Tidig musik fÄr nationell scen

Till slut fÄr barock- renÀssans- och medeltidsmusik en fast plats pÄ svensk scen. Early Music Sweden öppnar pÄ Musikaliska Kvarteret i Stockholm efter bidrag frÄn KulturrÄdet.

Musikaliska Kvarterets scen dÀr Early Music Sweden kommer att husera. Pressbild.

Musikaliska Kvarterets scen dÀr Early Music Sweden kommer att husera. Pressbild.

Foto: Åke E:son Lindman/Pressbild/TT

Musik2022-09-03 15:45

– Vi fick ett sĂ€rskilt stöd och kan nu gĂ„ i brĂ€schen, inte bara i Sverige utan i hela Norden, eftersom det inte finns nĂ„got liknande stĂ€lle att gĂ„ till för att fĂ„ uppleva den hĂ€r musiken, sĂ€ger Peter Pontvik, konstnĂ€rlig ledare pĂ„ Stockholm Early Music Festival.

Höstprogrammet för scenen inleds den 4 september med en invigningskonsert. Sedan följer tvÄ konserter i oktober med besökande artister frÄn Polen och Storbritannien.

EfterfrÄgan finns

Förebilderna för en permanent scen med tidig musik finns i Tyskland, England och Frankrike. Peter Pontvik har varit med och drivit festivalen, som Àgt rum i juni varje Är sedan 2002, och sett att det finns en stor efterfrÄgan pÄ fler arrangemang.

– Om man som lyssnare och Ă„skĂ„dare vill uppleva en specifik genre brukar man söka sig till det stĂ€llet dĂ€r det framförs. Vill man se en opera gĂ„r man till operan och vill man lyssna pĂ„ jazz gĂ„r man till Fasching hĂ€r i Stockholm. Tidigare har det inte funnits en sjĂ€lvklar scen, men om man nu vill lyssna pĂ„ barock- renĂ€ssans- och medeltidsmusik ska man kunna gĂ„ till Musikaliska kvarteret.

TT: Varför behövs den hÀr permanenta platsen?

– Framför allt för att den inte funnits. Det har varit efterlĂ€ngtat under de hĂ€r tjugo Ă„ren och publiken har efterfrĂ„gat en kontinuerlig plats för att kunna uppleva kvalitativa tidiga musik-konserter. Det finns ocksĂ„ möjlighet till kursverksamhet, dĂ„ tillgĂ„ngen Ă€r ganska blygsam i Sverige. Det finns stor potential helt enkelt.

Framtiden oviss

Stödet frÄn KulturrÄdet har möjliggjort att Early Music Sweden ska kunna fortsÀtta sin verksamhet till slutet av 2023. DÀrefter Àr framtiden oviss, men viljan att stanna kvar finns.

– Det Ă€r viktigt att det finns ett ansvarstagande frĂ„n staden och staten sĂ„ att Early Music Sweden kan drivas vidare pĂ„ Musikaliska kvarteret. Det Ă€r en klenod till scen som mĂ„ste bevaras och komma till sin rĂ€tt, sĂ€ger Peter Pontvik.

TT: Varför har det inte kommit till stÄnd tidigare?

– Vi har i alla Ă„r tagit kontakt med myndigheter och organisationer och det varit vĂ€ldigt lĂ„gmĂ€ld respons. Det har inte funnits kulturpolitisk vilja att gĂ„ in för detta projekt tyvĂ€rr. Men nu ska det bli bĂ€ttre. Det Ă€r jĂ€tteviktigt att det finns en vision och en visualisering sĂ„ att det hĂ€r verkligen blir en permanent plats.

Fakta: Höstprogrammet pÄ Early Music Sweden

4 september – Invigningskonsert med Les Arts Florissants ledda av Paul Agnew framför programmet ”Carissimi Monteverdi”.

2 oktober – Orkiestra Historyczna frĂ„n Krakow med violinisten Martyna Pastuszka framför "Oriental tales".

30 oktober – Stile Antico frĂ„n Storbritannien framför "Toward the dawn".

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!