Ingrid Carlberg sitter i Börshuset och rör snabbt pÄ fingrarna som över ett imaginÀrt tangentbord. Strax före erbjudandet att trÀda in i Svenska Akademien i oktober förra Äret opererade hon nyckelbenet men drabbades av en vÄrdskada. LÀkarna klÀmde Ät hennes plexusnerv sÄ att hon inte lÀngre kunde röra sin hand eller arm, och nÀr stÀndige sekreteraren Mats Malm ringde visste hon inte om hon skulle bli ÄterstÀlld.
ââDet ligger hĂ„rt jobb bakom att jag Ă€r det nu. Jag har arbetat mer pĂ„ att komma igen fysiskt Ă€n nĂ„got annat, sĂ€ger Ingrid Carlberg och berĂ€ttar att rehabiliteringen ett tag tog flera timmar om dagen.
I februari drabbades hon dessutom av struplocksinflammation.
ââDet hĂ€r Ă€r ett av de mest speciella Ă„r jag har varit med om i hela mitt liv, sĂ€ger hon.
GÄr till arkiven
Först i januari kunde Ingrid Carlberg knyta sin hand ordentligt igen. ĂndĂ„ har hon hunnit sitta i arkiven och lĂ€sa pĂ„ om sin företrĂ€dare Göran Malmqvists vĂ€g in i den kinesiska litteraturen. Men eftersom högtidssammankomsten vid intrĂ€det blir digital pĂ„ grund av coronapandemin Ă€r talet nu uppskjutet till december.
Att tÄlmodigt leta i arkiven Àr hennes metod: det var sÄ hon mejslade fram sina hyllade biografier om Raoul Wallenberg och Alfred Nobel.
ââOm du vill skriva en levande berĂ€ttelse mĂ„ste du bottna i historiska fakta men ocksĂ„ i miljöer, stĂ€mningar och kĂ€nslor. FĂ„ klĂ€m pĂ„ vad som Ă€r den egentliga berĂ€ttelsen. Sedan jag var journalist pĂ„ DN har jag alltid strĂ€vat efter att komma lite lĂ€ngre i sakdjup och dĂ€rifrĂ„n skriva en berĂ€ttelse. SĂ„ har jag gjort med talet till Akademien ocksĂ„, sĂ€ger hon.
Det som triggade henne inför boken om Raoul Wallenberg var att ingen hade gjort fotarbetet. Att skriva den romantiserade berÀttelsen om hjÀlten Àr lÀtt, menar hon, men framhÄller att historien Àr mer komplex Àn sÄ. Ingen hade skildrat hela hans öde, utifrÄn primÀrkÀllor. Samma situation lockade henne att skriva om Alfred Nobel.
ââDen gemensamma nĂ€mnaren Ă€r kĂ€nda berĂ€ttelser som man tycker att man vet allt om, men dĂ€r jag kĂ€nner "om man grĂ€ver lite till kan man fĂ„ fram en fördjupad och mer sann berĂ€ttelse". Det har varit nĂ„got slags riktmĂ€rke. En kittlande kĂ€nsla i magen av att hĂ€r finns det en verkligt spĂ€nnande historia, om man bara orkar göra researchen.
Jantelagen styrde
Skrivandet Àr nÄgot som Ingrid Carlberg har dragits till i hela sitt liv. Att det var journalistiken hon sökte sig till sÀtter hon delvis i samband med den jantelag som genomsyrade hennes barndoms Surahammar.
ââDet var inte sĂ„ att man ostraffat kunde sĂ€ga att man ville bli författare i den bruksort dĂ€r jag vĂ€xte upp. Men lokaltidningen var vĂ€ldigt nĂ€rvarande och det var lĂ€ttare att smĂ€lta in om man sade att man ville bli journalist.
I takt med ett ökat samhÀllsintresse passade det henne ocksÄ allt bÀttre att grÀva fram nyheter. Riktigt rÀtt blev det dÄ hon började arbeta med berÀttande reportage för DN, nÀr tidningen gjorde en satsning pÄ "new journalism", den litterÀra journalistik som Tom Wolfe lanserade pÄ 1960-talet. Ett av Carlbergs reportage blev grunden till hennes första bok i genren sakprosa: "Pillret".
Vill lyfta sakprosan
Att nĂ„gon med hennes bakgrund kunde vĂ€ljas in i Akademien förvĂ„nade Ingrid Carlberg. Men chocken hon upplevde dĂ„ har slĂ€ppt. Hon kĂ€nner entusiasm och ödmjukhet inför att komma in i Börshuset och "hĂ€nga kappan lĂ€ngst ner". Samtidigt brinner hon för att lyfta fram sakprosan â tanken pĂ„ den uppgiften gav henne lustkĂ€nslan som behövdes för att tacka ja.
ââJag tycker ibland att man reducerar böcker som handlar om verkligheten till doktorsavhandlingar och faktaböcker, nĂ€r det finns en vĂ€xande litteratur som faktiskt stĂ„r pĂ„ egna ben av rent litterĂ€ra skĂ€l, sĂ€ger hon.
Sakprosan blir ocksÄ sÀrskilt viktig i en tid som domineras av desinformation och historieförfalskning, och dÀr grÀnserna flyter mellan vad som Àr sant och falskt.
ââDĂ„ tror jag inte det Ă€r fel om vi ger mer utrymme till litteratur om verkligheten ocksĂ„, som baseras pĂ„ fakta.
Avgörande för demokratin
Svenska Akademiens uppgift har aldrig har varit mer angelÀgen, tycker Ingrid Carlberg. Hon var kritisk till hur en del av de senaste Ärens kontroverser hanterades. Samtidigt upplever hon att institutionen nu har vÀnt blad.
ââMan har tagit ett tydligt steg vidare och ser framĂ„t. Det kĂ€nns som en stark Akademi, sĂ€ger hon.
Mer Àn nÄgonsin ser hon arbetet med det svenska sprÄket och lÀsfrÀmjandet som ödesfrÄgor för demokratin.
ââVi har skolelever som inte klarar av att lĂ€sa lĂ„nga texter överhuvudtaget. Och hur digitaliserade vi Ă€n blir kommer förmĂ„gan att lĂ€sa hela tiden att vara avgörande för samhĂ€llsdebatten. Jag tror inte att demokratin överlever i twitterflöden.