Mycket Àr bra med den svenska skolan, det framgick nÀr Jörgen Tholin överlÀmnade Betygsutredningens betÀnkande (SOU 2020:43) till utbildningsminister Anna Ekström (S) pÄ mÄndagen (17/8). Men det finns omrÄden dÀr vi kan bli bÀttre. NÄgra av förslagen ligger inom ramen för Januariavtalet. DÀribland att byta kursbetyg mot Àmnesbetyg.
En sÄdan förÀndring kan underlÀtta lÀrandet i skolan. I stÀllet för ett enögt fokus pÄ att samla in underlag för betyg vid varje kursslut kan lÀrare lÀgga lÄngsiktiga planer för hela gymnasieutbildningen. Stressen bland elever att jaga höga betyg kan ocksÄ sjunka.
För elever som inte riktigt hÀngt med det första Äret pÄ gymnasiet kan Àmnesbetyg ocksÄ vara klokt. De riskerar annars dras med lÀgre betyg Àn vad de presterar i slutet pÄ gymnasieutbildningen. Alla kan drabbas av personliga problem och dÄligt fokus, och det Àr vilken kunskap eleverna besitter vid avslutad utbildning som Àr det viktiga. Det kan ocksÄ underlÀtta utifall ungdomar behöver eller vill byta gymnasieskola.
Gymnasieelever ska inte bli helt utan Äterkoppling. BetÀnkandet föreslÄr att Àmnen delas upp i olika nivÄer och betygsÀtts, men det Àr nÀr Àmnet Àr avslutat som slutbetyg sÀtts.
I dagens betygssystem kan enstaka kunskapsomrÄden fÄ en avgörande betydelse pÄ slutbetyget i en kurs. Till exempel: för att fÄ betyget C behövs minst C i alla delar av kursen. Om eleven inte lyckas uppfylla C i en del innebÀr det att betyget kan bli lÀgre Àn C. En sÄdan ordning innebÀr i praktiken att elever bedöms efter sin sÀmsta prestation, i stÀllet för den samlade kunskapen.
DÀrför Àr förslaget om en kompensatorisk ventil bra. Förslaget innebÀr att lÀrare kan göra en sammantagen bedömning av elevers olika kunskaper och sÀtta betyg dÀrefter.
En annan frÄga handlar om att ett nytt betygssystem inte ska leda till betygsinflation. Detta Àr viktigt eftersom det annars riskerar urholka betygssystemets trovÀrdighet och leder till orÀttvis betygssÀttning. Det snedvrider ocksÄ i förlÀngningen det urvalssystem som universitet och högskola antar elever pÄ.
För att stÀvja en sÄdan utveckling föreslÄr utredningen extern rÀttning av nationella proven i grundskolan, och att de ska vara mer vÀgledande för slutlig betygsÀttningen. Ett annat förslag handlar om att införa examensprov pÄ gymnasiet, inspirerat av den finska modellen, dÀr eleverna bÄde fÄr Àmnesbetyg och provresultat.
BetygsÀttning Àr ett viktigt myndighetsuppdrag som skolan Älagts. Det kan ha lÄngtgÄende betydelse för mÄnga ungas framtid, nÀr det gÀller anstÀllning och vidareutbildning. PÄ sÄ vis Àr flera av utredningens förslag viktiga. De kan leda till att betygen som sÀtts Àr mer rÀttvisa.