Det mÄste bli enklare att vÀlja tÄget

.

.

Foto: Sörmlands Media

GÀstkrönika2020-10-22 15:32
Detta Àr en ledarkrönika. StrengnÀs Tidning Àr en liberal tidning.

“Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige införs”, stĂ„r det i januariöverenskommelsen. Det Ă€r inte en av uppgörelsens mer omdebatterade punkter. Men frĂ„gan om ett nationellt biljettsystem har större slagkraft Ă€n man kan tro. 

Sedan mĂ„nga Ă„r finns en tydlig ambition om att fĂ„ fler att vĂ€lja kollektiva fĂ€rdmedel. Det Ă€r ocksĂ„ det som varit drivkraften för den avreglering av kollektivtrafiken som skett i flera etapper sedan Ă„r 2000. Ökad konkurrens driver inte bara ner priserna utan bidrar ocksĂ„ till innovation, nya produkter och nischer. Trots problem med eftersatt infrastruktur har det kollektiva resandet ökat starkt de senaste decennierna.



Men att resa kollektivt Ă€r fortfarande krĂ„ngligare Ă€n det borde vara. MĂ„nga resenĂ€rer drabbas av godtyckliga grĂ€nsdragningar. Att man Ă„ker till en annan region för att ta sig till jobbet kan i vissa fall innebĂ€ra krav pĂ„ dubbla biljetter och framför allt besvĂ€rliga situationer vid trafikstörningar. Om man reser till eller pĂ„ en annan plats Ă€n den man Ă€r van vid Ă€r det svĂ„rt att veta vilka operatörer som finns, och att hitta den bĂ€sta biljetten. 

Det sistnĂ€mnda illustreras av att SJ har ett de facto-monopol pĂ„ försĂ€ljning av fjĂ€rrtĂ„gsbiljetter, som tidigare kritiserats av Konkurrensverket. Att nĂ€stan alla resenĂ€rer gĂ„r in pĂ„ sj.se för att köpa sina tĂ„gbiljetter – samtidigt som SJ kan stĂ€nga ute de konkurrenter som de vill – slĂ„r inte bara hĂ„rt mot de tĂ„gbolag som redan finns, utan hindrar sannolikt fler frĂ„n att uppstĂ„.



Det Àr bland annat dessa problem som det nationella biljettsystemet ska lösa. Utredningen föreslÄr exempelvis att SJ, tills ett annat nationellt biljettsystem finns pÄ plats, ska ÄlÀggas att sÀlja alla kollektivtrafikens biljetter. Det Àr en enkel ÄtgÀrd som kan och bör genomföras omedelbart.

Utredningen föreslĂ„r ocksĂ„ en nationell, statlig och konkurrensneutral försĂ€ljningskanal för alla kollektivtrafikens biljetter. Men att bygga upp och marknadsföra en sĂ„dan kanal kan vara svĂ„rt och dyrt, och det framstĂ„r inte direkt som en statlig kĂ€rnuppgift. 



PĂ„ mĂ„nga andra marknader, exempelvis inom flyget, finns kommersiella aggregatorer som samlar och sĂ€ljer biljetter frĂ„n olika operatörer. Om utredningens förslag om att data ska delas mellan kollektivtrafikföretagen blir verklighet bör sĂ„dana kunna uppstĂ„ Ă€ven hĂ€r. Det kan i sin tur anslutas till ett kommande EU-direktiv – framtaget av MP:s Europaparlamentariker Jakop Dalunde – om gemensamma standarder för biljettförsĂ€ljning i hela Europa. 

DĂ„ Ă€r vi Ă€ntligen pĂ„ vĂ€g mot ett enklare resande, och bort frĂ„n den gamla monopoltiden. 
 


Joakim Broman Àr fristÄende liberal skribent.