Den italienska kultursektorn upplever ett svÄrt ekonomiskt bakslag efter att museer och monument tvingades hÄlla stÀngt sedan mitten av mars för att dÀrefter gradvis öppna under den senare delen av maj.
Ăven pĂ„ konstmuseet Uffizierna i Florens, som hyser en av vĂ€rldens frĂ€msta konstsamlingar med verk av bland andra Leonardo da Vinci och Botticelli, Ă€r det betydligt glesare Ă€n normalt bland besökarna, berĂ€ttar museets chef, Eike Schmidt för TT.
Enligt Schmidt krĂ€vs nu nya idĂ©er för att museibranschen ska kunna överleva pandemins efterverkningar â framförallt mĂ„ste man försöka nĂ„ en yngre publik. Hans eget museum har dock de senaste veckorna hamnat i blĂ„svĂ€der i italienska medier efter att den enormt populĂ€ra influeraren Chiara Ferragni, med 19 miljoner följare i sina sociala kanaler, postat inlĂ€gg frĂ„n den nattliga specialvisning av museets samlingar hon för ett par veckor sedan fick av museichefen sjĂ€lv.
Men trots den massiva kritiken frÄn den italienska kulturintelligentian för att museet lÄtit Ferragni posera framför Botticellis "Venus födelse" genererade inlÀgget ett stort uppsving av yngre besökare, sÀger Eike Schmidt.
ââUnder förra helgen registrerade vi en ökning pĂ„ 27 procent av besökare under 25 Ă„r â och det Ă€r ju de som om ett par Ă„rtionden kommer att styra över kulturarvet och bestĂ€mma hur och i vilken sorts kultur Italien ska investera. Och för att nĂ„ den yngre generationen mĂ„ste man kommunicera â framförallt via sociala medier.
Kluvna kÀnslor
Inte bara Uffizierna har sett en minskning av antalet besökare. I Florens har man de senaste mĂ„naderna upplevt hur lĂ€mmeltĂ„gen av turister försvunnit frĂ„n populĂ€ra platser som bron Ponte Vecchio och torget Piazza della Signoria â och mĂ„nga av stadens invĂ„nare har ocksĂ„ kluvna kĂ€nslor inför massturismen. Francesca Galluzzi, som bor i Florens, sĂ€ger till TT att mĂ„nga invĂ„nare upplevt en speciell tid dĂ€r frĂ„nvaron av turisthorder gjort att florentinarna kunnat Ă„terupptĂ€cka stadens kulturarv.
ââVi uppmanades att besöka stadens museer nĂ€r de öppnade igen â vilket mĂ„nga ocksĂ„ gjorde. Och att fĂ„ uppleva Florens utan en massa folk Ă€r nĂ„got helt unikt.
Enligt Francesca Galluzzi Àr frÄgan kring turismnÀringen dock komplex, dÄ mÄnga i staden har blivit av med sina inkomster pÄ grund av situationen. Samtidigt sÀger hon att pandemin kan innebÀra en möjlighet till förÀndring.
ââMan skulle kunna Ă€ndra pĂ„ sĂ„dant som tidigare inte har fungerat, men vi fĂ„r vĂ€l se vad som hĂ€nder. I slutĂ€ndan Ă€r det ju politikerna som beslutar om de hĂ€r frĂ„gorna, sĂ€ger hon.
"Utmaning och möjlighet"
Uffizierna har, precis som övriga italienska museer, ocksÄ förlorat stora summor pengar under pandemin och berÀknas bara under de tvÄ första mÄnaderna dÄ man höll stÀngt ha gÄtt miste om intÀkter pÄ över tio miljoner euro.
Men trots att museet stÄr inför stora utmaningar Àr en ÄtergÄng till tidigare massturism inte ett lockande scenario, enligt Eike Schmidt.
ââVi behöver inte lika mĂ„nga besökare som tidigare. Snarare hoppas vi pĂ„ att de nya vĂ€gar vi nu testar för att ge besökarna tillgĂ„ng till vĂ„rt kulturarv kan utvecklas i framtiden. För besökarna kommer att Ă„tervĂ€nda â och risken Ă€r att antalet till och med ökar â det Ă€r nĂ„got vi har sett efter tidigare kriser.
ââDet hĂ€r Ă€r en stor utmaning sĂ„vĂ€l som en viktig möjlighet till förnyelse av branschen. Och den största risken nu Ă€r att vi upprepar gamla fel, avslutar han.