Det Àr en av sommarens första dagar nÀr jag trÀffar Simon Hassle i hans dunkla studio vid Vasaparken i centrala Stockholm. Utanför Àr det fullt pÄ uteserveringarna. Stockholmarna sitter och jÀser i den första vÄgen av medelhavsvÀrme. Men fÄ skulle nog vÄga erkÀnna att det Àr alldeles för varmt.
Jag och Simon sitter dÀremot nÄgra meter ned i jorden i ett svalt och dunkelt studiokollektiv utan nÄgra fönster som ger sken av varma asfaltsgator eller svettiga mÀnniskopannor. Bland de mÄnga korridorerna av studior ligger hans lÀngst in i ett hörn, precis bredvid popgruppen Estradens rum.
â Jag gĂ„r upp runt nio och Ă€r vanligtvis i studion vid 12 och sedan jobbar jag tills jag kĂ€nner mig fĂ€rdig. Om det Ă€r klockan 14 pĂ„ eftermiddagen eller klockan tvĂ„ pĂ„ natten spelar ingen roll.
I ungefÀr sju Är har Simon Hassle producerat lÄtar för artister som Zara Larsson, R3hab, Icona Pop, Miriam Bryant, Lost Frequencies, AJ Mitchell och Kiiara. En av artisterna vars lÄtar flitigt prytts av Simon Hassles namn under den senaste tiden Àr Veronica Maggio.
PÄ hennes senaste singel, "SE MIG" Àr han aktuell som producent och en av fem lÄtskrivare.
â Veronica och hennes team bjöd in oss till ett camp. Det Ă€r oftast sĂ„ det gĂ„r till. Man drar till ett hus eller en studio nĂ„gonstans och mer eller mindre lĂ„ser in sig i nĂ„gra dagar och bara fokuserar pĂ„ att skriva musik. Den hĂ€r gĂ„ngen var det ett helpensionat dĂ€r de lagade all mat, bĂ€ddade och gjorde allt runtomkring sĂ„ att vi kunde ha fullt fokus. Vi var dĂ€r i en vecka och skrev bland annat "Se mig".
Ăven Maggios senaste album â "Fiender Ă€r trĂ„kigt" â Ă€r ocksĂ„ co-skriven och producerad av Simon Hassle. DĂ€ribland tillsammans med Eskilstunabördiga Jocke Berg.
â För mig försvinner egot nĂ€r man skriver en lĂ„t tillsammans med andra. Det Ă€r en viktig detalj i hur jag gillar att jobba med musik. Jag tror pĂ„ att vara lyhörd och öppen, för ibland vet man inte sjĂ€lv hur det ska lĂ„ta i början. Man möts och sedan blir resultatet nĂ„got skumt som alla gillar dĂ€r nĂ„gonstans i mitten.
Simon Hassle föddes i Vaxholm utanför Stockholm men flyttade till med familjen till Katrineholm nÀr han var Ätta Är gammal. Han började andra klass i Flodafors och blev snabbt en slagpÄse, berÀttar han.
â Det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att sammanfatta eller ens komma ihĂ„g allt frĂ„n den tiden men bĂ„de barn och vuxna tror jag hade problem med att vi var "08:or". Det fanns enligt min erfarenhet nĂ„gon slags underton av att de trodde att vi tyckte att vi var bĂ€ttre bara för att vi var frĂ„n Stockholm. MĂ„nga gĂ„nger har jag fĂ„tt höra klassikern "Hassle, du ska inte tro du Ă€r nĂ„n!â.
â Jag minns hur de coola kidsen hade Team Sportia-strumpor och dunvĂ€star, medan jag hade svarta kontorsstrumpor och nĂ„gon vanlig töntjacka. Det var en sĂ„dan liten grej som jag blev jĂ€tteretad för. Det var egentligen barnsliga smĂ„saker som skilde sig oss emellan. Men jag blev utfryst och inĂ„tvĂ€nd â och idag Ă€r jag fortfarande rĂ€tt introvert.
NÀr han började i musikklass pÄ högstadiet vid JÀrvenskolan TallÄs blev det mycket bÀttre. Plötsligt hade han kompisar som likt honom sjÀlv gillade att sjunga, plinka pÄ gitarrer och spela piano.
â Det var första gĂ„ngen jag hade en kompisklick och en koppling till andra barn. Det Ă€r vĂ€ldigt mycket identitet som har utvecklats tack vare musiken. Att stĂ„ och sjunga pĂ„ en scen framför en massa mĂ€nniskor bekrĂ€ftade att jag fanns. Efter att helst ha velat synas och mĂ€rkas sĂ„ lite som möjligt blev det som en drog, en otrolig kick.
â Hade jag inte blivit utsatt för utanförskap innan jag hittade musiken hade jag nog snarare varit en större del av det de andra barnen gjorde dĂ„ och kanske inte haft den passionen idag. Jag sökte mig till nĂ„got dĂ€r jag kunde uttrycka mig. Det Ă€r nĂ„got i musiken som gör att jag kan klara mig sjĂ€lv. Ingenting Ă€r konstlat och det Ă€r vĂ€ldigt Ă€rligt.
Efter en vĂ€nda till estetprogrammet pĂ„ De Greergymnasiet i Norrköping och den vĂ€lrenommeradeyrkeshögskolan "Musikmakarna" i Ărnsköldsvik blev Simon Hassle signerad av sitt första musikförlag, âStereoscope". Han co-skrev och co-producerade Zara Larssons första lĂ„t âSecretâ, signade en ny deal med Sony Music Publishing och efter det har musiken varit en heltidssyssla.
Det Àr ingen slump att producenten delar efternamn med Katrineholmssonen och artisten Erik Hassle som utöver sin solokarriÀr har skrivit Shakira och Rihannas duett "Can't remember to forget you". De Àr nÀmligen kusiner.
Vad Ă€r det för wĂŒnderkind-slĂ€kt, egentligen?
â Jag tycker inte att vi Ă€r det. Men mĂ„nga i min slĂ€kt, framförallt pĂ„ pappa sida Ă€r ganska showiga av sig. Farfar spelade alltid dragspel, höll lĂ„da och sjöng snapsvisor. BĂ„de mamma och pappa Ă€r musikaliska och min faster jobbar med Katrineholmsrevyn. SĂ„ musiken fanns alltid runt mig under min uppvĂ€xt.
â BĂ„de jag och Erik har alltid hĂ„llit pĂ„ med musik. Men han Ă€r tvĂ„ Ă„r Ă€ldre, Ă€r bĂ„de storebror och förebild och har alltid legat steget före i musiken. Tidigt i min karriĂ€r hade jag förmĂ„nen att lĂ€ra mig frĂ„n baksĂ€tet genom honom.
Men sĂ„ finns det ju det som skiljer dem Ă„t â sĂ„ngen. Visst kan Simon Hassle sjunga. Men att stĂ„ framför en publik Ă€r alldeles för jobbigt för att det ska vara vĂ€rt det.
â Jag Ă€r nervös i flera dagar och gĂ„r runt och har ont i magen. Det behöver inte ens vara vĂ€rsta giget. Jag blir nervös av minsta lilla. Det Ă€r mycket skönare att sitta hĂ€r, sĂ€ger han.
Men att sitta och skriva lĂ„tar dagarna in och ut Ă€r inte bara guld och gröna skogar, trots allt. IdĂ©torkan duggar tĂ€tt i alla branscher dĂ€r problemlösningen inte har nĂ„gra tydliga formler â utan avgörs av det luddiga begreppet vi kallar för kreativitet.
â NĂ€r jag har skrivkramp hatar jag mig sjĂ€lv. Samtidigt vet jag ingen som kan sitta och skriva hits hela tiden. Men det Ă€r otroligt jobbigt att finna sig sjĂ€lv i en svacka. Att klĂ€ttra upp igen ur det kĂ€nslomĂ€ssiga hĂ„let Ă€r alltid lika utmattande.
â I perioder kan jag skita i att gĂ„ till studion om jag kĂ€nner pĂ„ mig att jag inte kommer att göra nĂ„got vettigt. Men sĂ„ kan man göra saker som att sitta och jobba samtidigt som man kollar pĂ„ en film. Om jag har pĂ„ till exempel "Star Wars" och gör en egen produktion samtidigt kan jag höra orkestern och tĂ€nka: "fan, det kanske vore coolt med lite strĂ„kar hĂ€r". Men jag har inget hemligt knep.