Minst 30 000 besökare brukar räknas in under den sedan länge klassiska hemvändarhelgen.
Anna Zettervall vänder dock inte hemåt.
Hon har nästan alltid varit skriven i Strängnäs kommun.
– Sedan nio år bor jag nära centrum, mitt i smeten nästan, konstaterar den 42-åriga trebarnsmamman.
– För barnen är detta höstens höjdpunkt. De vill åka både radiobilar och masken på tivolit. Min minsta son är bara fyra år, han brukar gå med sin förskola och titta på när karusellerna byggdes upp – i helgen kommer alla tre att somna och vakna till musiken från tivolit, berättar Anna Zettervall vidare.
Hur känner du själv inför marknaden?
– Jag går nog ett varv, men kommer inte att handla något. Min man har förbjudit mig att köpa fler fårskinn. Det roliga är att se lokala knallar.
Under eftermiddagen har hon öppet hus för familj, släkt och sina närmaste vänner.
– Jag ska baka, det blir förmodligen äppelpaj och morotskaka.
– Det känns kul att hinna umgås med människor man inte träffar så ofta. Jag förväntar mig besökare från både Eskilstuna och Åkers styckebruk.
Tidigare marknadshelger har Anna Zettervall ätit middagar tillsammans med goda vänner.
– Men nu blir det inget, bland annat för att jag ska iväg på en 50-årsfest.
Vilket är ditt bästa minne från Strängnäs marknad?
– När jag var åtta år åkte jag en karusell som hette Tagada på tivolit. Det var bara jag som hade regnkläder på mig – och hamnade på förstasidan i tidningen Folket.
Sven Axelsson från IK Viljan är marknadsgeneral.
Han ser mycket positivt på årets upplaga.
– Det är fullt överallt, vi har 300 knallar på plats.
Vad händer om någon knalle hör av sig i sista stund och vill vara med?
– Vi har ingen väntelista, däremot kan man åka hit på vinst eller förlust och anmäla sig. Vårt högkvarter finns i hamnkontoret i Västerviken.
Malmköping (Malma marknad i slutet av juli) tappade närmare 20 procent av sina knallar till i år.
Men Strängnäs, och IK Viljan, har inte upplevt något ras.
– Vi är lyckligt lottade, och jag har kontakt med vår herre, skojar Sven Axelsson och syftar då på det brittsommarväder som utlovats.
– Annars vet jag att yrket är på tillbakagång. Folk handlar hellre i stora köpcentrum eller via nätet, konstaterar han vidare.
Kvartetten Sven Axelsson, Bernt "Jompa" Jonsson, Torbjörn Nilsson och Inger Nord drar det tyngsta lasset inför marknaden.
– Vi började i april och är uppe i 840 timmar.
Hur ser du på framtiden?
– Vi tar ett år i taget, vi är inte purunga längre och successionsordningen känns lite oklar.
Är det några nyheter till i år?
– Vi jobbar aktivt med att differentiera sortimentet. Antalet försäljare av kokosbollar minskas för att ersättas av andra produkter. Vi tvingas säga nej till knallar, för att de som kommer hit ska kunna tjäna skapligt med pengar.