Som utomstÄende Àr det svÄrt att förstÄ hur en ung man som dömts för ett flertal allvarliga brott mot barn kunde fÄ ett uppdrag som ungdomsledare i en Eskilstunaförsamling.
NÀr ungdomar i församlingen ifrÄgasatte uppdraget fick de till svar att: "Alla Àr vÀrda en andra chans".
Det Àr förvisso sant. Ingen vinner pÄ att mÀnniskor brÀnnmÀrks för livet för brott de begÄtt och helt stÀngs ute frÄn samhÀllet. Men att man förtjÀnar en andra chans innebÀr inte per automatik att man ska kunna ÄtergÄ till sitt gamla liv som om ingenting hÀnt.
Inom kyrkan finns det rimligtvis flera arbetsuppgifter, som inte innebÀr att en person har daglig kontakt med barn eller vuxna. Uppdrag som kan ge mening, utan att utsÀtta andra för risk.
Men den unge mannen â som dömts för utnyttjande av barn för sexuell posering, försök till av utnyttjande av barn för sexuell posering, barnpornografibrott och kontakt för att trĂ€ffa ett barn i sexuellt syfte â fick alltsĂ„ inte den typen av arbetsuppgifter. I stĂ€llet fick han alltsĂ„ kyrkans vĂ€lsignelse att fortsĂ€tta sitt uppdrag som ungdomsledare.
Inte ens nĂ€r mannen i vĂ„ras skickat en oönskad bild pĂ„ sig sjĂ€lv, med stĂ„nd under byxtyget, till en flicka i 14â15-Ă„rsĂ„ldern tyckes församlingen tycka att han försuttit sin andra chans.
Flickan, som han fÄtt kontakt med via en ungdomsaktivitet i den aktuella församlingens regi, kallades I stÀllet tillsammans med sin familj till ett möte med ungdomsledaren. Under mötet sade mannen förlÄt till flickan.
Det var allt. Ett förlÄt var tillrÀckligt för att mannen skulle fÄ fortsÀtta som ungdomsledare. Som om ingenting hade hÀnt.
Förfarandet ger onekligen upphov till ett antal frÄgor om vilken kultur som rÄder inom församlingen. Hur man ser pÄ sexualbrott, pÄ mÀn och kvinnor.
För det finns nÄgot riktigt unket kring hela förfarandet, som tycks bottna i en syn pÄ sexualbrott dÀr mÀnnen alltid kan ursÀktas. Som om man inom församlingen aldrig har hört talas om #metoo.
Det Àr först nÀr tidningen uppmÀrksammar fallet som nÄgot faktiskt hÀnder. Det Àr uppenbart att nÄgon inom kyrkan förstÄr att man nu bÄde behöver krishantera och kriskommunicera.
För det dröjer inte lĂ€nge förrĂ€n kyrkoherde Johan Hedlund Ă„terkommer med en total pudel: âVi har brustit i vĂ„ra rutiner och vĂ„rt handlande,â sĂ€ger han till tidningen men vill inte i övrigt gĂ„ in pĂ„ nĂ„gra detaljer kring incidenten med flickan eller hur man resonerade efter det möte som hölls.
DĂ€refter agerar kyrkan snabbt. I ett pressmeddelande skriver Johan Hedlund att ungdomsledaren inte lĂ€ngre har nĂ„gra uppdrag, att hĂ€ndelsen Ă€r polisanmĂ€ld och att Ă€rendet Ă€ven anmĂ€lts till Domkapitlet i StrĂ€ngnĂ€s stift för en grundlig undersökning. âNu börjar arbetet med interna och externa funktioner att undersöka varför, vad kan vi göra nu, och vad gör vi för att vara bĂ€ttre i framtiden, konstateras det i pressmeddelandet.
Det Àr ett agerande som Àr hÀmtat frÄn Krishanteringens grundkurs. Man tar ansvar, skyller inte ifrÄn sig och lovar att gÄ till botten med det som hÀnt.
Det Àr bara hoppas att det inte bara blir en lÀpparnas bekÀnnelse utan att man inom församlingen ser till att göra upp med den unkna kultur som tillÄtits leva kvar alltför lÀnge inom kyrkans vÀggar, och lÄter alla komma till tals. Tilltron och tilliten till församlingen och i förlÀngningen Svenska kyrkan har fÄtt en allvarlig knÀck. Det kommer att krÀvas mycket för att ÄterstÀlla dem.