivna boken "Hon kallades hemmasittare" (Forum) berĂ€ttar journalisten Nadja Yllner om sina erfarenheter som förĂ€lder till en hemmasittare, och försöker sĂ€tta in den personliga erfarenheten i en större samhĂ€llsutveckling. 

Yllner vittnar om en vardag dĂ€r varje morgon Ă€r en kamp för att fĂ„ sin dotter att gĂ„ till skolan. Skolan har svĂ„rt att sĂ€tta in tillrĂ€ckliga insatser. De fĂ„r hjĂ€lp frĂ„n psykolog, men nĂ„gon samordning av insatser mellan skola och BUP blir inte av. 

Att det saknas tydliga riktlinjer för hur skolor ska hantera elever med problematisk frĂ„nvaro gör att mĂ„nga skolor famlar i mörkret. I dag vittnar mĂ„nga förĂ€ldrar Ă€ven om att skolan ofta hĂ€nvisar till psykiatrin, psykiatrin tillbaka till skolan samtidigt som barnets problem förvĂ€rras. Den byrĂ„kratikarusellen mĂ„ste fĂ„ ett slut, med en tydligare ansvarsfördelning mellan aktörerna – skolan, psykiatrin och socialtjĂ€nsten – som erbjuder hjĂ€lpinsatser. 

Parallellt med den misstĂ€nkta utvecklingen mot fler hemmasittare, Ă€r det ocksĂ„ allt fler barn som diagnostiseras med ett psykiatriskt tillstĂ„nd, sĂ„som ADHD, autism, Ă„ngestsyndrom eller depression. Mellan 2009 och 2019 syntes en trefaldig ökning, frĂ„n 11 000 drabbade barn till 34 000. Huruvida det beror pĂ„ förbĂ€ttrad diagnostisering som fĂ„ngar upp fler av de med besvĂ€r, eller om siffrorna tyder pĂ„ överdiagnostisering och att vissa tillstĂ„nd blivit "trendiga" har debatterats. 

Men som Yllner skriver kan större elevgrupper, ökade krav pÄ eget ansvar i allt lÀgre Äldrar och telefoner som stÀndigt pockar efter uppmÀrksamhet tÀnkas stÀlla till det sÄ att elever som förr hade klarat skolan utan problem i stÀllet blir hemmasittare. Samtidigt har mindre undervisningsgrupper ansetts exkluderande och tagits bort pÄ mÄnga hÄll, vilket förvÀrrat situationen. Att andelen elever med neuropsykiatrisk diagnos som klarar mÄlen i kÀrnÀmnena sjunkit de senaste Ären, enligt en rapport frÄn Autism och Aspergerförbundet, Àr en utveckling som inte gÄr att ignorera.

Fem Är har gÄtt sedan den statliga utredningen presenterades, men dess förslag om nationell statistik över frÄnvaron har Ànnu inte blivit verklighet. Skolverket och Socialstyrelsen utreder hur samordningen kan förbÀttras, men den rapporten ska vara klar först 2023. Under tiden fortsÀtter barn att falla mellan stolarna.

Mimmie Björnsdotter Grönkvist Àr fristÄende liberal skribent.