Kul kvÀll med Kviga bland murarsmÀckor och andra jobb

Det börjar med ett rĂ„mande sĂ„ att taket nĂ€stan lyfter. Är det musik under arbetet sĂ„ Ă€r det.

Kviga ger insikt i beprövade sÀtt att hantera  den uttrÄkning som mÄsten har en tendens att generera. En mix av briljant musicerande och folkbildarivar. Fr v Nina Grigorjeva, flöjt.  Erik Jacobsson, gitarr och Ida Hellsten, bas.

Kviga ger insikt i beprövade sÀtt att hantera den uttrÄkning som mÄsten har en tendens att generera. En mix av briljant musicerande och folkbildarivar. Fr v Nina Grigorjeva, flöjt. Erik Jacobsson, gitarr och Ida Hellsten, bas.

Foto: Eva Axelsson

Recension2020-07-29 14:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Musik

Kviga

Med : Nina Grigorjeva, flöjter, Erik Jacobsson, gitarr, Ida Hellsten, bas.

Sigridslunds cafĂ©, Årdala

Och Kviga tar avstamp i jobbet med att locka hem korna. För vilket fÀ hugger inte pÄ lite kulning? Kritter tycks minst lika trakterade av sÄng och rytmer som vi tvÄbenta. För visst Àr det förunderligt hur mÀnniska och musik har följts Ät i med- och motgÄngar sedan tidernas begynnelse. Folkmusikgruppen Kviga koncentrerar sig pÄ musik vi tagit till för att göra arbetet mer uthÀrdligt. Inte bara pÄ fÀboden utan ocksÄ i gruvan, lÀngs med jÀrnvÀgsbyggena, pÄ stadsmuren, vid spinnrocken och i skogen.

Som studenter pÄ Kungliga musikhögskolan har de dykt i arkiven efter arbetets sÄng och musik - nu mixar de klockrent musicerande pÄ flöjter, gitarr, elbas och - troŽt eller ej - veganskt kohorn med folkbildariver. Och tar oss med pÄ en fascinerade resa genom beprövade sÀtt att hantera stress, monotoni och den allmÀnna uttrÄkning som mÄsten har en tendens att generera.

I "Dra rena drag" Ă€r det sĂ„gen som mĂ„ste löpa taktfast och med precision för att trĂ€den rĂ€tt ska fĂ€llas. 

Att sjunga medan man sÄgade gjorde det ocksÄ lÀttare att hÄlla modet uppe under det slitiga arbetet, berÀttar Kvigas medlemmar och fortsÀtter med rallarvisor och sÄnger frÄn gruvan. SÀrskilt det sista var hÄrt och farligt. Barnarbete i trÄnga utrymmen och smala gÄngar var vanligt : "Den ene kör, den tredje drar den fjÀrde efter med piska."

Kvigas andra set börjar med brandklockor, ett av brandvÀktarnas redskap nÀr de kretsade staden runt dygnet om för att hÄlla elden borta. Varje hel timme kraschade de nattsömnen med klinkande i klockan. Att sjunga höll dem sjÀlva vakna.

Stockholms första kvinnostrejk stod murarsnÀckorna för. PÄ 1800-talet dominerades den arbetskraft som langade murbruk pÄ byggena av kvinnor. Ett tungt jobb för usel lön, men en förlamande strejk gav nÄgra extra ören. Förutom löneförhöjning resulterade strejkandet i en munter murarsmÀckesÄng.

Att fĂ„ se vĂ€rlden som sjöman hade sin lockelse. Baksidan - en svidande ensamhet. BĂ„da finns beskrivna i otaliga sjömansvisor. Kviga lĂ€t dem representeras av koralen "Ack mitt skepp". 

Innan vi gick hem gladare och klokare och mer upplivade Ă€n pĂ„ lĂ€nge fick vi ocksĂ„ koll pĂ„ att receptet pĂ„ bĂ€sta vaggvisan i Ă€r detsamma överallt. 

Nu funderar vi bara över hur de moderna arbetssÄngerna, hummade vid datorterminalen, lÄter.