â Det Ă€r klart det Ă€r roligt, men jag vill ganska snabbt Ă„tervĂ€nda till mitt skrivande, sĂ€ger Karl Daniel Törnkvist som numera Ă€r bosatt i Malmö efter nĂ„gra vĂ€ndor i bĂ„de Göteborg och Stockholm.
Efter gymnasiet i Eskilstuna, "jag gick pÄ Sankt Lekis", pluggade han lite planlöst samtidigt som han jobbade i vÄrden.
â Oftast pĂ„ timmar som stödassistent och vikarie i hemtjĂ€nst och pĂ„ gruppboenden.
Totalt har det blivit mer Àn tio Är i vÄrden. Samtidigt som han hela tiden skrivit.
â Det har funnits med mig, ja, sedan jag blev tvungen att sluta rita och mĂ„la. Poesi började jag med i den klassiska Ă„ldern â nĂ€r man börjar fundera över livet och tillvaron. Jag var vĂ€l 14-15 ungefĂ€r.
Varför blev det just poesi?
Karl Daniel Törnkvist skrattar lite och sÀger:
â MĂ„nga har en obefogad skrĂ€ck för poesi, men den stora fördelen Ă€r att man inte behöver förstĂ„ allting, man kan njuta av den Ă€ndĂ„ och fĂ„ syn pĂ„ ord som vĂ€cker upp olika lĂ€sarter. Poesi Ă€r hjĂ€rtats sprĂ„k. Men min senaste bok, "Katedral av förtret", bestĂ„r till viss del Ă€ven av prosa. Jag tycker inte alltid grĂ€nsen Ă€r sĂ„ klar mellan poesi och prosa.
2016 började han studera den tvÄÄriga utbildningen LitterÀr gestaltning pÄ Akademi Valand i Göteborg och det var under den tiden bÄda manusen kom till.
â Det var fantastiska men slitiga Ă„r eftersom jag jobbade halvtid samtidigt. Jag skickade runt manus till olika förlag och först blev jag refuserad. Sedan arbetade jag om det ena och blev antagen. Det var bara de tvĂ„ största förlagen som överhuvudtaget hörde av sig.
NÀr "Himlen" kom ut pÄ Norstedts 2020 var kritikerna entusiastiska över hans lyrik med utgÄngspunkt i berÀttelser inifrÄn vÄrden. NÄgon skrev att han "lyckas med sin ansats att sÀga det omöjliga" och han kallades en modern arbetarförfattare.
Hans morförÀldrar kom frÄn Finland för att jobba i TorshÀlla och hans finska arv Àr viktigt trots att han aldrig lÀrt sig sprÄket.
Med "Himlen" nominerades Karl Daniel Törnkvist 2020 till Katapultpriset, Sveriges Författarförbunds debutantpris. Samma Är fick han Jan FridegÄrdspriset med bl a motiveringen :
"Dikterna öppnar en politisk Äder som löper direkt in i frÄgor som rör arv och social tillhörighet"..." den finska tangon och sprÄkets material stÀdas om till en helt egen ordning"..."Himlen sjunger en sorgesÄng om arbete och omsorg, slitgörat som Àrvs genom generationer".
Hans nÀsta manus blev totalsÄgat av förlaget.
â Det var fruktansvĂ€rt och gjorde jĂ€tteont. Men jag behövde det.
Hur tog du dig upp efter sÄgningen?
â Det mesta i manuset försvann och jag ville aldrig titta pĂ„ det igen. Men titeln blev kvar. Den hade nĂ„got.
Nu kommer "Katedral av förtret" ut - en bok som inte utgÄr frÄn arbete, utan snarare frÄn arbetslöshet.
Förtret?
â Det Ă€r lite fult att vara förtretad. Men ganska hĂ€ftigt att bygga en katedral av det. Det ryms bĂ„de vanmakt och humor och ocksĂ„ lite ilska i förtret.
Numera försörjer han sig som vikarierande biblioteksassistent, men det han ser som sin huvudsakliga sysselsĂ€ttning Ă€r â skrivandet.
â Jag drar mig fram. Visst Ă€r det tufft ibland, men grejen Ă€r att skriva. Jag fungerar inte om jag inte fĂ„r skriva.
Har du nÄgot nytt gÄng?
â Ja, men det Ă€r för tidigt att sĂ€ga nĂ„got om det Ă€n. Men jag arbetar för jĂ€mnan!