Ett rÀttvist sÀtt att sÀtta betyg

Betygsutredningens utredare Jörgen Tholin lÀmnade över betÀnkandet pÄ mÄndagen till regeringen, flera av förslagen kan leda till mer rÀttvis betygsÀttning.

Betygsutredningens utredare Jörgen Tholin lÀmnade över betÀnkandet pÄ mÄndagen till regeringen, flera av förslagen kan leda till mer rÀttvis betygsÀttning.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Ledare2020-08-18 05:00
Detta Àr en ledare. StrengnÀs Tidning Àr en liberal tidning.

Mycket Àr bra med den svenska skolan, det framgick nÀr Jörgen Tholin överlÀmnade Betygsutredningens betÀnkande (SOU 2020:43) till utbildningsminister Anna Ekström (S) pÄ mÄndagen (17/8). Men det finns omrÄden dÀr vi kan bli bÀttre. NÄgra av förslagen ligger inom ramen för Januariavtalet. DÀribland att byta kursbetyg mot Àmnesbetyg.

En sĂ„dan förĂ€ndring kan underlĂ€tta lĂ€randet i skolan. I stĂ€llet för ett enögt fokus pĂ„ att samla in underlag för betyg vid varje kursslut kan lĂ€rare lĂ€gga lĂ„ngsiktiga planer för hela gymnasieutbildningen. Stressen bland elever att jaga höga betyg kan ocksĂ„ sjunka. 

För elever som inte riktigt hĂ€ngt med det första Ă„ret pĂ„ gymnasiet kan Ă€mnesbetyg ocksĂ„ vara klokt. De riskerar annars dras med lĂ€gre betyg Ă€n vad de presterar i slutet pĂ„ gymnasieutbildningen. Alla kan drabbas av personliga problem och dĂ„ligt fokus, och det Ă€r vilken kunskap eleverna besitter vid avslutad utbildning som Ă€r det viktiga. Det kan ocksĂ„ underlĂ€tta utifall ungdomar behöver eller vill byta gymnasieskola. 

Gymnasieelever ska inte bli helt utan Äterkoppling. BetÀnkandet föreslÄr att Àmnen delas upp i olika nivÄer och betygsÀtts, men det Àr nÀr Àmnet Àr avslutat som slutbetyg sÀtts.

I dagens betygssystem kan enstaka kunskapsomrĂ„den fĂ„ en avgörande betydelse pĂ„ slutbetyget i en kurs. Till exempel: för att fĂ„ betyget C behövs minst C i alla delar av kursen. Om eleven inte lyckas uppfylla C i en del innebĂ€r det att betyget kan bli lĂ€gre Ă€n C. En sĂ„dan ordning innebĂ€r i praktiken att elever bedöms efter sin sĂ€msta prestation, i stĂ€llet för den samlade kunskapen. 

DÀrför Àr förslaget om en kompensatorisk ventil bra. Förslaget innebÀr att lÀrare kan göra en sammantagen bedömning av elevers olika kunskaper och sÀtta betyg dÀrefter.

En annan frÄga handlar om att ett nytt betygssystem inte ska leda till betygsinflation. Detta Àr viktigt eftersom det annars riskerar urholka betygssystemets trovÀrdighet och leder till orÀttvis betygssÀttning. Det snedvrider ocksÄ i förlÀngningen det urvalssystem som universitet och högskola antar elever pÄ.

För att stĂ€vja en sĂ„dan utveckling föreslĂ„r utredningen extern rĂ€ttning av nationella proven i grundskolan, och att de ska vara mer vĂ€gledande för slutlig betygsĂ€ttningen. Ett annat förslag handlar om att införa examensprov pĂ„ gymnasiet, inspirerat av den finska modellen, dĂ€r eleverna bĂ„de fĂ„r Ă€mnesbetyg och provresultat. 

BetygsÀttning Àr ett viktigt myndighetsuppdrag som skolan Älagts. Det kan ha lÄngtgÄende betydelse för mÄnga ungas framtid, nÀr det gÀller anstÀllning och vidareutbildning. PÄ sÄ vis Àr flera av utredningens förslag viktiga. De kan leda till att betygen som sÀtts Àr mer rÀttvisa.