Hela 950 sidor. Det Àr omfÄnget som den statliga utredningen om betygssystemet i skolan förvÀntas landa pÄ, nÀr den lÀmnas över till regeringen i början av nÀsta Är. En rejÀl lunta, med andra ord.
Det kanske skvallrar om att det Àr ett gediget arbete som ligger bakom. Slutsatserna utredaren Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi, har dragit hittills lÄter Ätminstone lovande. I alla fall baserat pÄ vad han berÀttar för tidningen Vi LÀrare (17/9).
DÀr avslöjas att F-betyget ska skrotas, eller i alla fall de förödande konsekvenserna av det icke-godkÀnda betyget. Om regeringen bara ska genomföra ett av förslagen, Àr det förmodligen detta som skulle spela störst roll för mÄnga elever. Det Àr ocksÄ nÄgot som lÀrare, frÀmst i grundskolan, efterfrÄgat.
Sverige Àr i dag det land som underkÀnner flest elever i grundskolan, trots att Sverige inte sticker ut i internationella mÀtningar vad gÀller antalet lÄgpresterande elever. Henrekson konstaterar att det Àr ett tydligt tecken pÄ att kraven som stÀlls pÄ eleverna Àr tuffare Àn vad vissa rimligen kan förvÀntas klara av.
UngefÀr en femtedel av eleverna saknar fullstÀndiga betyg nÀr de lÀmnar Ärskurs nio. Femton procent saknar behörighet att lÀsa vidare pÄ ett nationellt gymnasieprogram, och för dem kan underkÀnda betyg bli första steget till utanförskap.
De utan vidare akademisk fallenhet nekas i dag inte bara att lÀsa vidare pÄ ett högskoleförberedande program. TonÄringar nekas Àven att ta sig vidare till ett yrkesförberedande program. PÄ sikt skulle det kunna leda till att vi fÄr fÀrre undersköterskor, mekaniker och barnskötare som kommer ut i arbetslivet tidigt.
Det vill utredningen rimligt nog Àndra. Dörren till praktiska utbildningar borde vara öppen, Àven för den som inte klarar av att skriva utförliga och nyanserade analyser.
Utredningens uppdrag tar dock inte slut dÀr. Den föreslÄr Àven att de nationella proven ska skrivas digitalt, för att sedan rÀttas centralt. Eleverna kommer dessutom betygsmÀssigt tjÀna pÄ att skriva provet, oavsett hur det gÄr, vilket Àr helt rÀtt tÀnkt för att locka dem till skrivsalen.
Snittresultaten pĂ„ de nationella proven ska sedan kalibreras mot skolans snittbetyg. Syftet Ă€r att stoppa betygsinflationen, som Ă€r det enskilt största hotet mot betygens huvudsyfte â att fungera som urvalsprocess för vidare studier. DĂ„ mĂ„ste de elever som jobbat hĂ„rdast premieras, framför de elever som gĂ„tt i skolor som strösslar glĂ€djebetyg. En sĂ„dan mekanism borde ha införts med friskolesystemet â nu drygt trettio Ă„r senare fĂ„r bristen rĂ€ttas till.
Tristare Àr att de vÀlkomna förÀndringarna föreslÄs tillsammans med en plottrig tiogradig betygsskala. PÄ 15 Är har vi alltsÄ gÄtt frÄn en fyragradig betygsskala, till en tiogradig. Skillnaderna mellan steg riskerar att upplevas som smÄ och orÀttvisa.
Riktningen Ă€r dock pĂ„ det stora hela helt rĂ€tt. Utredningen har flera rimliga förslag för att rĂ€tta till nĂ„gra av de vĂ€rsta baksidorna med det svenska betygssystemet â sĂ„ att det inte stjĂ€lper mer Ă€n det hjĂ€lper. Gott sĂ„. Inget betygssystem Ă€r perfekt. Men ett bra Ă€r bĂ€ttre Ă€n ett dĂ„ligt â Ă€ven om det inte kommer att lösa alla skolans problem.
Mimmie Björnsdotter Grönkvist Àr fristÄende liberal skribent pÄ Liberala NyhetsbyrÄn