Drama
Titel: Bones and all
Visas pÄ: Bio
I rollerna: Taylor Russell, Timothée Chalamet, Mark Rylance
Regi: Luca Guadagnino
Speltid: 130 min
Betyg: 3
Med "Bones and all" fortsĂ€tter "Call me by your name"-regissören, den italienska giallofantasten Luca Guadagnino, nyfiket sin resa in i de mĂ€nskliga begĂ€rens mörkaste skrymslen. Eftersom hans nya film utforskar den inte direkt överexploaterade genren "kannibalromans" finns en förhöjd beredskap pĂ„ krĂ€kreflexer i den förvĂ€ntansfulla biosalongen. Trailerns vĂ€lbekanta, mustiga Guadagnino-filmsprĂ„k, regissörens jonglering med olika genrer och den utlovade Ă„terföreningen med TimothĂ©e Chalamet, bĂ„dar ocksĂ„ gott. Men filmatiseringen av Camille DeAngelis roman frĂ„n 2015 om ett par unga outsiders pĂ„ vĂ€g in i det ensamma och snĂ„riga vuxenlivet griper aldrig tag. Gestaltningen blir â frĂ„nsett ett antal lagom chockerande köttĂ€tarorgasmer â varken medryckande eller sĂ€rskilt unik.
Filmens prolog Ă€r aptitretande. Den vaggar in publiken i ett förrĂ€diskt lugn, tills en omskakande och blodig incident gör att huvudpersonen, 16-Ă„riga Maren (Taylor Russell, kĂ€nd frĂ„n "Waves"), hastigt överges av sin vĂ„rdnadshavare. Med ett födelsebevis, en walkman â ja, det Ă€r 80-tal â och en liten summa pengar pĂ„ fickan ger sig tonĂ„ringen ut för att hitta en mamma som hon aldrig har trĂ€ffat.
Maren upptĂ€cker snart att det finns fler som hon ute i vĂ€rlden, osynliga nomader som lever i samhĂ€llets utkanter, desperat sugna pĂ„ mĂ€nniskobiff. En av dessa andra, den rebelliske Lee (TimothĂ©e Chalamet), blir hennes ressĂ€llskap och med tiden hennes Ă€lskare. Men kommer de nykĂ€ra, jagade av sitt förflutna och sitt destruktiva beroende av kött, nĂ„gonsin att finna frid? För att citera Ingmar Bergman, som sjĂ€lv kallade sina ökĂ€nda demoner för mĂ€nniskoĂ€tarna â Ă€r ensamheten absolut?
Luca Guadagnino lĂ„ter bli att moralisera och frossar i stĂ€llet â sin vana trogen â i milsvida övergivna landskap, rappa, musikvideo-hĂ€rmande flashbacks, bloddrypande köttslighet och tonĂ„rsĂ„ngest, denna gĂ„ng med hjĂ€lp av den belarusiska fotografen Arseni Khachaturan. Att strĂ€cka sig efter en historia om kannibaler för att tĂ€nja kĂ€rlekens grĂ€nser pĂ„ film ter sig som ett naturligt steg i Guadagninos karriĂ€r, men tyvĂ€rr uteblir kemin mellan de tvĂ„ unga Ă€lskande helt. Liksom det kĂ€nslomĂ€ssiga djupet i skildringen av ett sĂ„ spĂ€nnande Ă€mne som mĂ€nniskans förmĂ„ga att med hull och hĂ„r förtĂ€ra sin nĂ€sta.