Det har förstĂ„s gjorts filmer förut som pĂ„ olika sĂ€tt belyst kriget i före detta Jugoslavien. Inte minst den absurdistiska "Ingenmansland" (2001), som tilldelades en Oscar för bĂ€sta icke engelsksprĂ„kiga film. "Quo vadis, Aida" Ă€r nĂ„got helt annat, en riktigt kĂ€ftsmĂ€ll som imponerar. Och det utan att kĂ€nnas exploaterande eller ens visa ett enda mord â i bild.
Det Àr juli 1995 och tonen Àr nervig redan frÄn start i den koncentrerade historien, som utspelas under nÄgra dygn pÄ den hollÀndska FN-basen strax utanför Srebrenica. I centrum stÄr den kvinnliga tolken Aida (Jasna Djuricic). Före kriget arbetade hon som lÀrare i den lilla staden. Nu översÀtter hon FN-officerarnas löften till Srebrenicas borgmÀstare: "JodÄ, FN har stÀllt ett ultimatum, om de serbiska styrkorna inte Àr tillbakadragna före klockan 06 sÄ kommer det luftunderstöd. Ni behöver inte oroa er".
Aida, som har överlevt tre och ett halvt Ă„r av krig med familjen intakt â tvĂ„ söner i övre tonĂ„ren och maken â verkar inte övertygad, och inte borgmĂ€staren heller. I nĂ€sta scen intar den serbiske generalen Mladic staden och lika diskret som iskallt skjuts borgmĂ€staren bakom en vĂ€gg.
Den muslimska befolkningen i Srebrenica packar i all hast och ger sig av mot FN-basen dÀr Aida jobbar. Den blir snabbt full och utanför parkerar sig tiotusentals mÀnniskor i hopp om skydd. Aida lyckas fÄ in sina söner och sin make pÄ basen genom sin bestÀmda stil och sitt FN-id-kort.
De hollÀndska befÀlen ser blekare ut för varje minut som gÄr och det förvÀntade understödet kommer inte. Kameran klistrar sig fast vid Aida, som blir den naturliga protagonisten. Hon har ett enda mÄl: att rÀdda sin familj.
Den bosniska regissören Jasmila Zbanic har tillĂ€gnat den hĂ€r filmen, som bygger pĂ„ verkliga hĂ€ndelser, de kvinnor som förlorade över 8 000 mĂ€n, söner, fĂ€der, vĂ€nner och grannar i Srebrenica. Det finns mĂ„nga nĂ€stan outhĂ€rdliga scener men de som verkligen biter sig fast Ă€r sĂ€llsamt stilla â nĂ€r kameran sveper över tomma ansikten som stirrar rĂ€tt pĂ„ Ă„skĂ„daren.
Quo vadis Àr ett latinskt begrepp, som betyder "vart gÄr du", vilket Petrus frÄgade den uppstÄndne Jesus enligt Bibeln. En sÄdan titel öppnar förstÄs för en mÀngd tolkningsmöjligheter, inte minst i frÄga om martyrskap och förlÄtelse. Hur gÄr livet vidare? Med tanke pÄ att det finns de som förnekar folkmordet Àr det förstÄs en frÄga för hela publiken, bÄde i och utanför Bosnien.