I Sverige Àr sedan 90-talet det statliga pensionssystemet utformat sÄ att det kan stÀrka sitt eget ekonomiska underlag. Det gjordes betydligt mer arbetsstimulerande och dÀrmed vÀlfÀrdsstÀrkande.
Detta hÀnger pÄ att livsinkomstprincipen har, och fÄr fortsÀtta att ha, central betydelse. Allt Àrligt deklarerat arbete ger inbetalda premier. Varje intjÀnad krona ger dÀrmed pension, dÄ man Àr över grundskyddsnivÄn.
Det Àr en stor skillnad mot 50-talets ATP, dÀr högsta pensionsnivÄn kunde uppnÄs genom goda inkomster under bara 15 Är. Det blev inte alls den tydliga stimulans till fler Är i yrkeslivet och mer arbetsinsatser som kom med 90-talets reform.
Med den ökade livslÀngden Àr det hÀr en Àn viktigare frÄga, för möjligheterna att ha finansiellt sÀker grund för pensioner och andra vÀlfÀrdssystem. Det blir fler Àldre och en större vÄrdbörda, sÀrskilt i stora Ärskullar Àldre Àn 80 eller 85 Är. à andra sidan har bÀttre folkhÀlsa gjort fler arbetsföra lÀngre. Pensionssystemet medverkar till att fler Àr i arbete, och Àr det under fler Är.
En annan central del i pensionsreformen var att inkomstpensionen, den stora delen i det statliga systemet, gjordes löne-, inte prisindexerad. Hade inte det gjorts hade, med den goda reallöneutvecklingen, ATP-systemet skrumpnat ihop till mer av grundtrygghetsordning. Fler och fler yrkesaktiva skulle dÄ ha hamnat ovanför taket med stora inbetalda avgifter som inte skulle ge mer pension.
Varje fungerande statligt pensionssystem mÄste dock ha ett inslag av grundskydd för dem som inte kunnat arbeta eller lÀnge haft mycket lÄga inkomster. I nuvarande system Àr det frÀmst garantipensionen. DÀr ger statliga budgetmedel en utfyllnad mellan vad premierna frÄn arbete skulle ge och en garantinivÄ.
Den togs till generöst i pensionsreformen. DĂ„ fanns Ă€nnu mĂ„nga tidigare hemmafruar som inte yrkesarbetat sĂ„ mycket. En successiv avtrappning av garantibeloppet ger mjukare övergĂ„ng â men ocksĂ„, i det skiktet, svagare drivkraft till arbete.
Garantipensionen förblev prisindexerad. Den var inte avsedd att följa med reallönenivÄn uppÄt. Men Ä andra sidan ger den ett skydd för dem med svagast ekonomi i lÀgen dÀr en plötslig inflationsstöt kommer samtidigt med att produktion och premier till inkomstpension utvecklas lÄngsammare. Just det har nu hÀnt, och vid Ärsskiftet sker en höjning av garantipensionerna som Àr betydligt större Àn för andra pensioner.
Chefen för pensionsmyndigheten, Daniel Barr, sÀnde nyligen en varning till riksdag och regering om att pensionssystemets grunder undermineras genom att fler fÄr sin pensionsstandard avgjord av annat Àn den viktiga livsinkomstprincipen. Orsakerna Àr fler Àn den tillfÀlliga, att det senaste Ärets snabba inflation nu lyfter garantipensionen.
Det har gjorts andra pĂ„slag pĂ„ grundskyddet med tillskott frĂ„n statskassan, med för lite hĂ€nsyn till att pensionssystemets arbetsstimulerade verkan har stor betydelse för hĂ„llfastheten i vĂ€lfĂ€rden i stort och i sjĂ€lva pensionssystemet. FĂ„r mer Ă€n fyra av tio pensionĂ€rer â Ă„tminstone för en tid â inte summan av sin Ă„rliga pension bestĂ€md av livsinkomstprincipen Ă€r det helt klart alltför mĂ„nga.
Alla ansvariga partier behöver nu se till att bÀttre vÄrda systemets samlade hÄllfasthet.