MÀsterligt om rÀtten till sin egen sanning

Vigdis Hjorth Ă€r tillbaka med en sĂ„rig familjehistoria om svek och livslögner. I "Är mor död" visar den norska författaren varför hon tillhör Nordens frĂ€msta.

Vigdis Hjorth slog igenom med den uppmÀrksammade romanen "Arv och miljö". Senast gav hon ut romanen "LÀrarinnans sÄng" som kom pÄ svenska förra Äret.

Vigdis Hjorth slog igenom med den uppmÀrksammade romanen "Arv och miljö". Senast gav hon ut romanen "LÀrarinnans sÄng" som kom pÄ svenska förra Äret.

Foto: Sara Angelica Spilling

Recension2021-04-10 06:55
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Vigdis Hjorth Àr en rutinerad författare men slog igenom internationellt först med "Arv och miljö" frÄn 2016. Romanen vÀckte debatt i Norge dÄ den utgÄr frÄn författarens egna erfarenheter av incest, Àven om Hjorth sjÀlv har sagt att boken ska lÀsas som skönlitteratur. I "Arv och miljö" berÀttar huvudpersonen Bergljot om sina minnen av hur fadern utnyttjade henne sexuellt under barndomen, men övriga familjemedlemmar vill inte kÀnnas vid hennes anklagelser.

Författarens vĂ€lkĂ€nda teman – livslögner, mĂ€nniskans psykologiska motiv och det borgerliga familjedramat – Ă„terkommer Ă€ven i nya romanen. "Är mor död" handlar om Johanna som har bott i USA i 30 Ă„r, efter att ha brutit med sin norska familj. NĂ€r hennes man dör uppstĂ„r plötsligt behovet av att Ă„tervĂ€nda. Hon vill trĂ€ffa och tala ut med sin nu 85-Ă„riga mamma, men hon mĂ€rker att behovet inte Ă€r ömsesidigt. Johanna förföljer i stĂ€llet modern och fantiserar om hur hon Ă€r nu.

Romanen genljuder av Henrik Ibsens pjÀs "Vildanden". I den ser Gregers Werle det som sin moraliska uppgift att upplysa vÀnnen Hjalmar om dennes förljugna liv. HÀr tar Johanna pÄ sig det uppdraget. Men vad Àr sanning? Det Àr en frÄga som Vigdis Hjorth komplicerar. Johanna bÀr pÄ ett trauma frÄn barndomen som Àr förknippat med den kalla och frÄnvarande modern. Hon krÀver att mamman ska kÀnnas vid "sanningen", men vad som Àr centralt för Johanna tycks inte vara det för modern. Det Àr obehagligt, fascinerande och svindlande att tvingas tÀnka pÄ hur vi kan uppfatta hÀndelser sÄ olika.

Till exempel minns Johanna en dag dÄ hon som barn var ensam med modern. Mamman var sjuk och ville inte följa med övriga familjen pÄ utflykt. Johanna lÄtsades ocksÄ vara sjuk. Under dagen vill modern mest vara för sig sjÀlv. Dottern ligger pÄ sitt rum och registrerar allt som mamman gör i huset. Hon lyssnar efter henne nÀr hon gÄr pÄ toa, öppnar kylskÄpet, Àter kexchoklad frÄn en viss plats i köket. RÀdd att störa vÄgar hon sjÀlv inte gÄ ut. Hon vill vara nÀra sin mamma men ocksÄ bryta sig fri, kanske sÄra henne för att hon ska se henne. NÀr modern ber Johanna att rita av henne mÄlar hon ett osmickrande portrÀtt. En dag som rymmer sÄ mÄnga kÀnslor för dottern Àr troligen bara en av mÄnga andra för modern.

Samtidigt finner Johanna bevis för att detaljer i hennes barndomsminnen Àr sanna. Kanske finns det ÀndÄ gemensamma tolkningar av verkligheten. Men hÀr lyfts Àven frÄgan om vad vi har rÀtt att göra med sanningen, om vi tror oss sitta pÄ den. Kan vi komma efter 30 Är och stÀlla nÄgon mot vÀggen? SÀrskilt nÀr Johannas behov frÀmst verkar handla om att vilja förstÄ sig sjÀlv. Samtidigt kanske hon har rÀtt till sin sanning, om det Àr sÄ att moderns livslögn gÄr ut över henne.

"Är mor död" Ă€r det bĂ€sta jag har lĂ€st av Vigdis Hjorth hittills. SprĂ„ket Ă€r avskalat och avdramatiserat men prĂ€glas samtidigt av en tung sorg (en ton som fĂ„ngas sömlöst i Jens HjĂ€ltes översĂ€ttning). BerĂ€ttelsen kommer pĂ„ sĂ„ sĂ€tt Ă„t nĂ„got Ă€kta i frĂ„ga om hur livet Ă€r. Hjorth visar lĂ€saren hur litteraturen kan vara mer sann Ă€n verkligheten. "Verkligheten Ă€r ointressant, sanningen Ă€r intressant", stĂ„r det, och sanningen hör till konstens omrĂ„de. Vi klarar inte av att möta den fullt ut i verkliga livet. ÄndĂ„ Ă€r vi sĂ„ upptagna av sanningen. Just den paradoxen Ă€r Hjorth en mĂ€stare pĂ„ att fĂ„nga.

Roman

Vigdis Hjorth

Är mor död

Övers. Jens HjĂ€lte

Natur & Kultur