ââOj, jag kĂ€nner att jag rodnar. Jag har visst inte tĂ€nkt pĂ„ att nĂ„gon ska lĂ€sa detta, sĂ€ger Lotta Olsson och skrattar.
Vi sitter pÄ det legendariska caféet Ritorno i Stockholm. Lotta Olsson dricker rött te och sÀger att det Àr oerhört lÀnge sedan hon var hÀr. Att hon rodnar beror pÄ att jag just lÀst första meningen i hennes senaste bok "Jag som Àr kvar" högt för henne. DÀr beskrivs en mans hals, axlar och kuk.
ââDet Ă€r ju en vĂ€ldigt stark mening och den drev mig att fortsĂ€tta, gav skrivandet skjuts. Jag ville att det skulle kĂ€nnas naket i alla bemĂ€rkelser, sĂ€ger Lotta Olsson.
Hon förklarar att hon sjÀlvklart har tagit hÀnsyn till sin och bortgÄngne maken Ulf Nilssons son, och Àven Ulf Nilssons barn frÄn en tidigare relation. Men att den dÀr första meningen faktiskt fick definiera hela skrivprocessen.
ââI 30 Ă„r har jag gömt mig bakom olika myrsloksmasker, sĂ€ger hon med en referens till de barnböckerna hon skrivit om jĂ€ttemyrsloken och hasselmusen tillsammans med illustratören Maria Nilsson Thore.
ââDen hĂ€r gĂ„ngen tĂ€nkte jag "nu jĂ€vlar skriver jag bara".
En del av sorgearbetet
För att lyckas med denna nakna Àrlighet intalade hon sig sjÀlv att skrivandet var en del av sorgearbetet och att ingen annan skulle fÄ lÀsa.
ââEtt sjĂ€lvbedrĂ€geri förstĂ„s. Jobbar man som skrivande mĂ€nniska sĂ„ skriver man inte för byrĂ„lĂ„dan. Och samtidigt har jag vĂ€l trott lite pĂ„ det, för annars hade jag vĂ€l inte blivit generad nu?
Boken "Jag som Àr kvar" ligger framför oss pÄ cafébordet. NÀr jag pÄpekar att det Àr en vÀldigt fysisk bok, med mÄnga beskrivningar av kroppar, nickar Lotta Olsson och sÀger att den frÄn början hade arbetstiteln "Kropparna i rummen".
ââDet hade nog varit en lite för kryptisk titel, kanske. Men kroppar var en grundförutsĂ€ttning för boken. Det kan lĂ„ta banalt, men min stora insikt nĂ€r jag tog hand om Ulf under de sista mĂ„naderna i hans liv, var att vi Ă€r vĂ„ra kroppar.
Lotta Olsson och Ulf Nilsson var ett par i 20 Ă„r. NĂ€r han fick sitt cancerbesked levde han bara tio veckor till, samtidigt som han skrev ned sina tankar. Efter hans död redigerade Lotta OIsson texterna och gav ut dem i samlingsvolymen âEn liten bok om konsten att dö". Nu har hon sjĂ€lv skrivit om sorgen efter honom, men ocksĂ„ om andra nĂ€rstĂ„ende som gĂ„tt bort: den tidigare maken Thomas Anderberg, sin mamma och pappa. PĂ„ sĂ€tt och vis Ă€r det en fortsĂ€ttning pĂ„ Ulf Nilssons lilla bok om döden.
ââĂven om de Ă€r olika till sin karaktĂ€r sĂ„ Ă€r det nog sĂ„ att de hĂ€nger ihop pĂ„ nĂ„got sĂ€tt.
SÀmre Ànka Àn Didion
Trots att boken handlar vÀldigt mycket om döden och att bli ensam kvar, skakar Lotta Olsson pÄ huvudet nÀr jag frÄgar om den har varit svÄr och tung att skriva. TvÀrtom har skrivandet varit en vÀlkommen vila mitt bland alla praktiska göromÄl som arvskifte och bouppteckning.
I boken beskriver Lotta Olsson hur hon letar hemma efter en annan sorgebok: Joan Didions "Ett Är av magiskt tÀnkande", i vilken Didion försöker bearbeta och förstÄ sina reaktioner efter maken John Gregory Dunnes ovÀntade död. Hon hittar den inte.
ââDet var nog bra för den kanske hade pĂ„verkat för mycket.
TT: Du skriver att Didion var en mycket bÀttre Ànka Àn vad du sjÀlv Àr.
ââJo men det tror jag hon var.
TT: Varför dÄ?
ââHon Ă€r vĂ€ldigt mycket Ă€nka och sörjande. Jag var bĂ„de sörjande och nyförĂ€lskad.
I "Jag som Ă€r kvar" skildrar Lotta Olsson mötet med J â som fĂ„r henne att undra vad som hĂ€nder i hennes kropp. Hon mĂ„r illa, kan inte Ă€ta och kĂ€nner sig orolig. Det gĂ„r en tid innan hon förstĂ„r att hon faktiskt Ă€r förĂ€lskad igen.
ââJag var sĂ„ förvĂ„nad över att jag mitt under min sorg kunde kĂ€nna förĂ€lskelse till en annan man. KĂ€nslorna existerade parallellt. Det tog inte bort sorgen, men pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt var det nog en nĂ„d för mig att fĂ„ uppleva det dĂ€r.
TT: Varför var det en nÄd?
ââDet var viktigt för mig att se att Ulfs död inte var slutet, utan att mer liv var möjligt. Jag Ă€r övertygad om att Ulf hade varit glad över att jag gick vidare i livet.
En hyllning till livet
Fysikaliteten i "Jag som Àr kvar" handlar inte bara om döende och sjukdom. Det finns ocksÄ plats för lust, ÄtrÄ och kÄthet. Det gÄr att lÀsa boken som en hyllning till livet, i dödens absoluta nÀrvaro.
ââĂven om jag intellektuellt har sagt till mig sjĂ€lv att det Ă€r i sin ordning att kĂ€nna lust har jag vĂ€l ocksĂ„ upplevt lite skam över mina kĂ€nslor. Hur tidigt fĂ„r man kĂ€nna lust? Hur lĂ€nge bör man sörja?
Dessa tankar vĂ€vs ihop med andra reflektioner kring makens död. Som att han fortfarande kĂ€nns nĂ€rvarande. Lotta Olsson visar mig sin telefon, dĂ€r hon loggat in i en app. Högst upp stĂ„r det "UN" â snart tvĂ„ Ă„r efter hans död har hon upptĂ€ckt att hon anvĂ€nder appen med hans inloggning.
ââLever man tillsammans i 20 Ă„r blir man sĂ„ sammanflĂ€tade. NĂ€r jag köpte min nya lĂ€genhet kĂ€nde jag mig riktigt förbannat jĂ€tteensam. Men det gick. Jag Ă€r snart 50 Ă„r gammal och kan nu betala rĂ€kningarna med BankID. Jag antar att det betyder att jag Ă€r helt vuxen och klarar allt.