Ett B till betygsutredningens förslag

Betygsutredningen verkar ha flera rimliga förslag som kan rÀtta till nÄgra av de vÀrsta systemfelen i det svenska betygssystemet. Det skriver tidningens gÀstkrönikör Mimmie Björnsdotter Grönkvist, som inte Àr lika förtjust i alla förslag.

Foto: Mats Edman

GÀstkrönika2024-09-22 05:03
Detta Àr en ledarkrönika. StrengnÀs Tidning Àr en liberal tidning.

Hela 950 sidor. Det Àr omfÄnget som den statliga utredningen om betygssystemet i skolan förvÀntas landa pÄ, nÀr den lÀmnas över till regeringen i början av nÀsta Är. En rejÀl lunta, med andra ord.

Det kanske skvallrar om att det Àr ett gediget arbete som ligger bakom. Slutsatserna utredaren Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi, har dragit hittills lÄter Ätminstone lovande. I alla fall baserat pÄ vad han berÀttar för tidningen Vi LÀrare (17/9).

DÀr avslöjas att F-betyget ska skrotas, eller i alla fall de förödande konsekvenserna av det icke-godkÀnda betyget. Om regeringen bara ska genomföra ett av förslagen, Àr det förmodligen detta som skulle spela störst roll för mÄnga elever. Det Àr ocksÄ nÄgot som lÀrare, frÀmst i grundskolan, efterfrÄgat.

Sverige Ă€r i dag det land som underkĂ€nner flest elever i grundskolan, trots att Sverige inte sticker ut i internationella mĂ€tningar vad gĂ€ller antalet lĂ„gpresterande elever. Henrekson konstaterar att det Ă€r ett tydligt tecken pĂ„ att kraven som stĂ€lls pĂ„ eleverna Ă€r tuffare Ă€n vad vissa rimligen kan förvĂ€ntas klara av.

UngefĂ€r en femtedel av eleverna saknar fullstĂ€ndiga betyg nĂ€r de lĂ€mnar Ă„rskurs nio. Femton procent saknar behörighet att lĂ€sa vidare pĂ„ ett nationellt gymnasieprogram, och för dem kan underkĂ€nda betyg bli första steget till utanförskap. 

De utan vidare akademisk fallenhet nekas i dag inte bara att lĂ€sa vidare pĂ„ ett högskoleförberedande program. TonĂ„ringar nekas Ă€ven att ta sig vidare till ett yrkesförberedande program. PĂ„ sikt skulle det kunna leda till att vi fĂ„r fĂ€rre undersköterskor, mekaniker och barnskötare som kommer ut i arbetslivet tidigt.

Det vill utredningen rimligt nog Àndra. Dörren till praktiska utbildningar borde vara öppen, Àven för den som inte klarar av att skriva utförliga och nyanserade analyser.

Utredningens uppdrag tar dock inte slut dĂ€r. Den föreslĂ„r Ă€ven att de nationella proven ska skrivas digitalt, för att sedan rĂ€ttas centralt. Eleverna kommer dessutom betygsmĂ€ssigt tjĂ€na pĂ„ att skriva provet, oavsett hur det gĂ„r, vilket Ă€r helt rĂ€tt tĂ€nkt för att locka dem till skrivsalen. 

Snittresultaten pĂ„ de nationella proven ska sedan kalibreras mot skolans snittbetyg. Syftet Ă€r att stoppa betygsinflationen, som Ă€r det enskilt största hotet mot betygens huvudsyfte – att fungera som urvalsprocess för vidare studier. DĂ„ mĂ„ste de elever som jobbat hĂ„rdast premieras, framför de elever som gĂ„tt i skolor som strösslar glĂ€djebetyg. En sĂ„dan mekanism borde ha införts med friskolesystemet – nu drygt trettio Ă„r senare fĂ„r bristen rĂ€ttas till.

Tristare Àr att de vÀlkomna förÀndringarna föreslÄs tillsammans med en plottrig tiogradig betygsskala. PÄ 15 Är har vi alltsÄ gÄtt frÄn en fyragradig betygsskala, till en tiogradig. Skillnaderna mellan steg riskerar att upplevas som smÄ och orÀttvisa.

Riktningen Ă€r dock pĂ„ det stora hela helt rĂ€tt. Utredningen har flera rimliga förslag för att rĂ€tta till nĂ„gra av de vĂ€rsta baksidorna med det svenska betygssystemet – sĂ„ att det inte stjĂ€lper mer Ă€n det hjĂ€lper. Gott sĂ„. Inget betygssystem Ă€r perfekt. Men ett bra Ă€r bĂ€ttre Ă€n ett dĂ„ligt – Ă€ven om det inte kommer att lösa alla skolans problem.


Mimmie Björnsdotter Grönkvist Àr fristÄende liberal skribent pÄ Liberala NyhetsbyrÄn