Massmord sÀtter punkt för barndomen

Med pojkskildringen "HĂ€ng city" utmanar debutanten Mikael Yvesand tvĂ„ svenska 1900-talsklassiker – Sigfrid Siwertz "MĂ€larpirater" och HĂ„kan Nessers "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö".

Mikael Yvesand Àr född 1986. Han Àr uppvuxen i LuleÄ och bosatt i Stockholm. "HÀng city" Àr hans första bok.

Mikael Yvesand Àr född 1986. Han Àr uppvuxen i LuleÄ och bosatt i Stockholm. "HÀng city" Àr hans första bok.

Foto: Viktor GÄrdsÀter

Recension2022-01-22 06:50
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Mikael Yvesand framtrÀder redan i sin första bok som en fullfjÀdrad författare. Sommarlovet 1999 har precis börjat och tre pojkar Àr pÄ vÀg ut ur barndomen. Bokens berÀttarjag och bÀstisen Dave Àr bÄda 13 Är. Deras kompis Jocke Àr tvÄ Är yngre. Deras planlösa, oskuldsfulla, livsfarliga tilltag försiggÄr ofta pÄ nÀtterna. De snattar och stjÀl och leker med eld och liv. FörÀlskelse och aids- och ÄskrÀdsla tar strupgrepp pÄ dem. Hos berÀttaren finns sorg och skrÀck och övergivenhet. Men skulle han kunna mörda? FrÄgan Àr adekvat, för i denna bok, dÀr smÄpojkar bygger koja och delar snus, mördas ocksÄ en hel familj bestialiskt.

Med absolut gehör för vad det innebÀr att befinna sig pÄ barnets sprÄngbrÀda in mot tonÄren berÀttar Mikael Yvesand om pojkarnas dagar och nÀtter, som de fyller med aktiviteter för att jaga bort tristessen. Ingen vuxen besvÀrar dem. 13-Äringarnas familjer finns inte pÄ plats och elvaÄringens morsa lÄter honom göra som han vill. Jocke Àr katalysatorn som fÄr i gÄng processen mellan de tre, Dave Àr organisatören och den praktiskt begÄvade som ser till att saker blir gjorda, medan berÀttaren Àr den komplicerade, svÄr att fÄ grepp om. Han Àr dÀrtill hopplöst förÀlskad i Jenni, 14-Äringen som Àlskar 15-Ärige Westman. Alla tre killarna fruktar Westman och hans kompisar och flyr dem stÀndigt, övertygade om att de annars Àr dödens.

BerÀttaren fruktar ocksÄ det som döljer sig i mörkret under stenar och Àckliga pissmyror som springer runt med sina vita Àgg. Och svÀllande lik. Det Àr ocksÄ han som tÀnker pÄ att det som hÀnde familjen Otero i Wichita i Kansas 1974, dÄ alla i familjen brutalt dödades av en massmördare, lika vÀl skulle kunde hÀnda i LuleÄ. Och i boken hÀnder det. En jÀmnÄrig till pojkarna, hans lillasyster och deras förÀldrar mördas i sitt hem. UtifrÄn hÀndelsen lÄter Yvesand hela provkartan av stolligheter som intrÀffar efter ett mord skymta. Hemliga tips om satanister och muslimer. Oskyldiga som tar pÄ sig brottet. NÄgon som vill ha tillbaka ett verktyg han lÄnat ut till den mördade och sÄ vidare. Och vad barn som har trÄkigt skulle kunna hitta pÄ.

Likheterna mellan "HĂ€ng city" och klassiska svenska pojkskildringar som Sigvard Siwertz "MĂ€larpirater" (1911) och HĂ„kan Nessers "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö" (1998) kommer man inte ifrĂ„n. DĂ€rmed inte sagt att Mikael Yvesand ens har lĂ€st böckerna ifrĂ„ga. Siwertz skriver om tre pojkars sommarlov i Stockholms skĂ€rgĂ„rd i början av 1900-talet. De tros ha drunknat och lever dĂ€rför utom rĂ€ckhĂ„ll för de vuxna. Nesser lĂ„ter i sin 1960-talsberĂ€ttelse en 14-Ă„ring bli indragen i en kriminalhistoria. Parallellerna till "HĂ€ng city" Ă€r uppenbara men skillnaderna Ă€r större. Framför allt fĂ„ngar Yvesand svensk smĂ„stadskĂ€nsla under 1900-talets sista Ă„r. Med stark realism ger han oss tiden och pojkarnas vardag – och trĂ€ffsĂ€kert prickar han in deras sprĂ„k. "HĂ€ng city" Ă€r det namn som pojkarna har gett den vĂ€rld som de har gjort till sin. Den omfattar det dagis dĂ€r de leker nattetid och den skogsdunge dĂ€r de bygger sin koja. 

Men pÄ slutet byter Yvesand spÄr frÄn realism till ren surrealism. Med absurda hÀndelser illustrerar han den hÄrfina skillnaden mellan att sitta vid en dator eller att ligga bunden och mördad i ett drÀneringsdike.

Roman

Mikael Yvesand

HĂ€ng city

Bokförlaget Polaris