Lotta Olsson skriver om sorgen – och lusten

Lotta Olssons nya bok handlar om hur det var att sörja sin avlidne make samtidigt som hon drabbades av en ny förÀlskelse och ÄterupptÀckte lusten.

Författaren Lotta Olsson valde att skriva "filterlöst" i sorgeboken ”Jag som Ă€r kvar”.

Författaren Lotta Olsson valde att skriva "filterlöst" i sorgeboken ”Jag som Ă€r kvar”.

Foto: Mickan Palmqvist/TT

Litteratur2023-08-18 07:11

– Oj, jag kĂ€nner att jag rodnar. Jag har visst inte tĂ€nkt pĂ„ att nĂ„gon ska lĂ€sa detta, sĂ€ger Lotta Olsson och skrattar.

Vi sitter pÄ det legendariska caféet Ritorno i Stockholm. Lotta Olsson dricker rött te och sÀger att det Àr oerhört lÀnge sedan hon var hÀr. Att hon rodnar beror pÄ att jag just lÀst första meningen i hennes senaste bok "Jag som Àr kvar" högt för henne. DÀr beskrivs en mans hals, axlar och kuk.

– Det Ă€r ju en vĂ€ldigt stark mening och den drev mig att fortsĂ€tta, gav skrivandet skjuts. Jag ville att det skulle kĂ€nnas naket i alla bemĂ€rkelser, sĂ€ger Lotta Olsson.

Hon förklarar att hon sjÀlvklart har tagit hÀnsyn till sin och bortgÄngne maken Ulf Nilssons son, och Àven Ulf Nilssons barn frÄn en tidigare relation. Men att den dÀr första meningen faktiskt fick definiera hela skrivprocessen.

– I 30 Ă„r har jag gömt mig bakom olika myrsloksmasker, sĂ€ger hon med en referens till de barnböckerna hon skrivit om jĂ€ttemyrsloken och hasselmusen tillsammans med illustratören Maria Nilsson Thore.

– Den hĂ€r gĂ„ngen tĂ€nkte jag "nu jĂ€vlar skriver jag bara".

En del av sorgearbetet

För att lyckas med denna nakna Àrlighet intalade hon sig sjÀlv att skrivandet var en del av sorgearbetet och att ingen annan skulle fÄ lÀsa.

– Ett sjĂ€lvbedrĂ€geri förstĂ„s. Jobbar man som skrivande mĂ€nniska sĂ„ skriver man inte för byrĂ„lĂ„dan. Och samtidigt har jag vĂ€l trott lite pĂ„ det, för annars hade jag vĂ€l inte blivit generad nu?

Boken "Jag som Àr kvar" ligger framför oss pÄ cafébordet. NÀr jag pÄpekar att det Àr en vÀldigt fysisk bok, med mÄnga beskrivningar av kroppar, nickar Lotta Olsson och sÀger att den frÄn början hade arbetstiteln "Kropparna i rummen".

– Det hade nog varit en lite för kryptisk titel, kanske. Men kroppar var en grundförutsĂ€ttning för boken. Det kan lĂ„ta banalt, men min stora insikt nĂ€r jag tog hand om Ulf under de sista mĂ„naderna i hans liv, var att vi Ă€r vĂ„ra kroppar.

Lotta Olsson och Ulf Nilsson var ett par i 20 Ă„r. NĂ€r han fick sitt cancerbesked levde han bara tio veckor till, samtidigt som han skrev ned sina tankar. Efter hans död redigerade Lotta OIsson texterna och gav ut dem i samlingsvolymen ”En liten bok om konsten att dö". Nu har hon sjĂ€lv skrivit om sorgen efter honom, men ocksĂ„ om andra nĂ€rstĂ„ende som gĂ„tt bort: den tidigare maken Thomas Anderberg, sin mamma och pappa. PĂ„ sĂ€tt och vis Ă€r det en fortsĂ€ttning pĂ„ Ulf Nilssons lilla bok om döden.

– Även om de Ă€r olika till sin karaktĂ€r sĂ„ Ă€r det nog sĂ„ att de hĂ€nger ihop pĂ„ nĂ„got sĂ€tt.

SÀmre Ànka Àn Didion

Trots att boken handlar vÀldigt mycket om döden och att bli ensam kvar, skakar Lotta Olsson pÄ huvudet nÀr jag frÄgar om den har varit svÄr och tung att skriva. TvÀrtom har skrivandet varit en vÀlkommen vila mitt bland alla praktiska göromÄl som arvskifte och bouppteckning.

I boken beskriver Lotta Olsson hur hon letar hemma efter en annan sorgebok: Joan Didions "Ett Är av magiskt tÀnkande", i vilken Didion försöker bearbeta och förstÄ sina reaktioner efter maken John Gregory Dunnes ovÀntade död. Hon hittar den inte.

– Det var nog bra för den kanske hade pĂ„verkat för mycket.

TT: Du skriver att Didion var en mycket bÀttre Ànka Àn vad du sjÀlv Àr.

– Jo men det tror jag hon var.

TT: Varför dÄ?

– Hon Ă€r vĂ€ldigt mycket Ă€nka och sörjande. Jag var bĂ„de sörjande och nyförĂ€lskad.

I "Jag som Ă€r kvar" skildrar Lotta Olsson mötet med J – som fĂ„r henne att undra vad som hĂ€nder i hennes kropp. Hon mĂ„r illa, kan inte Ă€ta och kĂ€nner sig orolig. Det gĂ„r en tid innan hon förstĂ„r att hon faktiskt Ă€r förĂ€lskad igen.

– Jag var sĂ„ förvĂ„nad över att jag mitt under min sorg kunde kĂ€nna förĂ€lskelse till en annan man. KĂ€nslorna existerade parallellt. Det tog inte bort sorgen, men pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt var det nog en nĂ„d för mig att fĂ„ uppleva det dĂ€r.

TT: Varför var det en nÄd?

– Det var viktigt för mig att se att Ulfs död inte var slutet, utan att mer liv var möjligt. Jag Ă€r övertygad om att Ulf hade varit glad över att jag gick vidare i livet.

En hyllning till livet

Fysikaliteten i "Jag som Àr kvar" handlar inte bara om döende och sjukdom. Det finns ocksÄ plats för lust, ÄtrÄ och kÄthet. Det gÄr att lÀsa boken som en hyllning till livet, i dödens absoluta nÀrvaro.

– Även om jag intellektuellt har sagt till mig sjĂ€lv att det Ă€r i sin ordning att kĂ€nna lust har jag vĂ€l ocksĂ„ upplevt lite skam över mina kĂ€nslor. Hur tidigt fĂ„r man kĂ€nna lust? Hur lĂ€nge bör man sörja?

Dessa tankar vĂ€vs ihop med andra reflektioner kring makens död. Som att han fortfarande kĂ€nns nĂ€rvarande. Lotta Olsson visar mig sin telefon, dĂ€r hon loggat in i en app. Högst upp stĂ„r det "UN" – snart tvĂ„ Ă„r efter hans död har hon upptĂ€ckt att hon anvĂ€nder appen med hans inloggning.

– Lever man tillsammans i 20 Ă„r blir man sĂ„ sammanflĂ€tade. NĂ€r jag köpte min nya lĂ€genhet kĂ€nde jag mig riktigt förbannat jĂ€tteensam. Men det gick. Jag Ă€r snart 50 Ă„r gammal och kan nu betala rĂ€kningarna med BankID. Jag antar att det betyder att jag Ă€r helt vuxen och klarar allt.

Lotta Olsson

Född: 1973

Bor: Med sonen Fredrik och tvĂ„ katter pĂ„ Östermalm i Stockholm.

Bakgrund: Debuterade Ă„r 1994 med sonettsamlingen "Skuggor och speglingar". Sedan skrev hon bĂ„de böcker och dagsvers i Expressen. 1999 debuterade hon som barnboksförfattare med "Prata persilja". Hon Ă€r ocksĂ„ verksam som dramatiker och översĂ€ttare, och har bland annat översatt de lyriska passagerna i nyöversĂ€ttningen av JRR Tolkiens trilogi ”Ringarnas herre”.

Aktuell med: Boken "Jag som Àr kvar".

LÀser just nu: Agnes Lidbecks "Finna sig". "DÀr jag bor nu finns det ett sÄnt hÀr bytesbibliotek pÄ ett elskÄp och nÀr jag lÀmnade nÄgra böcker dÀr stod Agnes Lidbecks debutroman dÀr och den lÀste jag aldrig nÀr den kom."

Gör i sommar: "Jag har tÄgluffat till Sydfrankrike med min son, min syster och hennes familj. Varit hemma och försökt erövra mitt relativt nya hem. NÀr jag flyttade in var jag snabb och satte upp allt, men har inte varit dÀr sÄ mycket. SÄ nu ska jag bo in mig."

SÄ sorterar jag böckerna i mina bokhyllor: "De stÄr pÄ rÀtt hÄll, med ryggen utÄt. Men annars Àr det vÀldigt kaotiskt och ingen sÀrskild ordning."

Jobbar med nu: "Illustratören Olof Landström och jag hÄller pÄ med en bilderbok som faktiskt ocksÄ ska handla om kroppen. Sen har jag gjort ett tiotal lÄtar ihop med Jojje Wadenius, dÀr han sjunger om Äldrande, död och om att bli lÀmnad kvar. Hans fru gick bort bara ett halvÄr efter Ulf. Det arbetet har nog varit en tröst bÄde för Jojje och mig."

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!