I 13 Är var Hans Mosesson "Ica-Stig" med hela svenska folket. Reklamfilmerna personifierade honom som Icahandlaren pÄ den lilla orten tillsammans med sina medarbetare i olika vardagliga situationer.
Beskedet om Hans Mosessons död kom under fredagen. Han blev 79 Är.
I december 2001 gjorde IcaâStig debut i de svenska hemmen och det skulle inte ta lĂ„ng tid innan reklamfilmerna blev populĂ€ra. NĂ„gra mĂ„nader in pĂ„ 2002 hade Icas totala försĂ€ljning ökat med 9 procent, förklarar analytikern och menar att reklamfilmerna spelade stor roll för tillvĂ€xten.
ââDet Ă€r fĂ„ reklamkoncept som har blivit lika framgĂ„ngsrika och som har tagit vara pĂ„ den populariteten. Iprenmannen Ă€r en annan, men skillnaden dĂ€r Ă€r att man inte har hĂ„llit fast i konceptet.
Carin Fredlund berÀttar om studier frÄn Handelshögskolan om reklamtrötthet. Folk Àr negativt instÀllda till reklam, men mÄnga har dock sett Icas reklamfilmer som underhÄllning.
ââ2015 berĂ€ttade Hans Mosesson att han skulle sluta med rollen och dĂ„ blev det en stor uppstĂ„ndelse. Folk var ledsna pĂ„ riktigt, sĂ€ger analytikern.
Rollen ersattes av först Loa Falkman och senare Björn Kjellman.
ââ"Ica-Stig" har blivit lite som en Bondprofil. Man byter ut James Bond i olika filmer, men sjĂ€lva karaktĂ€ren finns fortfarande kvar.