Kommuner ska inte försöka blockera samhällsdebatten, Flen

Ett avtal ger Flens kommun möjlighet att påverka annonsörers budskap på ett företags annons- och informationstavla i utkanten av Flen. Bland annat kan kommunen tvinga företaget att agera mot innehåll som skadar kommunens varumärke.  

Välkomnar Sörmlands hjärta, Flen, en fri och  öppen samhällsdebatt?

Välkomnar Sörmlands hjärta, Flen, en fri och öppen samhällsdebatt?

Foto: Matilda Kvarnström Lantz

Ledare2025-06-12 21:25
Detta är en ledare. Strengnäs Tidning är en liberal tidning.

Nyligen skickade en kommunstrateg på Flens kommun ett mejl till företaget Adstreet om budskapet på en digital annons- och informationstavla, belägen på kommunens mark i utkanten av Flen. 

Mejlet löd: "Vi har uppmärksammat att det snurrar ett politiskt budskap "Stoppa vindkraftverk" på den digitala infartsskylten i Flen. Jag vill minnas att ni har påtalat vid möte att ni inte tillåter politiska budskap. Jag vill därför kolla med er hur ni har resonerat kring detta innehåll?"

Efter en timme kommer svaret från företaget: ”Den plockas ner direkt.”

Flens kommunchef Håkan Bergsten ser inga konstigheter med förfarandet. Till tidningen säger han att kommunen hörde av sig om skylten eftersom de har fått en del påpekanden om den och de då ”helt rimligt” bara ställde en fråga. Enligt Bergsten fanns det ”inget bakomliggande syfte om vindkraftsfrågan utan det var mer generellt. Hade företaget svarat och agerat annorlunda så hade vi inte haft några synpunkter kring det,” säger han till tidningen.

Men om kommunen inte har några synpunkter om budskapet – fanns det då någon anledning att ställa frågan över huvud taget? Och om man bara vill veta hur bolaget resonerar, varför reagerar man då inte på svaret från Adstreet: att budskapet tagits ned?

Flens kommunchef Håkan Bergsten tycker inte att det är problematiskt att kommunstrategen mejlade Adstreet om budskapet på skylten.
Flens kommunchef Håkan Bergsten tycker inte att det är problematiskt att kommunstrategen mejlade Adstreet om budskapet på skylten.

Att skriva avtal och ta fram riktlinjer är inte alltid lätt. Men en enkel tumregel är att man ska undvika breda och luddiga formuleringar, exempelvis att man inte tillåter politiska budskap. Det är rätt mycket som kan falla in under just det begreppet. 

Vill Adstreet ha ryggen fri borde företaget endast tillåta annonsörer med rent kommersiella budskap som: ”Köp en korv i korvkiosken – 5 minuter bort.” Men det går inte att utesluta att det finns en vegan som skulle kalla det ett politiskt budskap: ett tecken på köttkonsumtionens absoluta övertag i samhällsdebatten. 

Man kan också undra om det hade varit lika självklart för kommunstrategen att skicka ett mejl till Adstreet om det stått ett annat politisk budskap på skylten, till exempel: ”Svensk cancervård kräver nationella lösningar.” 

Strategen kanske hade mejlat då också – men det är inte säkert.

Kommunen mejlade företaget Adstreet med frågor om budskapet på skylten.
Kommunen mejlade företaget Adstreet med frågor om budskapet på skylten.

Det finns även en annan aspekt av frågan som gör soppan som kommunen hamnat i ännu mer grumlig. 

Det finns ett avtal mellan Adstreet och kommunen. Den digitala tavlan står på mark som upplåts av kommunen, som även bekostar markskötseln. I gengäld får kommunen minst 25 procent av visningstiden. 

Kommunens och Adstreets budskap ska alltså blandats samman. I avtalet finns dock flera förbehåll för vilka annonser som Adstreet får visa.

I en bilaga till avtalet framgår det bland annat att Adstreet ska göra en ”etisk och moralisk prövning” av det som står på skyltarna. Hur denna prövning ska gå till och vilka moraliska och etiska regler man ska följa framgår inte – förutom att budskapen inte får bryta mot Flens kommuns värdegrund. Den värdegrund som återges på kommunens webbsida är dock lika kortfattad som flummigt formulerad. Det är exempelvis svårt att få någon särskild ledning av de centrala värdeord som anges: "stolthet, öppenhet, omtanke, respekt, kvalitet och ansvar."

Flens kommuns värdegrund, som den återges på kommunens webbsida, är vagt formulerad.
Flens kommuns värdegrund, som den återges på kommunens webbsida, är vagt formulerad.

Flens kommun äger även rätten att snarast via e-post meddela Adstreet ”om olägenhet för allmänheten, trafiksäkerhetsrisk eller skada avseende Flens kommuns varumärke uppstår på grund av något som sker med skylten eller dess budskap."

Enligt avtalet ska en direkt analys av felet göras och i samråd med kommunen ska en lämplig åtgärd genomföras. Om Adstreet inte gjort något av detta inom 12 timmar har vissa representanter för kommunen rätt att stänga av skylten eller vidta "andra befogade säkerhetsåtgärder".

Avtalet mellan kommunen och Adstreet har med andra ord inte bara flera vagt formulerade klausuler som lämnar utrymme till breda tolkningar. Kommunen ges dessutom tolkningsföreträde att exempelvis slå fast vad som utgör skada på det egna varumärket och denna tolkning kan tvinga Adstreet att agera kraftfullt.

Det är därför inte orimligt att ett mejl från kommunen där ett budskap ifrågasätts kan tolkas som en skarp uppmaning.

Men vad man tänkte på Adstreet när kommunens mejl hamnade i inkorgen får vi inte veta. Företaget vill inte kommentera ärendet – mer än att Adstreet anser att de har ett gott samarbete med Flens kommun.

Kommuner i allmänhet ska dock akta sig för att ge sken av att vilja tysta samhällsdebatten. Och Flens kommun i synnerhet bör avstå från att skriva kontrakt med företag där de på skönsmässiga grunder ges möjlighet att styra vilka budskap som invånarna i Flen ska få ta del av eller inte. 

Gillar kommunen inte att de egna budskapen blandas med andras finns två enkla lösningar. Avstå helt från att annonsera eller ta över hela annonsutrymmet.