KonstnÀren John Bauer Àr allra mest förknippas med troll och andra varelser frÄn vÄra svenska skogar. Hans konstnÀrskap Àr lÀnken som binder samman en större vÀrld i en ny utstÀllning pÄ Waldemarsudde i Stockholm. Av de totalt 150 mÄlningar, akvareller, teckningar, skulpturer och videokonst Àr 60 av verken Bauers. Han var förgrundsgestalt till en strömning av "besjÀlad natur" inom konsten i början av 1900-talet som nu blandas med samtidskonstnÀrer, exempelvis Maria Fribergs skogsfotografier.
ââVi har för första gĂ„ngen satt in Bauers konstnĂ€rskap i en samtida nordisk kontext. Vi vill berĂ€tta och visa att Bauer inte var den enda som skildrade naturvĂ€sen, sĂ€ger museichef Karin SidĂ©n.
Projiceringar av erotik
MĂ„nga av de skogsvĂ€sen som stĂ€lls ut i âTrollbundenâ förekommer i folksĂ€gner frĂ„n det gamla bondesamhĂ€llet.
ââDet finns mycket vidskepelse men ocksĂ„ sedelĂ€rande exempel. Ibland beskrivs trollen som vĂ€ldigt elaka och giriga. Men ibland kunde de, som hos Bauer, se snĂ€llare ut. I Ă€lvorna fanns en erotisk underton om att de förledde mĂ€nnen och fick dem att tappa förstĂ„ndet. Ăven NĂ€cken och Strömkarlen var sĂ„dana som drog ned mĂ€nniskor i fördĂ€rvet med sitt spel. Det finns mycket projiceringar i de hĂ€r verken, sĂ€ger Karin SidĂ©n.
Hon berÀttar att utstÀllningen i flera fall visar exempel pÄ en identifikation mellan konstnÀren och gestalten.
ââDet Ă€r sĂ„ man ofta har tolkat Ernst Josephsons NĂ€cken, ett slags oförlöst kĂ€rlek och sexuell lĂ€ngtan som inte kommer till uttryck fullt ut. Man fĂ„r en kĂ€nsla av att John Bauer identifierade sig en del med troll. Han skrev i ett brev till sin fru Ester Ellqvist-Bauer att âömsom Ă€r jag John Bauer, ömsom Ă€r jag trollâ och det Ă€r ju likt konstnĂ€ren som ofta Ă€r en outsider, sĂ€ger Karin SidĂ©n.
Troll för samtiden
Bauers motiv ingÄr i symbolismen, en internationell konst och idéströmning som fick fÀste i Norden pÄ sent 1880-tal. Den skiljer sig frÄn realismen och flyttar fokus frÄn den yttre vÀrlden till det inre, dÀr kÀnslor och stÀmningar projiceras pÄ natur.
ââNaturvĂ€sen förutsĂ€tter en magisk natur. DĂ€rför har vi lĂ„nat in verk som visar mystiska skogar, Ă€ngar med dimslöjor dĂ€r man kan tycka sig se Ă€lvor dansa och mörka mystiska vattendrag, sĂ€ger Karin SidĂ©n.
UtstÀllningen kommer vÀltajmad efter en sommar nÀr mÄnga har sökt sig till skogsvandringar som en följd av coronapandemins restriktioner. Men skogen har fÄtt en viktigare roll för ett ökat klimatmedvetande och Àven spirituellt sökande. Karin Sidén tar upp den kritikerhyllade filmen "GrÀns" (2018) som anvÀnder trollen som metafor för mÀnniskor utanför normen.
ââDet Ă€r det hĂ€r utanförskapet som mĂ„nga faktiskt kan kĂ€nna, dĂ€r kan man ocksĂ„ identifiera sig med den hĂ€r typen av vĂ€sen som lever annorlunda, som ser annorlunda ut, men som ocksĂ„ har kĂ€nslor och ett berĂ€ttigande, sĂ€ger Karin SidĂ©n.