Kulturkanon â ett urval av verk som anses vara föredömliga och av obestridlig kvalitet men ocksĂ„ en ifrĂ„gasatt mĂ„ttstock.
Genom att stÀlla verk av olika konstnÀrer och formgivare mot varandra vill Jönköpings lÀns museum fÄ besökarna att fundera över varför vissa verk sÄ sjÀlvklart anses ingÄ i en konsthistorisk kanon medan andra hamnat utanför. Mellan mÄlningarna av den vÀlkÀnde Bror Hjort hÀnger exempelvis verk av en lokal konstnÀr, Albert Ernfrid Persson, som knappt Àr vÀlkÀnd ens pÄ hemmaplan.
Vad försvinner
ââDe mĂ„lar lite i samma stil, hĂ€r kan man fundera över varför Bror Hjort Ă€r kĂ€nd men inte han? Vem Ă€r det som bestĂ€mmer över vad som lyfts fram, och vad Ă€r det som försvinner? sĂ€ger Martin Sundberg, utstĂ€llningskommissarie och konstvetare som tidigare jobbat med forskningsprojektet "Kanon. Perspektiv pĂ„ svensk konsthistorieskrivning".
En informell, rörliga kanon vÀxer fram över tid, bland annat genom museers makt och urval, till skillnad frÄn Tidöavtalets svenska kulturkanon som ska utses hÀr och nu av experter.
ââMan kan sĂ€tta sig ner och sĂ€ga "de hĂ€r 100 konstverken ska du kĂ€nna till om du vill veta nĂ„got om svensk konst", men dĂ„ blir det ett historiskt dokument som sĂ€ger mer om den som skriver listan Ă€n om det som finns med. Det Ă€r rĂ€tt naivt att tro att man bara kan sĂ€tta sig ner och skriva en lista, den kommer att försvinna.
"Ăndras över tid"
Men Àven den kanon som skapas lÄngsamt utifrÄn mÄnga mÀnniskors val mÄste ifrÄgasÀttas.
ââMan kan ocksĂ„ anvĂ€nda sig av den för att se det som finns utanför. Man ska Ă€ven ha klart för sig att kanon Ă€r nĂ„got som Ă€ndras över tid, det Ă€r inte sjĂ€lvklart att vi kommer att kĂ€nna till Picasso om hundra Ă„r.
TT: Inte?
ââJag tror inte det, pĂ„ 1800-talet var Rafael det största namnet, han har varit ganska ute under 1900-talet Ă€ven om han börjar komma tillbaka. Det Ă€r vĂ€ldigt fĂ„ saker som hĂ„ller över tid, men Shakespeare brukar anses göra det.