Eva Ström kommer ut som trÀdkramare

Dikter om trÀd, helgon och pandemi i Eva Ströms sammanflÀtande diktsamling "Jag sÄg ett trÀd".

TrÀdens och mÀnniskans dunkla men starka förbund Àr centralt i Eva Ströms nya diktsamling "Jag sÄg ett trÀd". Samlingen lÄnar sin titel frÄn en dikt av Edith Södergran.

TrÀdens och mÀnniskans dunkla men starka förbund Àr centralt i Eva Ströms nya diktsamling "Jag sÄg ett trÀd". Samlingen lÄnar sin titel frÄn en dikt av Edith Södergran.

Foto: Emil Malmborg

Recension2022-02-05 06:50
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Poesi

Eva Ström

Jag sÄg ett trÀd

Albert Bonniers förlag

Eva Ström har alltsedan debuten 1977 skapat sig ett namn i svenskt kulturliv dels som lyriker, dels som kapabel prosaförfattare och översĂ€ttare. VĂ„rens diktsamling (som lĂ„nar sin titel frĂ„n en dikt av Edith Södergran) tar sin början bland trĂ€den, i en skog, i en park. Öppningsdikten "Under ett trĂ€d" rinner upp i en nĂ€rmast mĂ€ssande upprĂ€kning av de olika trĂ€dens namn – sykomorlönnarnas, popplarnas, björkarnas, askarnas – för att sedan mynna ut i den Ă„ngestladdade pandemisommaren 2020: "grĂ„ himmel/ mörka regn/ ambulansen stannar".

TrĂ€dens och mĂ€nniskans dunkla men starka förbund Ă€r centralt i samlingen. NĂ€r Ström nĂ€mner trĂ€den vid namn gör hon dem verkliga. De mytiska trĂ€den, vĂ€rldstrĂ€det, asken Yggdrasil och trĂ€det med hjĂ€rtformade blad som i en dikt en gĂ„ng upptog den heliga Birgitta, och med henne blev en lind med doftande lövmassa under vilken de trötta kan söka skydd och vila. Förbundet gestaltas ibland konkret – "Jag som Ă€r född under björkens mĂ„ne/ söker mig till den sibiriska björkens vita gestalt/ kryper in och lĂ„ter mig inneslutas (...)" – ibland mera kryptiskt. Det Ă€r ett förbund som stĂ€ndigt Ă€r hotat av mĂ€nniskan: klimatförĂ€ndringarna dunkar pĂ„ medan skogarna brinner.

Hotad pĂ„ ett helt annat sĂ€tt Ă€r den ryske oppositionspolitikern Aleksej Navalnyj som dyker upp i flera strofer. "Mannen frĂ„n Omsk" bĂ€rs in pĂ„ bĂ„r till CharitĂ©sjukhuset i Berlin, han Ă€r en skadeskjuten björn – och strax Ă€r dĂ€r en annan, mera bokstavlig, skadad björn som vandrar runt i mellansvenska skogsbygder. I Eva Ströms diktvĂ€rld delar dessa varelser sjĂ€lva existensens villkor; liv och död.

De som talar med klarast röst i "Jag sĂ„g ett trĂ€d" Ă€r onekligen de inledande dikterna. En bit in i samlingen blir rösten aningen otydligare, orden och bilderna blir spretigare, svĂ„rare att hĂ„lla samman och förstĂ„. Efter upprepade genomlĂ€sningar kan jag Ă€ndĂ„ kĂ€nna att ocksĂ„ det dunkelt sagda bĂ€r pĂ„ ett slags fascination. SĂ„ Ă€r till exempel fallet med samlingens lĂ€ngsta dikt, "I förskingringens tid" – utan att vara helt begriplig förmedlar den Ă€ndĂ„ en suggestiv kraft. HĂ€r finns ocksĂ„ stĂ€nk av överraskande, besk humor, och hĂ€r finns en sammanflĂ€tning av högt och lĂ„gt, av gudomlighet och natur, av hightech och kĂ€mpande covidangripna kroppar. "Jag sĂ„g ett trĂ€d" Ă€r bĂ„de förbryllande och fĂ€ngslande lĂ€sning.