Iron Gate om succén med "Valheim"

FrĂ„n okĂ€nt spelbolag till skapare av en av jĂ€tten Embracers största inkomstkĂ€llor. Lilla Iron Gate slog igenom med dunder och brak med "Valheim" – och har sedan dess slitit med att fĂ€rdigstĂ€lla vikingaspelet. Nu blickar studion framĂ„t. Man ska bara göra klart spelet först, och kanske slĂ€ppa det till konsol.

Videomöte för "Valheim"-gĂ€nget. Övre raden frĂ„n vĂ€nster: Richard Svensson, Erik Ambring, Robin Eyre och Henrik Törnqvist. Mittenraden: Jonathan SmĂ„rs, Lisa Kolfjord, Andreas Thomasso och frilansaren Josefin Berntsson. Nedre raden: Frilansaren Jens Hellström och Christoffer Solgevik. Pressbild.

Videomöte för "Valheim"-gĂ€nget. Övre raden frĂ„n vĂ€nster: Richard Svensson, Erik Ambring, Robin Eyre och Henrik Törnqvist. Mittenraden: Jonathan SmĂ„rs, Lisa Kolfjord, Andreas Thomasso och frilansaren Josefin Berntsson. Nedre raden: Frilansaren Jens Hellström och Christoffer Solgevik. Pressbild.

Foto: Iron Gate/TT

Spel2021-10-10 07:46

Spelbolaget Embracer Ă€ger 81 spelstudior och fler Ă€n 240 varumĂ€rken. Man kan tĂ€nka sig att en hel del av de anstĂ€llda inte ens hade hört talas om den lilla indieutvecklaren Iron Gate vid den hĂ€r tiden förra Ă„ret. NĂ€r studions första spel slĂ€pptes i en tidig version – sĂ„ kallad early access – i februari i Ă„r hade det skapats av fem personer i Skövde.

Spola fram ett halvÄr och "Valheims" sensation Àr ett faktum. 6,8 miljoner spelare köpte spelet pÄ nÄgra mÄnader, spelsajter som Eurogamer, Polygon och IGN har hela sektioner med "Valheim"-material, och nÀr Embracer presenterade sitt bokslut tackade man titeln för moderbolagets rekordresultat.

"Ganska osannolikt", sammanfattar Iron Gates vd Henrik Törnqvist framgÄngarna.

– NĂ€r jag kom in i projektet kĂ€nde jag att det hade goda förutsĂ€ttningar att bli populĂ€rt pĂ„ (spelplattformen) Steam, men man tĂ€nker aldrig att det ska bli sĂ„dan hit som det faktiskt har blivit, sĂ€ger han.

Speciellt slÀpp

Sedan slÀppet har det varit brÄda dagar pÄ studion. Early access Àr en modell dÀr ett ofÀrdigt spel slÀpps. Tanken Àr att skaparna dels ska fÄ in pengar, dels Äterkoppling med förbÀttringsÄtgÀrder och förslag frÄn spelarna. Ur ett spelarperspektiv fÄr man chansen att vara tidigt ute med ett spel, och att vara en del av den gemenskap som kan skapas kring det. Man fÄr dessutom chansen att pÄverka dess innehÄll.

Och "Valheims" spelare har tagit den chansen.

– Det Ă€r vĂ€ldigt mycket reaktioner, pĂ„ allt vi gör vĂ€ller det in kommentarer och vi fĂ„r mĂ„nga mejl. Vi har 200 000 medlemmar pĂ„ (plattformen) Discord dĂ€r det dagligen kommer feedback, sĂ€ger Lisa Kolfjord, communityansvarig som ocksĂ„ arbetar med 3D-modeller.

Även om de flesta spelar i tysthet sĂ„ rĂ€cker det med att en brĂ„kdel kommer med konkreta tips för att snabbt inse att det inte gĂ„r att göra alla nöjda.

– Folk har vĂ€ldigt höga förvĂ€ntningar pĂ„ "Valheim" och hur det kommer att vara i slutskedet, det Ă€r kul och spĂ€nnande. Men folk kan ju ha lite orealistiska förvĂ€ntningar pĂ„ hur snabbt saker och ting ska gĂ„, sĂ€ger hon.

Knepet, enligt henne, för att lyckas sÄlla i Äterkopplingen Àr att hÄlla utkik efter Äterkommande önskemÄl och förslag, och skicka dem vidare till de övriga sju i utvecklingsgruppen.

"Var för mycket"

Iron Gate sÀger sig ocksÄ ha tÀnkt om en hel del utifrÄn spelarreaktionerna. Den fÀrdplan för 2021 som publicerades före slÀppet skrotades snabbt.

– Det kom snabbt fram att vi inte kunde följa den, det var helt enkelt för mycket för oss, sĂ€ger Henrik Törnqvist.

I stÀllet bestÀmde man sig för att göra tre större uppdateringar, dÀr den första, "Hearth and home", slÀpptes i mitten av september.

– NĂ€r de Ă€r gjorda kommer vi anse att spelet Ă€r fĂ€rdigt, dĂ„ kommer vi gĂ„ ur early access-fasen och vara ett vanligt spel pĂ„ Steam. Vi kommer sĂ„ klart att underhĂ„lla det, men inte aktivt utveckla det, sĂ€ger han.

– Rent tidsmĂ€ssigt ligger det hĂ€r tvĂ„-tre Ă„r in i framtiden, sĂ„ vi kommer att utveckla "Valheim" ganska lĂ€nge, men vi ser ett slut för det, och sedan kommer vi att utveckla andra saker.

Ingen tjÀnst

Andra spelbolag hade kanske gnuggat hÀnderna över en miljonpublik och gjort "Valheim" till ett sÄ kallat "game as a service"-spel, som fortsÀtter att utvecklas och dra in pengar under överskÄdlig framtid, genom prenumerationer eller köp i spelet. Men Iron Gate sÀger sig inte ha kÀnt nÄgon press gentemot utgivarna.

– Vi kĂ€nner stor press gentemot vĂ„ra spelare sĂ„ klart. Vi försöker att utveckla "Valheim" pĂ„ ett sĂ€tt som vi hoppas att konsumenter och spelare ska tycka om, det Ă€r ju dĂ€rför vi valt att slĂ€ppa "Valheim" i early access, sĂ€ger Törnqvist.

TT: Varför vill ni se ett slut pÄ "Valheim"?

– För att det Ă€r ett Ă€ventyrsspel som har ett tĂ€nkt slut, vi har aldrig haft nĂ„gon önskan att göra det till ett service-spel helt enkelt.

Än sĂ„ lĂ€nge finns "Valheim" exklusivt pĂ„ pc. Men det kan det bli Ă€ndring pĂ„ framöver, dĂ„ en och annan konsolspelare Ă€r sugen pĂ„ att försöka att överleva i Iron Gates vikingavĂ€rld.

– Vi tror ocksĂ„ det. Det Ă€r nĂ„got vi kommer att titta pĂ„ lĂ€ngre fram. Jag kan inte sĂ€ga nĂ„got mer konkret, men det Ă€r klart att vi vill slĂ€ppa det pĂ„ Playstation, Xbox och Switch.

Fakta: Steam och early access

Valves distributionsplattform Steam har funnits sedan 2003 och Àr den största av sitt slag till pc. Via plattformen kan spelare köpa spel och ladda ned dem.

Förra Äret hade plattformen 120 miljoner aktiva spelare i mÄnaden, och omkring 63 miljoner om dagen.

Early access Àr en modell som spelskapare kan vÀlja att slÀppa sina spel som. Det rör sig om en ofÀrdig men fullt spelbar version av spelet som spelaren köper (eller i vissa fall laddar ned gratis). NÀr spelet sedan slÀpps i fÀrdig version fÄr early access-köparna Àven den versionen.

Under resan frÄn early access till fÀrdigt spel kan de intresserade komma med Äterkoppling till skaparna, för att spelet ska utvecklas och bli bÀttre.

Modellen skiljer sig frĂ„n att slĂ€ppa en sĂ„ kallad demo – som Ă€r en provversion – och att förköpa ett spel – som innebĂ€r att lĂ€gga en bestĂ€llning pĂ„ ett spel som Ă€nnu inte har slĂ€ppts.

KĂ€lla: Steam


Fakta: Valheim

Utspelas i en vikingainspirerad vÀrld dÀr upp till tio pc-spelare kan bygga, utforska, och gÄ pÄ Àventyr tillsammans.

Utvecklas av spelstudion Iron Gate och ges ut av förlÀggaren Coffee Stain. BÄda företagen huserar i Skövde och har kopplingar till dataspelsutbildningarna vid högskolan dÀr. Coffe Stain Àgs av Karlstadbaserade Embracer.

Sorteras in i den populÀra och lite spretiga genren överlevarspel. Oftast gÄr de ut pÄ att kasta in spelaren i mer eller mindre gÀstvÀnliga miljöer dÀr man kan leva ut sina Robinson Crusoe-drömmar samtidigt som man Àr utlÀmnad Ät elementen, monster eller andra spelare. Bland storsÀljarna finns "Minecraft" och "Day Z".

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!