Groteskt finskt fÄgelmonster möter "Svensson Svensson"

PubertetsskrÀckisen "Ruva" skruvar upp Àcklet tidigt och bibehÄller fullt ös Ànda fram till slutet.

Tinja (Siri Solalina) hittar i "Ruva" ett Àgg i skogen som hon tar hem och ruvar. Snart klÀcks ett helt unikt fÄgelmonster.

Tinja (Siri Solalina) hittar i "Ruva" ett Àgg i skogen som hon tar hem och ruvar. Snart klÀcks ett helt unikt fÄgelmonster.

Foto: NonStop Entertainment

Recension2022-03-25 07:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

SkrÀck

Titel: Ruva

Visas pÄ: Bio

I rollerna: Siri Solalina, Sophia HeikkilÀ, Jani Volanen

Regi: Hanna Bergholm

Speltid: 86 min

Betyg: 3

Tinja Ă€r 12 Ă„r och storasyster i en supersvennig – eller vad nu den finska motsvarigheten kallas – influerar-familj. Hon bor i en smaklöst inredd villa med en bortskĂ€md lillebror, en mesig pappa och en mamma som Ă€r besatt av familjens anseende. Morsan ser till att rĂ€tt del av deras liv dokumenteras och postas i sociala medier. Hon pressar ocksĂ„ dottern för att nĂ„ elitnivĂ„ i gymnastik, Ă€ven om Tinja sjĂ€lv börjar bli ambivalent för de rigorösa trĂ€ningspassen.

En dag hittar Tinja ett Ă€gg som hon tar hem och ruvar pĂ„. Ägget vĂ€xer och snart klĂ€cks ett blodtörstigt fĂ„gelmonster – en datoranimerad skapelse som Ă€r övertygande och motbjudande, sĂ€rskilt nĂ€r den skabbiga fĂ„geln vĂ€cker Tinja mitt i natten för att dregla henne i ansiktet och levererar grannens halvĂ€tna hund som jaktfĂ„ngst. Hon döper den till Allie och börjar klĂ€ upp fĂ„geln i peruker och klĂ€nningar. SĂ„ smĂ„ningom börjar den likna Tinja ocksĂ„ fysiskt.

"Ruva" har en kul och originell premiss som pÄminner vagt om den i "Splice" (2009), dÀr ett forskarpar lyckas ge liv Ät en monster genom att kombinera djur- och mÀnnisko-DNA. Hybriden blir ett surrogat för en riktig bebis som paret fÄr svÄrt att uppfostra nÀr det fÄr en aptit pÄ mÀnskligt kött. "Ruva" har mer magisk realism och det köttÀtande monstret blir en metafor för pubertet. En monstruös representation för kÀnslan av att bli en person som man inte kÀnner igen, och som i Tinjas fall mÄste gömmas frÄn omvÀrlden.

Höjdpunkterna Àr samspelet mellan Tinja och den groteska Allie. Debuterande regissören Hanna Bergholm och hennes team har lyckas drömma ihop en helt unik varelse. NÀr monstret antar en mÀnsklig form kompenserar det genom att bli mer brutalt, till exempel med ett mordförsök pÄ en sovande bebis.

"Ruva" skruvar upp Ă€cklet tidigt och bibehĂ„ller fullt ös fram till slutet. Men kombinationen mellan komedi och skrĂ€ck inte Ă€r helt lyckad. Det Ă€r svĂ„rt att hitta den humoristiska tontrĂ€ffen hos den finska familjen bestĂ„ende av vanlighetsrobotar. Stundtals kĂ€nns det mer som ett uppskruvat avsnitt av "Svensson Svensson". SĂ„ledes gĂ„r en hel del potential frĂ„n den lovande premissen förlorad. ÄndĂ„ har "Ruva" tillrĂ€ckligt mĂ„nga effektiva vĂ€ndningar och ovĂ€ntade genreinslag för att aldrig blir förutsĂ€gbar – och den Ă€r underhĂ„llande hela vĂ€gen.