Färgpåseprotester visar att mobilen behöver alternativ

Ökat mobilanvändande lyfts fram som ett problem, samtidigt som allt fler tjänster behöver utföras just med mobiltelefoner

Alltmer i samhället kräver en mobiltelefon

Alltmer i samhället kräver en mobiltelefon

Foto: Annika Byrde

Ledare2024-12-06 14:15
Detta är en ledare. Strengnäs Tidning är en liberal tidning.

Det kom protester från PRO när Eskilstuna Energi och Miljö (EEM) bytte system för att få hem nya färgsorteringspåsar. Många äldre oroade sig över att behöva beställa påsarna digitalt med Bank-ID. Nu visade det sig att det fanns andra alternativ. Det går att logga in med kundnummer och den som inte vill eller kan använda dator eller telefon kan ringa EEM:s kundtjänst.

undefined
Ffärgsorteringspåsar för avfall hängdes förr ut vid nya beställningar

Eskilstuna och Strängnäs ligger med färgpåsesystemet bra till när den nya lagen om hushållsnära insamling träder i kraft 2027. Alla hushåll ska få insamling av plast, papper, glas och metall i närheten av hemmet senast den 1 januari 2027. För EEM gäller det att också klara insamlingen av glas hushållsnära.

För andra kan det däremot bli bråttom. Kommunförbundet Vafabmiljö norr om Mälaren har på sin hemsida ännu inga konkreta planer på hur insamlingen hushållsnära ska gå till.

Hur kunderna ska få sina färgpåsar har det varit lättare att få sagt än gjort. Först delades de ut av sopbilarna, men det gick inte, Postnord tog över, men de vill inte heller åka runt med en massa plastpåsar. Så nu är huvudspåret inloggning med Bank-ID. Förhoppningsvis kan de efterfrågade tipsen från kunderna leda till en enklare och smidigare lösning än att få färgpåsarna som ett paket i brevlådan.

undefined
Postnord vill inte längre dela ut färgpåsar på annat sätt en som paket

Protesterna visar dock på ett större problem, som tidigare har tagits upp i en ledare om farfars räkningar. Många äldre står utanför vår alltmer digitala värld och har svårt att betala räkningar eller att logga in på sjukvårdens 1177. Men det handlar inte bara om att hjälpa en generation där många har svårt att bryta det digitala utanförskapet. Det berör också rätten att välja andra alternativ än de som kräver mobilanvändande.

Sverige är sällan landet lagom utan snarare landet extremt. Trender slår hårt, om än åt olika håll. Ett exempel är rätten att använda kontanter. I flera av våra grannländer är rätten att betala med kontanter huvudregeln, med undantag som stor utsatthet för rånrisk. I EU diskuterar euroländerna att slå fast rätten att använda kontanter.

Men i Sverige blir allt fler butiker och restauranger "kontantfria", på vanlig svenska förbud att använda kontanter. En annan trend är försäljningsställen som bara accepterar swishbetalning. Då fungerar varken kort eller kontanter, det är mobiltelefonen som gäller.

undefined
Många butiker och restauranger vägrar att ta emot kontanter.

Trenden finns på många håll att andra alternativ stängs ned. I somras stängde både Sörmlandstrafiken och VL (Västmanlands lokaltrafik) kundtjänst på stationerna i Eskilstuna och Västerås. Kundtjänst på telefon ersätts med chattar.

Varje åtgärd kan i sig framstå som rimlig, det är ofta enkelt och effektivt att gå via mobilen. Men samtidigt ringer varningsklockor för mobilberoende och ökad ensidighet i filterbubblor på sociala medier. Det gäller särskilt barn och unga, där krav på mobilförbud eller förbud att vara på sociala medier ställs.

Barn och ungdomar påverkas mer av vad vuxna gör än vad de säger. Om vuxna ständigt stirrar på sin mobil och utför huvuddelen av viktiga tjänster där blir restriktioner för unga svårare att motivera.

Det finns därför goda skäl att värna andra möjligheter än de som kräver en mobiltelefon för att betala eller kontakta företag och myndigheter.