Ryska Bermanpristagaren: "KĂ€nner mig ansvarig"

Den ryska författaren Maria Stepanova tilldelas Ă„rets Bermanpris om 750 000 kronor, för familjekrönikan "Minnen av minnet". DĂ€r lyfter hon vanliga mĂ€nniskors liv i skuggan av ett vĂ„ldsamt förflutet.
–Men det var bara ett intro till dagens katastrof, sĂ€ger hon.

Årets Bermanpristagare Maria Stepanova. Pressbild.

Årets Bermanpristagare Maria Stepanova. Pressbild.

Foto: Andrej Natotsinskij/TT

Litteratur2023-05-22 08:01

NĂ€r Maria Stepanova lyfter luren hemma i Berlin skĂ€ller hundarna högt – och dĂ€mpad men glad överröstar hon dem för att uttrycka hur Ă€rofyllt det kĂ€nns att tilldelas Bermanpriset. Sedan 2022 lever hon i exil i Tyskland och priset Ă€r "stora nyheter".

– Det Ă€r viktigt mot bakgrund av kriget, för det betyder att oberoende röster frĂ„n Ryssland hörs, sĂ€ger hon och glĂ€ds ocksĂ„ över att lyftas fram i den lĂ„nga linjen av judiskt skrivande.

Samhörigheten med den traditionen Àr inte en frÄga om etnicitet, utan om ett tankesÀtt, förtydligar hon. I mörka tider hÀmtar hon kraft frÄn konceptet Tikkun olam, som innebÀr att i en vÀrld full av brister Àr det upp till varje mÀnniska att laga den.

– Jag föddes i Sovjetunionen pĂ„ 70-talet och det var ett hĂ„rt stĂ€lle att leva pĂ„, som ett direkt resultat av en dĂ„ populĂ€r idĂ©: att man kan förstöra den gamla vĂ€rlden och skapa en helt ny. NĂ€stan alla historiska rörelser som föddes med det tankesĂ€ttet ledde oss till en totalitĂ€r vĂ€rld. SĂ„ det kanske handlar mer om att laga vĂ€rlden, inte bygga nytt. Vi kanske mĂ„ste vara mer ömsinta med varandra, sĂ€ger hon.

Varje mÀnniska intressant

Redan som ÄttaÄring visste Maria Stepanova att hon ville skriva om sin slÀkt. NÀr hon slutligen romandebuterade med "Minnen av minnet" blev det en vindlande berÀttelse som tar avstamp i att hennes faster Galja dör, och lÀmnar en lÀgenhet full av brÄte.

Samtidigt framhÄller Maria Stepanova hur obemÀrkt hennes familj Àr, den befolkas av revisorer och arkitekter. Men hon vÀnder sig emot tanken att bara de "intressanta" personernas berÀttelser ska fÄ höras.

– Det Ă€r mĂ€nniskans natur, vi mĂ„ste vĂ€lja och vĂ€ljer konstant den fĂ€rskaste tomaten i affĂ€ren. Vi dras alla in i ett slags tĂ€vling, men vi kanske kan uppmĂ€rksamma det, och göra nĂ„got Ă„t det. Varje mĂ€nniskas liv Ă€r viktigt – för att det har levts, sĂ€ger hon.

Individuella öden glimrar till i hennes bok, som samtidigt Àr en kollektiv berÀttelse. Den handlar ocksÄ om minnet i sig, och enligt Stepanova Àr det ett resultat av 1900-talets fasor. I stora delar av Europa har folk förlorade familjehistorier.

– SĂ„ var det med min familj och mamma berĂ€ttade mycket – men nĂ€r jag började min research förstod jag att hon bara berĂ€ttade delar av historien. Vissa bitar var feltolkade sĂ„ jag kunde inte förstĂ„ den smĂ€rtsamma verkligheten bakom.

Intro till katastrof

Maria Stepanova har lÀnge ansett sig skriva i en tradition som formulerar den postkatastrofala vÀrlden efter det andra vÀrldskriget. Men Rysslands anfallskrig i Ukraina har fÄtt henne att omdefiniera sitt skrivande.

– En stor del av vĂ„rt tĂ€nkande har Ă€gnats Ă„t att försöka vĂ€cka vĂ„rt förflutna. Det innebĂ€r att vi ser pĂ„ vĂ„r vĂ€rld som postkatastrofal. Men det jag skrev om var bara ett intro till dagens katastrof. Jag trodde vi levde efter katastrofen – men vi levde före den, det Ă€ndrar allt.

Stepanova var chefredaktör för kulturtidskriften Colta.nu, som stÀngdes ned av den ryska regimen och hon protesterade tidigt mot kriget. Tidskriften GlÀnta översÀtter nu delar av Colta, och i ett förord skriver Stepanova om svÄrigheten i att plötsligt tvingas bli ett "vi" med det ryska folket.

– Jag kĂ€nner mig mer och mer ansvarig. Det mĂ„ste ha funnits en tid dĂ„ vi – det ryska samhĂ€llet – kunde ha förĂ€ndrat saker. Kanske under protesterna 2012. Eller under 90-talet. Vi mĂ„ste erkĂ€nna att Ă€ven om jag gjorde mitt bĂ€sta för att protestera sĂ„ var det inte nog.

Fakta: Bermanpriset

Berman Literature Prize instiftades av Thomas och Catharina Berman 2020, för att belöna författare som "verkar i den judiska traditionens anda". Det har tidigare tilldelats den israeliske författaren David Grossmann och den ungerske författaren Péter Nådas.

"Maria Stepanovas 'Minnen av minnet' Àr en vidunderlig bok dÀr poetiska reflektioner, teoretiska resonemang och slÀktkrönikan förenas och verket fÄngar sÄvÀl det individuella som det kollektiva ödet i en egensinnig litterÀr konstruktion", sÀger juryns ordförande Daniel Pedersen i ett pressmeddelande.

Priset gĂ„r till en författare som oavsett bakgrund eller genre verkar i den judiska traditionens anda. Det delas ut i tio Ă„rs tid och prissumman Ă€r 750 000 kronor. Prisutdelningen sker i Stockholm den 23 oktober.

I juryn sitter Daniel Pedersen, Ingrid Elam, Hanna Nordenhök, Na'ama Rokem, Thomas Steinfeld och Svante Weyler.


Fakta: Maria Stepanova

Född: 1972 i Moskva

Bor: Sedan 2022 i exil i Berlin.

Bakgrund: Poet och journalist som 2007 startade Openspace.nu, men lÀmnade den 2012 nÀr onlinetidskriften förlorade sin finansiering. Hon har ocksÄ varit chefredaktör för kulturtidskriften Colta.nu, som har stÀngts ned av den ryska regimen. Boken "Minnen av minnet" gavs ut 2018 och beskrivs som en blandning av essÀ, reseberÀttelse, memoar och fiktion, skriven pÄ en bÄde personlig och poetisk prosa.

Stepanova protesterade tidigt mot Rysslands invasion av Ukraina i essÀn "The war of Putin's imagination" som publicerades i Financial Times.

Gör ocksĂ„: Är inblandad i ett journalistiskt projekt som ger en plattform Ă„t röster och intellektuella frĂ„n de olika postsovjetiska lĂ€nderna, pĂ„ ostwest.space.


Fakta: Maria Stepanova om...

... att skriva i den nuvarande situationen:

Jag försöker skriva men inte poesi, som Àr ett svÄrt instrument. För att hantera kriget, sÀrskilt frÄn en rysk persons synvinkel, mÄste du precisera den stÄndpunkt du skriver frÄn och det Àr ingen lÀtt uppgift. Jag vet inte hur jag ska skriva poesi pÄ ryska. Men jag avslutar en roman nu och att försöka berÀtta den historien Àr en viktig möjlighet, det Àr som att ha ett fönster och kunna ta ett par andetag av luft.

... att protestera:

I förtryckarregimer kommer ingen med svarta masker och sĂ€ger "nu inför vi fascism". Det gĂ„r lĂ„ngsamt och i Ryssland började det med en konsekvent nedmontering av oberoende medier. Jag skrev om Putins politik – jag Ă€r en essĂ€ist, ingen journalist – och försökte förstĂ„ de generella mönstren och vad som gör det ryska samhĂ€llet sĂ„ mottagligt för den sortens tĂ€nkande. Folk var tvungna att blunda för allt som pĂ„gick i 20 Ă„r, folk som dödades, krig som inleddes, i Georgien, Tjetjenien och Syrien. Och nu Ukraina. ÄndĂ„ lĂ„tsades folk som att inget hĂ€nde och levde sina tysta liv.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!