VĂ€gra handla dyrt – inte bara under vecka 12

Det Ă€r genom att utnyttja vĂ„r konsumentmakt – bland annat genom att ta sig tid att kolla vilken butik som faktiskt har mest prisvĂ€rda varor och handla i dessa affĂ€rer – som vi bĂ€st kan bidra till att förĂ€ndra hur marknaden ser ut och pressa priserna.

Allt fler svenskar funderar numera mer Àn en gÄng över vilka varor som ska hamna i korgen eller inte.

Allt fler svenskar funderar numera mer Àn en gÄng över vilka varor som ska hamna i korgen eller inte.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ledare2025-03-20 05:02
Detta Àr en ledare. StrengnÀs Tidning Àr en liberal tidning.

För att fĂ„ vardagen att gĂ„ ihop Ă€r det inte ovanligt att man faller in i samma mönster om och om igen. Man kör samma vĂ€g till jobbet, lagar samma middagsrĂ€tter vecka efter vecka – och man handlar alltid i samma mataffĂ€r. 

Det finns i och för sig inte alltid sĂ„ mĂ„nga alternativ att vĂ€lja mellan. De tre stora butikskedjorna, Ica, Axfood och Coop, har tillsammans en marknadsandel pĂ„ nĂ€stan 90 procent. Det har lett till en osund marknad dĂ€r det nĂ€stan har bildats ett oligopol. 

Det finns flera anledningar till detta. En Ă€r att svenskarna Ă€r lojala konsumenter– trots att matpriserna stiger och att det gĂ„r att handla samma varor billigare i andra affĂ€rer vĂ€ljer mĂ„nga av oss Ă€ndĂ„ vĂ„r gamla vanliga mataffĂ€r. 

Det Àr inte alltid lÀtt att fÄ vardagen att gÄ ihop. DÄ Àr det lÀtt att koppla in autopiloten och handla i samma affÀr gÄng pÄ gÄng.
Det Àr inte alltid lÀtt att fÄ vardagen att gÄ ihop. DÄ Àr det lÀtt att koppla in autopiloten och handla i samma affÀr gÄng pÄ gÄng.

Men frĂ„gan har Ă€ven en politisk aspekt. LĂ€nge fanns det ett utbrett motstĂ„nd frĂ„n kommunernas sida mot lĂ„gpriskedjor. Som exempel kan man nĂ€mna Lidl som försökte etablera sig i 70 olika kommuner – men fick nobben överallt. I Åre valde kommunen att sĂ€ga nej till den tyska kedjans erbjudande om att köpa en tomt för 6,6 miljoner kronor för att i stĂ€llet sĂ€lja den till Coop för 2 miljoner kronor.

Att kommunpolitikerna anvĂ€nt sin makt för att gynna vissa matkedjor i kombination med att vi i Sverige har ett företagsklimat dĂ€r det Ă€r svĂ„rt att slĂ„ sig in pĂ„ en etablerad marknad har bidragit till den bristande konkurrensen och dĂ€rmed högre matpriser. 

Det senaste Ă„ren har Ă€ven faktorer som inte har med detta att göra, som den höga inflationen, dĂ„liga kaffeskördar och problem med internationella försörjningskedjor, bidragit till skenande matpriser. Allt fler svenskar funderar numera mer Ă€n en gĂ„ng över vilka varor som ska hamna i matkassarna eller inte. Att jaga extrapriser har blivit nĂ„got av en folksport.  

Det gÄr att byta vanor och börja handla i en ny butik.
Det gÄr att byta vanor och börja handla i en ny butik.

De höga matpriserna har nu gjort att ett initiativ pĂ„ sociala medier om att bojkotta matjĂ€ttarna under vecka 12 spridit sig över landet. Framförallt hyllas aktionen att markera mot de stora matvarubutikerna frĂ„n personer pĂ„ politikens vĂ€nsterkant. 

Det Àr spÀnnande att Sverige samlade vÀnster helt plötsligt tycks ha blivit marknadsekonomins varmaste föresprÄkare. Bland annat har VÀnsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar gÄtt ut och uppmanat svenskarna att delta i bojkotten mot matjÀttarna.

 Det Ă€r svĂ„rt att hitta en riskkapitalist med lika stor tilltro till marknadens förmĂ„ga att lösa samhĂ€llsproblem. 

Men vĂ€nsterns nya perspektiv Ă€r Ă€ndĂ„ uppiggande. De har nĂ€mligen helt rĂ€tt. Det Ă€r genom att utnyttja vĂ„r konsumentmakt – bland annat genom att ta sig tid att kolla vilken butik som faktiskt har mest prisvĂ€rda varor och handla i dessa affĂ€rer – som vi bĂ€st kan bidra till att förĂ€ndra hur marknaden ser ut och pressa priserna. Det krĂ€ver att man bryter sina vanor och i stĂ€llet vĂ€ljer att vara aktivt otrogen mot sin vanliga butik. 

Ska det fĂ„ effekt rĂ€cker det dock inte med en tillfĂ€llig otrohetsaffĂ€r under en vecka. Det handlar om en permanent förĂ€ndring. 

Och om mÄlet Àr rimligare matkostnader behöver vi Àven anvÀnda vÄr demokratiska makt för att se till att vÀlja politiker som Àr positivt instÀllda till konkurrens och företagsamhet. Det Àr sÄ vi kan skapa en bÀttre fungerande marknad.