KÀra kannibaler supersugna pÄ mÀnniskobiff

"Call me by your name"-regissören Luca Guadagnino bjuder pÄ köttig men kemilös kannibalromantik.

Kommer det unga kÀrleksparet Lee och Maren, jagade av sitt förflutna och sitt destruktiva beroende av kött, nÄgonsin att finna frid?

Kommer det unga kÀrleksparet Lee och Maren, jagade av sitt förflutna och sitt destruktiva beroende av kött, nÄgonsin att finna frid?

Foto: Warner Bros.

Recension2022-11-25 07:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Drama

Titel: Bones and all

Visas pÄ: Bio

I rollerna: Taylor Russell, Timothée Chalamet, Mark Rylance

Regi: Luca Guadagnino

Speltid: 130 min

Betyg: 3


Med "Bones and all" fortsĂ€tter "Call me by your name"-regissören, den italienska giallofantasten Luca Guadagnino, nyfiket sin resa in i de mĂ€nskliga begĂ€rens mörkaste skrymslen. Eftersom hans nya film utforskar den inte direkt överexploaterade genren "kannibalromans" finns en förhöjd beredskap pĂ„ krĂ€kreflexer i den förvĂ€ntansfulla biosalongen. Trailerns vĂ€lbekanta, mustiga Guadagnino-filmsprĂ„k, regissörens jonglering med olika genrer och den utlovade Ă„terföreningen med TimothĂ©e Chalamet, bĂ„dar ocksĂ„ gott. Men filmatiseringen av Camille DeAngelis roman frĂ„n 2015 om ett par unga outsiders pĂ„ vĂ€g in i det ensamma och snĂ„riga vuxenlivet griper aldrig tag. Gestaltningen blir – frĂ„nsett ett antal lagom chockerande köttĂ€tarorgasmer – varken medryckande eller sĂ€rskilt unik.

Filmens prolog Ă€r aptitretande. Den vaggar in publiken i ett förrĂ€diskt lugn, tills en omskakande och blodig incident gör att huvudpersonen, 16-Ă„riga Maren (Taylor Russell, kĂ€nd frĂ„n "Waves"), hastigt överges av sin vĂ„rdnadshavare. Med ett födelsebevis, en walkman – ja, det Ă€r 80-tal – och en liten summa pengar pĂ„ fickan ger sig tonĂ„ringen ut för att hitta en mamma som hon aldrig har trĂ€ffat.

Maren upptĂ€cker snart att det finns fler som hon ute i vĂ€rlden, osynliga nomader som lever i samhĂ€llets utkanter, desperat sugna pĂ„ mĂ€nniskobiff. En av dessa andra, den rebelliske Lee (TimothĂ©e Chalamet), blir hennes ressĂ€llskap och med tiden hennes Ă€lskare. Men kommer de nykĂ€ra, jagade av sitt förflutna och sitt destruktiva beroende av kött, nĂ„gonsin att finna frid? För att citera Ingmar Bergman, som sjĂ€lv kallade sina ökĂ€nda demoner för mĂ€nniskoĂ€tarna – Ă€r ensamheten absolut?

Luca Guadagnino lĂ„ter bli att moralisera och frossar i stĂ€llet – sin vana trogen – i milsvida övergivna landskap, rappa, musikvideo-hĂ€rmande flashbacks, bloddrypande köttslighet och tonĂ„rsĂ„ngest, denna gĂ„ng med hjĂ€lp av den belarusiska fotografen Arseni Khachaturan. Att strĂ€cka sig efter en historia om kannibaler för att tĂ€nja kĂ€rlekens grĂ€nser pĂ„ film ter sig som ett naturligt steg i Guadagninos karriĂ€r, men tyvĂ€rr uteblir kemin mellan de tvĂ„ unga Ă€lskande helt. Liksom det kĂ€nslomĂ€ssiga djupet i skildringen av ett sĂ„ spĂ€nnande Ă€mne som mĂ€nniskans förmĂ„ga att med hull och hĂ„r förtĂ€ra sin nĂ€sta.