Nyligen skickade en kommunstrateg pÄ Flens kommun ett mejl till företaget Adstreet om budskapet pÄ en digital annons- och informationstavla, belÀgen pÄ kommunens mark i utkanten av Flen.
Mejlet löd: "Vi har uppmÀrksammat att det snurrar ett politiskt budskap "Stoppa vindkraftverk" pÄ den digitala infartsskylten i Flen. Jag vill minnas att ni har pÄtalat vid möte att ni inte tillÄter politiska budskap. Jag vill dÀrför kolla med er hur ni har resonerat kring detta innehÄll?"
Efter en timme kommer svaret frĂ„n företaget: âDen plockas ner direkt.â
Flens kommunchef HĂ„kan Bergsten ser inga konstigheter med förfarandet. Till tidningen sĂ€ger han att kommunen hörde av sig om skylten eftersom de har fĂ„tt en del pĂ„pekanden om den och de dĂ„ âhelt rimligtâ bara stĂ€llde en frĂ„ga. Enligt Bergsten fanns det âinget bakomliggande syfte om vindkraftsfrĂ„gan utan det var mer generellt. Hade företaget svarat och agerat annorlunda sĂ„ hade vi inte haft nĂ„gra synpunkter kring det,â sĂ€ger han till tidningen.
Men om kommunen inte har nĂ„gra synpunkter om budskapet â fanns det dĂ„ nĂ„gon anledning att stĂ€lla frĂ„gan över huvud taget? Och om man bara vill veta hur bolaget resonerar, varför reagerar man dĂ„ inte pĂ„ svaret frĂ„n Adstreet: att budskapet tagits ned?
Att skriva avtal och ta fram riktlinjer Àr inte alltid lÀtt. Men en enkel tumregel Àr att man ska undvika breda och luddiga formuleringar, exempelvis att man inte tillÄter politiska budskap. Det Àr rÀtt mycket som kan falla in under just det begreppet.
Vill Adstreet ha ryggen fri borde företaget endast tillĂ„ta annonsörer med rent kommersiella budskap som: âKöp en korv i korvkiosken â 5 minuter bort.â Men det gĂ„r inte att utesluta att det finns en vegan som skulle kalla det ett politiskt budskap: ett tecken pĂ„ köttkonsumtionens absoluta övertag i samhĂ€llsdebatten.
Man kan ocksĂ„ undra om det hade varit lika sjĂ€lvklart för kommunstrategen att skicka ett mejl till Adstreet om det stĂ„tt ett annat politisk budskap pĂ„ skylten, till exempel: âSvensk cancervĂ„rd krĂ€ver nationella lösningar.â
Strategen kanske hade mejlat dĂ„ ocksĂ„ â men det Ă€r inte sĂ€kert.
Det finns Àven en annan aspekt av frÄgan som gör soppan som kommunen hamnat i Ànnu mer grumlig.
Det finns ett avtal mellan Adstreet och kommunen. Den digitala tavlan stÄr pÄ mark som upplÄts av kommunen, som Àven bekostar markskötseln. I gengÀld fÄr kommunen minst 25 procent av visningstiden.
Kommunens och Adstreets budskap ska alltsÄ blandats samman. I avtalet finns dock flera förbehÄll för vilka annonser som Adstreet fÄr visa.
I en bilaga till avtalet framgĂ„r det bland annat att Adstreet ska göra en âetisk och moralisk prövningâ av det som stĂ„r pĂ„ skyltarna. Hur denna prövning ska gĂ„ till och vilka moraliska och etiska regler man ska följa framgĂ„r inte â förutom att budskapen inte fĂ„r bryta mot Flens kommuns vĂ€rdegrund. Den vĂ€rdegrund som Ă„terges pĂ„ kommunens webbsida Ă€r dock lika kortfattad som flummigt formulerad. Det Ă€r exempelvis svĂ„rt att fĂ„ nĂ„gon sĂ€rskild ledning av de centrala vĂ€rdeord som anges: "stolthet, öppenhet, omtanke, respekt, kvalitet och ansvar."
Flens kommun Ă€ger Ă€ven rĂ€tten att snarast via e-post meddela Adstreet âom olĂ€genhet för allmĂ€nheten, trafiksĂ€kerhetsrisk eller skada avseende Flens kommuns varumĂ€rke uppstĂ„r pĂ„ grund av nĂ„got som sker med skylten eller dess budskap."
Enligt avtalet ska en direkt analys av felet göras och i samrÄd med kommunen ska en lÀmplig ÄtgÀrd genomföras. Om Adstreet inte gjort nÄgot av detta inom 12 timmar har vissa representanter för kommunen rÀtt att stÀnga av skylten eller vidta "andra befogade sÀkerhetsÄtgÀrder".
Avtalet mellan kommunen och Adstreet har med andra ord inte bara flera vagt formulerade klausuler som lÀmnar utrymme till breda tolkningar. Kommunen ges dessutom tolkningsföretrÀde att exempelvis slÄ fast vad som utgör skada pÄ det egna varumÀrket och denna tolkning kan tvinga Adstreet att agera kraftfullt.
Det Àr dÀrför inte orimligt att ett mejl frÄn kommunen dÀr ett budskap ifrÄgasÀtts kan tolkas som en skarp uppmaning.
Men vad man tĂ€nkte pĂ„ Adstreet nĂ€r kommunens mejl hamnade i inkorgen fĂ„r vi inte veta. Företaget vill inte kommentera Ă€rendet â mer Ă€n att Adstreet anser att de har ett gott samarbete med Flens kommun.
Kommuner i allmÀnhet ska dock akta sig för att ge sken av att vilja tysta samhÀllsdebatten. Och Flens kommun i synnerhet bör avstÄ frÄn att skriva kontrakt med företag dÀr de pÄ skönsmÀssiga grunder ges möjlighet att styra vilka budskap som invÄnarna i Flen ska fÄ ta del av eller inte.
Gillar kommunen inte att de egna budskapen blandas med andras finns tvÄ enkla lösningar. AvstÄ helt frÄn att annonsera eller ta över hela annonsutrymmet.