Det Ă€r egentligen flera mĂ„nader sedan danska Lea Porsager skulle ha invigt sin första utstĂ€llning pĂ„ Moderna Museet i Stockholm. Men coronapandemin har försenat "Stripped", frĂ„n november förra Ă„ret till 25 mars i Ă„r. Och nu kan varken konstnĂ€ren eller kuratorn nĂ€rvara â pĂ„ grund av reserestriktioner frĂ„n och till Danmark.
ââJag hoppas att jag i alla fall kan se den innan den stĂ€nger, sĂ€ger hon per telefon.
Alla verken i utstÀllningen Àr nya, och Lea Porsager har övervakat installationen av magnetiska bönekvarnar, ikonmÄlningar och 3D-animationer genom digitala rundvandringar och i en 3D-modell.
Vindkraftverk som symbol
UtstÀllningens största element Àr ett enormt vindkraftverk, som vÀger hela sex ton. Dess tre turbinblad ligger pÄ marken, sönderslagna i skÀrvor. Lea Porsager har varit fascinerad av vindkraftverk Ànda sedan barndomen.
ââJag vĂ€xte upp med ett i trĂ€dgĂ„rden. Det var som en symbol för vĂ€nsteridealet om förnybara kĂ€llor. Det var det godas symbol. Men jag var ocksĂ„ vĂ€ldigt rĂ€dd för den, sĂ€ger hon och skrattar till.
Hon inspireras av vetenskap â sĂ€rskilt kvantfysik â mystik och feminism, och lĂ„ter begrepp och element frĂ„n de olika vĂ€rldarna kollidera och korsbefrukta varandra. Vindkraftverket kallas till exempel "GOD" - för generator, operator and destroyer, vilket syftar pĂ„ kundaliniyogans tolkning av Gud som bĂ„de livgivare och förstörare. Lea Porsager upptĂ€ckte ocksĂ„ att de första vĂ€derkvarnarna i bruk var tibetanska bönekvarnar.
ââDe kunde röras av vinden, men ocksĂ„ av hĂ€nder som i en bön. Det var ett sĂ€tt att starta mantrat, som dĂ„ började kommunicera med kosmos.
Fysik och andlighet
Vindkraftverket Ă€r en stor vetenskaplig prestation, menar Lea Porsager. Hon ser det ocksĂ„ som en kraftfull symbol för energi â men med en baksida.
ââDet kan ocksĂ„ vara en symbol för ett samhĂ€lle dĂ€r vi hela tiden behöver mer energi för att hĂ„lla jĂ€mn takt med vĂ„ra ökande behov, sĂ€ger hon.
Lea Porsager undrade vilken vind hon kunde anvÀnda sig av i museets stillastÄende salar. Hon blev inspirerad av teorin om mörk materia, och idén om att vi utsÀtts för partiklar som vi inte kan se eller kÀnna. Vissa teorier tyder pÄ att denna partikelvind Àr starkast runt pingst, vilket hon tycker Àr underhÄllande.
ââVid pingst pratar man ocksĂ„ om den Heliga anden som en vind som fĂ„r folk att tala i tungor. Var det den typen av vind som jag aktiverade?
I utstÀllningen Àr det som att den andliga delen talar i tungor med vetenskapens sprÄk, menar Lea Porsager. De tvÄ elementen möttes Àven i hennes eget liv: hon upptÀckte kvantfysiken genom kundaliniyogan. Sedan dess har hon inspirerats av tÀnkare som Karen Barad och Wolfgang Pauli, och hon har beundrat de enorma mÀtinstrumenten pÄ plats i partikelacceleratorn i Cern.
ââJag har en dragning till de fysiska elementen och till dimensionen som inte gĂ„r att begripa: hur materia och mening Ă€r sammankopplade.
Förkroppsligar det svÄra
Lea Porsager försöker ocksĂ„ att förkroppsliga de sĂ„ svĂ„rförstĂ„eliga frĂ„gorna. Feminismens sĂ„ kallade "situerade kunskap" har hjĂ€lpt henne â teorin som kritiserar förestĂ€llningen om att forskaren Ă€r en neutral observatör av verkligheten.
ââMan kan inte ta sig sjĂ€lv ur situationen â man Ă€r en del av den, bĂ„de av problemet och lösningen. Jag gillar att försöka hantera den dimensionen. Vi kan inte stĂ„ utanför vĂ€rlden, sĂ€ger Lea Porsager.
DÀrför finns subtilt sexuella undertoner i vissa av verken, som ett sÀtt att föra in kroppen i konsten. Vindkraftverket Àr ocksÄ en nedriven fallisk symbol, som har öppnats pÄ nya sÀtt, sÀger Lea Porsager, vars konst Àr kÀnd för sina mÄnga olika dimensioner.
ââDet Ă€r ett sĂ€tt att ladda materialet för mig, men om man inte fattar alla olika lager som jag har tĂ€nkt pĂ„ gĂ„r det bra Ă€ndĂ„. Det Ă€r nog omöjligt att fatta allt!