Integrationen fungerar inte bÀttre med sprÄkprov

SFI-undervisningen behöver bli bÀttre. Det mÄste ÄtgÀrdas innan man ens tÀnker tanken pÄ att villkora permanent uppehÄllstillstÄnd med krav pÄ goda svenska- och samhÀllskunskaper.

SFI-undervisningen behöver bli bÀttre. Det mÄste ÄtgÀrdas innan man ens tÀnker tanken pÄ att villkora permanent uppehÄllstillstÄnd med krav pÄ goda svenska- och samhÀllskunskaper.

Foto: Emelie Stenqvist

Ledare2023-05-30 18:56
Detta Àr en ledare. StrengnÀs Tidning Àr en liberal tidning.

PÄ mÄndagen lÀmnades "Utredningen om sprÄk- och samhÀllskunskapskrav för permanent uppehÄllstillstÄnd" över till regeringen. I den föreslÄs det som direktivet medger: att prov i samhÀlle och svenska ska upprÀttas för de utlÀnningar som ansöker om permanent uppehÄllstillstÄnd. Syftet ska vara att frÀmja integration och inkludering i samhÀllet. Men stÀmmer det verkligen?

Provtagningen Àr en hel vetenskap. Journalister kommer ha skÀl att kritiskt granska dessa prov noggrant om de blir verklighet. Oavsett om det handlar om sprÄktestet eller samhÀllsdelen.

Utredningen föreslÄr att kravet pÄ avlagt och avklarat prov ska inte gÀlla alla uppehÄllstillstÄndssökande. Personer med fysiska och psykiska funktionsnedsÀttningar eller andra försvÄrande personliga omstÀndigheter ska slippa testet. Det lÄter som en rimlig avvÀgning om man sÄ tvunget vill gÄ vidare med förslaget. Ska permanenta uppehÄllstillstÄnd villkoras sÄ hÀr Àr det bra att dessa mÀnniskor undantas. Risken Àr annars att kraven slÄr hÄrt mot just dem, men inte lika tungt mot andra.

Men klokast vore att helt avstĂ„ sĂ„dant villkorande. För nĂ„got starkt vetenskapligt stöd finns inte för den hĂ€r sortens kravstĂ€llande. Det framgĂ„r till och med i utredningens forskningsöversikt. 

I den konstrateras det att mĂ„nga lĂ€nder anvĂ€nder sig av sprĂ„k- och samhĂ€llsprov av olika sort för vissa uppehĂ„llstillstĂ„ndstyper eller medborgarskap. Men att mĂ„nga gör nĂ„got betyder inte att det Ă€r effektivt. 

Och i genomgÄngen görs det klart att det finns enstaka studier som visar visst samband mellan hÄrdare krav pÄ prov och politiskt deltagande. Men den sammanfattade bilden Àr att det fattas ett "tydligt samband mellan införandet av dessa krav och en ökad integration". Dessutom Àr det inte svÄrt att se hur detta skulle slÄ mot personer med kort eller obefintlig utbildning, sÀrskilt dÄ kvinnor frÄn krigshÀrjade lÀnder med fÄ rÀttigheter och underutvecklat skolvÀsende.

Den sortens oklara samband mellan Ă„tgĂ€rd och effekt Ă€r skĂ€l nog till att slĂ€nga förslaget i papperskorgen. Men nej. Migrationsminister Maria Malmer Stenergard (M) vill snabbt gĂ„ vidare med Ă€rendet. 

Varför regeringen vill införa den hÀr sortens villkor för permanenta uppehÄllstillstÄnd Àr dock ett mysterium. Enligt Tidöavtalet vill ju regeringen och dess SD-stöd skrota tillstÄndstypen. Ett vÀgval som kommer slÄ hÄrt mot mÀnniskors möjligheter att etablera sig i Sverige. Vem satsar pÄ att utbilda sig för en svensk arbetsmarknad och lÀra sig svenska nÀr ens uppehÄllstillstÄnd kan sluta gÀlla vid varje ny prövning?

Invandrare ska anstrÀnga sig för att lÀra sig svenska, hitta jobb och engagera sig för att bli en del av Sverige. Det Àr givet. Men kommun och stat ska inte komma undan sitt ansvar. Högt stÀllda krav gör inte mycket nytta nÀr förutsÀttningarna Àr svajiga eller dÄliga.

Att svenska sprÄket Àr en viktig bestÄndsdel för verklig etablering i Sverige Àr nÀrmast oomtvistat. DÀrför Àr det oroande hur kvaliteten inom Svenska för invandrare (SFI) varierar sÄ kraftigt som undervisningen gör i Sverige. Att mÄnga invandrare nÀrmast fastnar i SFI-undervisningen och inte lyckas ta sig vidare Àr ett underbetyg som mÄste vÀndas. Det Àr i den Ànden man mÄste börja.