Tuff tid för blivande akademiledamoten

Hon gör gÀrna fotarbetet och sporras av att grÀva djupare. Nu tar Ingrid Carlberg plats i Akademien, med lust att lyfta sakprosan. Men de gÄngna mÄnaderna har hon haft tankarna pÄ nÄgot mer akut.

"Jag tror inte att jag nÄgonsin har förekommit pÄ nÄgon tipslista. SÄ jag blev vÀldigt förvÄnad men glad och hedrad naturligtvis", sÀger författaren och journalisten Ingrid Carlberg om att bli invald i Svenska Akademien.

"Jag tror inte att jag nÄgonsin har förekommit pÄ nÄgon tipslista. SÄ jag blev vÀldigt förvÄnad men glad och hedrad naturligtvis", sÀger författaren och journalisten Ingrid Carlberg om att bli invald i Svenska Akademien.

Foto: Jessica Gow

Litteratur2021-04-09 07:10

Ingrid Carlberg sitter i Börshuset och rör snabbt pÄ fingrarna som över ett imaginÀrt tangentbord. Strax före erbjudandet att trÀda in i Svenska Akademien i oktober förra Äret opererade hon nyckelbenet men drabbades av en vÄrdskada. LÀkarna klÀmde Ät hennes plexusnerv sÄ att hon inte lÀngre kunde röra sin hand eller arm, och nÀr stÀndige sekreteraren Mats Malm ringde visste hon inte om hon skulle bli ÄterstÀlld.

– Det ligger hĂ„rt jobb bakom att jag Ă€r det nu. Jag har arbetat mer pĂ„ att komma igen fysiskt Ă€n nĂ„got annat, sĂ€ger Ingrid Carlberg och berĂ€ttar att rehabiliteringen ett tag tog flera timmar om dagen.

I februari drabbades hon dessutom av struplocksinflammation.

– Det hĂ€r Ă€r ett av de mest speciella Ă„r jag har varit med om i hela mitt liv, sĂ€ger hon.

GÄr till arkiven

Först i januari kunde Ingrid Carlberg knyta sin hand ordentligt igen. ÄndĂ„ har hon hunnit sitta i arkiven och lĂ€sa pĂ„ om sin företrĂ€dare Göran Malmqvists vĂ€g in i den kinesiska litteraturen. Men eftersom högtidssammankomsten vid intrĂ€det blir digital pĂ„ grund av coronapandemin Ă€r talet nu uppskjutet till december.

Att tÄlmodigt leta i arkiven Àr hennes metod: det var sÄ hon mejslade fram sina hyllade biografier om Raoul Wallenberg och Alfred Nobel.

– Om du vill skriva en levande berĂ€ttelse mĂ„ste du bottna i historiska fakta men ocksĂ„ i miljöer, stĂ€mningar och kĂ€nslor. FĂ„ klĂ€m pĂ„ vad som Ă€r den egentliga berĂ€ttelsen. Sedan jag var journalist pĂ„ DN har jag alltid strĂ€vat efter att komma lite lĂ€ngre i sakdjup och dĂ€rifrĂ„n skriva en berĂ€ttelse. SĂ„ har jag gjort med talet till Akademien ocksĂ„, sĂ€ger hon.

Det som triggade henne inför boken om Raoul Wallenberg var att ingen hade gjort fotarbetet. Att skriva den romantiserade berÀttelsen om hjÀlten Àr lÀtt, menar hon, men framhÄller att historien Àr mer komplex Àn sÄ. Ingen hade skildrat hela hans öde, utifrÄn primÀrkÀllor. Samma situation lockade henne att skriva om Alfred Nobel.

– Den gemensamma nĂ€mnaren Ă€r kĂ€nda berĂ€ttelser som man tycker att man vet allt om, men dĂ€r jag kĂ€nner "om man grĂ€ver lite till kan man fĂ„ fram en fördjupad och mer sann berĂ€ttelse". Det har varit nĂ„got slags riktmĂ€rke. En kittlande kĂ€nsla i magen av att hĂ€r finns det en verkligt spĂ€nnande historia, om man bara orkar göra researchen.

Jantelagen styrde

Skrivandet Àr nÄgot som Ingrid Carlberg har dragits till i hela sitt liv. Att det var journalistiken hon sökte sig till sÀtter hon delvis i samband med den jantelag som genomsyrade hennes barndoms Surahammar.

– Det var inte sĂ„ att man ostraffat kunde sĂ€ga att man ville bli författare i den bruksort dĂ€r jag vĂ€xte upp. Men lokaltidningen var vĂ€ldigt nĂ€rvarande och det var lĂ€ttare att smĂ€lta in om man sade att man ville bli journalist.

I takt med ett ökat samhÀllsintresse passade det henne ocksÄ allt bÀttre att grÀva fram nyheter. Riktigt rÀtt blev det dÄ hon började arbeta med berÀttande reportage för DN, nÀr tidningen gjorde en satsning pÄ "new journalism", den litterÀra journalistik som Tom Wolfe lanserade pÄ 1960-talet. Ett av Carlbergs reportage blev grunden till hennes första bok i genren sakprosa: "Pillret".

Vill lyfta sakprosan

Att nĂ„gon med hennes bakgrund kunde vĂ€ljas in i Akademien förvĂ„nade Ingrid Carlberg. Men chocken hon upplevde dĂ„ har slĂ€ppt. Hon kĂ€nner entusiasm och ödmjukhet inför att komma in i Börshuset och "hĂ€nga kappan lĂ€ngst ner". Samtidigt brinner hon för att lyfta fram sakprosan – tanken pĂ„ den uppgiften gav henne lustkĂ€nslan som behövdes för att tacka ja.

– Jag tycker ibland att man reducerar böcker som handlar om verkligheten till doktorsavhandlingar och faktaböcker, nĂ€r det finns en vĂ€xande litteratur som faktiskt stĂ„r pĂ„ egna ben av rent litterĂ€ra skĂ€l, sĂ€ger hon.

Sakprosan blir ocksÄ sÀrskilt viktig i en tid som domineras av desinformation och historieförfalskning, och dÀr grÀnserna flyter mellan vad som Àr sant och falskt.

– DĂ„ tror jag inte det Ă€r fel om vi ger mer utrymme till litteratur om verkligheten ocksĂ„, som baseras pĂ„ fakta.

Avgörande för demokratin

Svenska Akademiens uppgift har aldrig har varit mer angelÀgen, tycker Ingrid Carlberg. Hon var kritisk till hur en del av de senaste Ärens kontroverser hanterades. Samtidigt upplever hon att institutionen nu har vÀnt blad.

– Man har tagit ett tydligt steg vidare och ser framĂ„t. Det kĂ€nns som en stark Akademi, sĂ€ger hon.

Mer Àn nÄgonsin ser hon arbetet med det svenska sprÄket och lÀsfrÀmjandet som ödesfrÄgor för demokratin.

– Vi har skolelever som inte klarar av att lĂ€sa lĂ„nga texter överhuvudtaget. Och hur digitaliserade vi Ă€n blir kommer förmĂ„gan att lĂ€sa hela tiden att vara avgörande för samhĂ€llsdebatten. Jag tror inte att demokratin överlever i twitterflöden.

Fakta: Ingrid Carlberg

Född: 1961

Bor: Utanför Stockholm

Familj: Gift och tvÄ vuxna döttrar

Aktuell: Tar sitt intrÀde i Svenska Akademien 14 april pÄ stol nummer 5, efter Göran Malmqvist, tillsammans med författaren Steve Sem-Sandberg.

Bakgrund: Är medicine hedersdoktor och har en fil. kand. i bland annat statskunskap och nationalekonomi. Hon inledde sin karriĂ€r som journalist och var mellan 1990 och 2010 anstĂ€lld pĂ„ Dagens Nyheter.

Hon har skrivit fyra barn- och ungdomsböcker och debuterade inom genren sakprosa med boken "Pillret", 2008. Den belönades bland annat med Guldspaden. Hon har ocksÄ skrivit en biografi över Raoul Wallenberg, "Det stÄr ett rum hÀr och vÀntar pÄ dig" (2012), för vilken hon fick Augustpriset. Hennes senaste bok "Nobel. Den gÄtfulle Alfred, hans vÀrld och hans pris" (2019) blev ocksÄ den nominerad till Augustpriset.

Skriver nu: "Det Àr inte en biografi och den har mer kopplingar till nutiden Àn mina tvÄ senaste böcker, men med historiska inslag. Tanken Àr att skriva om pÄverkanskampanjer i ett historiskt perspektiv. Men nu har jag blivit sinkad, pÄ mÄnga sÀtt. SÄ den blir lite försenad tyvÀrr. Men jag har vÀldigt roligt och jag tÀnker inte sluta skriva för att jag har hamnat i Akademien, jag hoppas att hinna med det ocksÄ."

LĂ€ser helst: "Episka romaner, gestaltad sakprosa och bra reportage".

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!