Det börjar bli mÄnga personer att hÄlla koll pÄ för Karl Ove KnausgÄrd. Nu kommer den tredje delen i serien om den mystiska MorgonstjÀrnan, som en dag gÀckande dyker upp pÄ den norska himlen, och han Àr redan halvvÀgs in i bok nummer fyra.
"Det tredje riket" för samman mÀnniskor frÄn de tvÄ första delarna. Och den hÀr gÄngen ville KnausgÄrd fokusera pÄ att ge bipersonerna en röst.
ââDet var som att skriva om en historisk hĂ€ndelse. Du lĂ€ser om den och försöker förstĂ„, men det Ă€r helt beroende av vilken vinkel du ser ifrĂ„n, sĂ€ger han pĂ„ lĂ€nk frĂ„n sitt hus i London.
OsÀkerheten kring huruvida han behÀrskar fiktionen efter den lÄnga autofiktiva serien "Min kamp" börjar ocksÄ slÀppa. Skrivandet gÄr bÀttre och bÀttre, sÀger han leende.
ââDet Ă€r mycket lĂ€ttare nu. Inte för att jag har blivit bĂ€ttre men jag har börjat lita pĂ„ det.
Psykiska besvÀr
Bokserien inleddes med den narcissistiske litteraturprofessorn Arne, vars fru Tove som Àr en konstnÀr med psykiska besvÀr befann sig i periferin. I den nya boken fördjupar KnausgÄrd sig istÀllet i hur Tove slits mellan familjen och sitt skapande.
ââHon blev som ett slags huvudperson och tar nĂ€stan över romanen, sĂ€ger han.
KnausgĂ„rd har skrivit en liknande berĂ€ttelse i "VĂ„ren", en personlig bok om en partner som blir deprimerad och hamnar pĂ„ sjukhus, medan pappan tar hand om barnen. Ăven hĂ€r Ă€r det Arne som Ă€r barnens stabila punkt, och mĂ„nga tror att KnausgĂ„rd Ă€r litteraturprofessorn, men det Ă€r fel, pĂ„pekar han.
ââTove Ă€r den person som ligger vĂ€ldigt nĂ€ra mig. KĂ€nslorna och det inre livet Ă€r nĂ€rmre. SĂ„ det var inte sĂ„ svĂ„rt att skriva om henne, sĂ€ger han och konstaterar att Tove har talangen att överskrida sig sjĂ€lv genom konsten men svĂ„rt att kontrollera sin kraft.
SjÀlv tar han in de apokalyptiska stÀmningarna i vÀrlden i sin bok, men Àr noga med att sedan kliva ut ur skrivandet och vara nÀrvarande med sin stora familj.
ââNĂ€r nĂ„got Ă€r skrivet glömmer jag det igen. Det finns nĂ€stan bara i det rummet dĂ€r jag sitter. Jag har vĂ€ldigt mycket vardag och jag tror att det Ă€r bra att göra sĂ„: ha mycket vardag och att ha det rummet dĂ€r skrivandet sker, sĂ€ger han och gĂ„r för att fylla pĂ„ sin kaffekopp.
Lyfter kvinnorna
Ăverhuvudtaget lyfter KnausgĂ„rd fram kvinnorna mer i den hĂ€r boken. Förutom Tove tar den unga flickan Line större plats â det handlar om hur hon faller för den mystiske Valdemar, som Ă€r med i ett omsusat black metal-band.
ââDet kĂ€ndes farligt att skriva utifrĂ„n en 19-Ă„rig tjej, men det var den mest spĂ€nnande delen av boken för mig, sĂ€ger KnausgĂ„rd.
Som utgÄngspunkt hade han den norska black metal-scenen i Bergen pÄ 90-talet, dÀr han sjÀlv vÀxte upp. Vissa av banden var satanister, brÀnde ner kyrkor och mördade till och med mÀnniskor. Först pÄ senare Är började han fundera över de extrema hÀndelserna och hur mÀrkligt det var att de intrÀffade i Norge.
ââDen första vĂ„gen var folk i min generation sĂ„ vi har samma bakgrund. De vĂ€xte upp med en enda tv-kanal, pizza pĂ„ lördagarna, ingenting som hĂ€nde. SĂ„ uppfann de det hĂ€r mörka, vĂ„ldsamma, sĂ€ger han och kallar det för kreativt och otroligt nihilistiskt.
KnausgÄrd jÀmför med punken och kÀnslan av att allt sugs upp av kommersiella krafter.
ââDet Ă€r inte konstigt att det kommer en vĂ„ldsam protest, som sĂ€ger nej, nej, nej! Jag gör det hĂ€r och det ska inte vara till salu.
SvÄrt beskriva mysteriet
Vissa av medlemmarna i black metal-banden beskylls för att vara nazister. Konnotationerna till nazismen finns Àven i titeln, men KnausgÄrd svarar undvikande pÄ varför det gÀller för tvÄ av hans böcker, "Min kamp" och "Det tredje riket".
HÀr syftar "tredje riket" dessutom pÄ dess egentliga betydelse: den heliga andens tid. Karl Ove KnausgÄrd pekar pÄ hur mycket av livet som utspelas likt den hÀr digitala intervjun, med en förbindelse över en skÀrm, som inte Àr fysisk men ÀndÄ reell.
ââDet Valdemar hĂ„ller pĂ„ med Ă€r att försöka fĂ„ tillbaka det konkreta, kroppen och smĂ€rtan â pĂ„ ett extremt sĂ€tt, sĂ€ger han.
KnausgĂ„rd brottades med att konkretisera mysteriet kring morgonstjĂ€rnan. Han Ă€r sjĂ€lv ingen fantasyĂ€lskare, men lyfter fram en tjock bok som han blivit inspirerad av, Mariana Enriquez âOur share of nightâ. DĂ€r accentueras fantastiken av Argentinas mörka diktatur, medan KnausgĂ„rd skriver med ett tryggt och naturskönt Norge som fond. NĂ€r MorgonstjĂ€rnan uppenbarar sig slutar folk plötsligt att dö i landet. För att förklara sin fascination för temat vĂ€nder KnausgĂ„rd sig Ă„terigen till det abstrakta.
ââVi lever genom skĂ€rmar och distanserar oss frĂ„n hur maten blir lagad. Det Ă€r som att det bara finns en sak vi inte kan fly och det Ă€r döden som kommer och tar oss alla. Samtidigt finns det ett begĂ€r att radera ut den ocksĂ„.
Vad Àr livet?
Och i ett samhĂ€lle dĂ€r det inte finns nĂ„gon död â vilka Ă€r vi dĂ„? Det Ă€r en metafor, erkĂ€nner KnausgĂ„rd motvilligt. Lika lite som han vill prata om sig sjĂ€lv vill han bidra med övertydliga tolkningar av sina böcker. ĂndĂ„ följer han tanken till slutet:
ââTar man bort döden, vad Ă€r dĂ„ livet? Det Ă€r frĂ„gan i de hĂ€r böckerna. Men det Ă€r svĂ„rt att prata om, det Ă€r dĂ€rför jag skriver. För att slippa förklara.
I skuggan av apokalypsen fortgÄr otrohetsaffÀrer, sommaralkoholism och trassliga familjerelationer. KnausgÄrd visar allt det utan att döma.
ââVi tror att vi har en komplett bild av mĂ€nniskor, men egentligen vet vi sĂ„ lite.