Spelbolaget Embracer Ă€ger 81 spelstudior och fler Ă€n 240 varumĂ€rken. Man kan tĂ€nka sig att en hel del av de anstĂ€llda inte ens hade hört talas om den lilla indieutvecklaren Iron Gate vid den hĂ€r tiden förra Ă„ret. NĂ€r studions första spel slĂ€pptes i en tidig version â sĂ„ kallad early access â i februari i Ă„r hade det skapats av fem personer i Skövde.
Spola fram ett halvÄr och "Valheims" sensation Àr ett faktum. 6,8 miljoner spelare köpte spelet pÄ nÄgra mÄnader, spelsajter som Eurogamer, Polygon och IGN har hela sektioner med "Valheim"-material, och nÀr Embracer presenterade sitt bokslut tackade man titeln för moderbolagets rekordresultat.
"Ganska osannolikt", sammanfattar Iron Gates vd Henrik Törnqvist framgÄngarna.
ââNĂ€r jag kom in i projektet kĂ€nde jag att det hade goda förutsĂ€ttningar att bli populĂ€rt pĂ„ (spelplattformen) Steam, men man tĂ€nker aldrig att det ska bli sĂ„dan hit som det faktiskt har blivit, sĂ€ger han.
Speciellt slÀpp
Sedan slÀppet har det varit brÄda dagar pÄ studion. Early access Àr en modell dÀr ett ofÀrdigt spel slÀpps. Tanken Àr att skaparna dels ska fÄ in pengar, dels Äterkoppling med förbÀttringsÄtgÀrder och förslag frÄn spelarna. Ur ett spelarperspektiv fÄr man chansen att vara tidigt ute med ett spel, och att vara en del av den gemenskap som kan skapas kring det. Man fÄr dessutom chansen att pÄverka dess innehÄll.
Och "Valheims" spelare har tagit den chansen.
ââDet Ă€r vĂ€ldigt mycket reaktioner, pĂ„ allt vi gör vĂ€ller det in kommentarer och vi fĂ„r mĂ„nga mejl. Vi har 200 000 medlemmar pĂ„ (plattformen) Discord dĂ€r det dagligen kommer feedback, sĂ€ger Lisa Kolfjord, communityansvarig som ocksĂ„ arbetar med 3D-modeller.
Ăven om de flesta spelar i tysthet sĂ„ rĂ€cker det med att en brĂ„kdel kommer med konkreta tips för att snabbt inse att det inte gĂ„r att göra alla nöjda.
ââFolk har vĂ€ldigt höga förvĂ€ntningar pĂ„ "Valheim" och hur det kommer att vara i slutskedet, det Ă€r kul och spĂ€nnande. Men folk kan ju ha lite orealistiska förvĂ€ntningar pĂ„ hur snabbt saker och ting ska gĂ„, sĂ€ger hon.
Knepet, enligt henne, för att lyckas sÄlla i Äterkopplingen Àr att hÄlla utkik efter Äterkommande önskemÄl och förslag, och skicka dem vidare till de övriga sju i utvecklingsgruppen.
"Var för mycket"
Iron Gate sÀger sig ocksÄ ha tÀnkt om en hel del utifrÄn spelarreaktionerna. Den fÀrdplan för 2021 som publicerades före slÀppet skrotades snabbt.
ââDet kom snabbt fram att vi inte kunde följa den, det var helt enkelt för mycket för oss, sĂ€ger Henrik Törnqvist.
I stÀllet bestÀmde man sig för att göra tre större uppdateringar, dÀr den första, "Hearth and home", slÀpptes i mitten av september.
ââNĂ€r de Ă€r gjorda kommer vi anse att spelet Ă€r fĂ€rdigt, dĂ„ kommer vi gĂ„ ur early access-fasen och vara ett vanligt spel pĂ„ Steam. Vi kommer sĂ„ klart att underhĂ„lla det, men inte aktivt utveckla det, sĂ€ger han.
ââRent tidsmĂ€ssigt ligger det hĂ€r tvĂ„-tre Ă„r in i framtiden, sĂ„ vi kommer att utveckla "Valheim" ganska lĂ€nge, men vi ser ett slut för det, och sedan kommer vi att utveckla andra saker.
Ingen tjÀnst
Andra spelbolag hade kanske gnuggat hÀnderna över en miljonpublik och gjort "Valheim" till ett sÄ kallat "game as a service"-spel, som fortsÀtter att utvecklas och dra in pengar under överskÄdlig framtid, genom prenumerationer eller köp i spelet. Men Iron Gate sÀger sig inte ha kÀnt nÄgon press gentemot utgivarna.
ââVi kĂ€nner stor press gentemot vĂ„ra spelare sĂ„ klart. Vi försöker att utveckla "Valheim" pĂ„ ett sĂ€tt som vi hoppas att konsumenter och spelare ska tycka om, det Ă€r ju dĂ€rför vi valt att slĂ€ppa "Valheim" i early access, sĂ€ger Törnqvist.
TT: Varför vill ni se ett slut pÄ "Valheim"?
ââFör att det Ă€r ett Ă€ventyrsspel som har ett tĂ€nkt slut, vi har aldrig haft nĂ„gon önskan att göra det till ett service-spel helt enkelt.
Ăn sĂ„ lĂ€nge finns "Valheim" exklusivt pĂ„ pc. Men det kan det bli Ă€ndring pĂ„ framöver, dĂ„ en och annan konsolspelare Ă€r sugen pĂ„ att försöka att överleva i Iron Gates vikingavĂ€rld.
ââVi tror ocksĂ„ det. Det Ă€r nĂ„got vi kommer att titta pĂ„ lĂ€ngre fram. Jag kan inte sĂ€ga nĂ„got mer konkret, men det Ă€r klart att vi vill slĂ€ppa det pĂ„ Playstation, Xbox och Switch.