Roman
Maja Lunde
Drömmen om ett trÀd
Ăvers. Lotta Eklund
Natur & Kultur
Postapokalyptiska framtidsvisioner hÀmtar sin inspiration i sÄdant som vÀcker fruktan hÀr och nu. SÄ Àven norska Maja Lundes tetralogi om vÀrlden efter en klimatkatastrof. Sviten som inleddes med "BlÄ" (2018) avslutas nu med "Drömmen om ett trÀd" som utspelar sig pÄ Svalbard Är 2110 och huvudsakligen i det gamla brukssamhÀllet Longyearbyen, vars kolgruvor vid tiden för romanens handling sedan lÀnge Àr nedlagda (i verkligheten ska den sista stÀnga i Är). TonÄringen Tommy Àr ensam kvar efter att hans bröder har förts bort av ett fartyg som kom dit i sökande efter den legendariska fröbanken.
Romanen Àr pÄ Maja Lundes vis vag och fragmentarisk. Hon berÀttar aldrig i detalj om klimatkollapsens förlopp, utan lÀmnar det till lÀsarens fantasi. Boken övertrÀffar föregÄngaren "Przewalskis hÀst" (2021) i frÄga om sÄvÀl stil som komposition. Bortsett frÄn "BlÄ" Àr det hÀr den bÀsta delen i tetralogin.
Det som inte övertygar Ă€r författarens skildringar av hur mĂ€nskligheten inom loppet av nĂ„gra decennier (klimatet kollapsar redan Ă„r 2040) klipper banden till vĂ„r tids vetenskapliga och teknologiska framsteg. HĂ€r finns det exempelvis inte nĂ„gon vetenskap att tillgĂ„ mellan den sovjetiske vĂ€xtgenetikern Nikolai Vavilov (1887â1943) och Ă„r 2110. Och skymtar inte ett slags ekoromantik i bilderna av det primitiva postapokalyptiska samhĂ€llet? Jag förblir vid min tilltro till mĂ€nniskans stĂ€ndiga kunskapssökande.