Anonym donation rÀddar "Batavernas trohetsed"

Den vÀrldsunika RembrandtmÄlningen "Batavernas trohetsed" fÄr stanna kvar pÄ Nationalmuseum. En anonym donation gör det möjligt att lÄta konstverket vara kvar pÄ museet i 7,5 Är framÄt.

MÄlningen "Batavernas trohetsed till Claudius Civilis", av Rembrandt Harmensz van Rijn fÄr vara kvar pÄ Nationalmuseum i Stockholm.

MÄlningen "Batavernas trohetsed till Claudius Civilis", av Rembrandt Harmensz van Rijn fÄr vara kvar pÄ Nationalmuseum i Stockholm.

Foto: Jurek Holzer / SvD / TT

Konst2023-11-28 08:11

– Jag tycker att det Ă€r ett bra beslut, sĂ„ klart. Det Ă€r bra för Konstakademien och det Ă€r bra för Nationalmuseum och det Ă€r bra för Sverige, sĂ€ger Elisabeth Alsheimer Evenstedt, stĂ€ndig sekreterare i Konstakademien.

Beslutet, som fattades pÄ Konstakademiens möte under mÄndagskvÀllen, var enhÀlligt. En anonym donator har trÀtt in och bidragit med en summa pengar som gör att Konstakademien kan fortsÀtta att deponera mÄlningen pÄ Nationalmuseum.

Donatorn vill pĂ„ sĂ„ sĂ€tt stödja "tvĂ„ viktiga institutioner i svenskt kulturliv. BĂ„da Ă€r i behov av ekonomiska bidrag för att vĂ„rda och utveckla sina respektive uppdrag", skriver Konstakademien i ett pressmeddelande. Att mĂ„lningen blir kvar pĂ„ Nationalmuseum Ă€r avgörande för donatorns beslut. Enligt uppgift Ă€r museets "hyresavgift" för konstverket fortsatt 400 000 kronor per Ă„r.

Även Per Hedström, tf överintendent pĂ„ Nationalmuseum, Ă€r nöjd med lösningen.

– Det Ă€r vĂ€l den typ av lösning vi hade hoppats pĂ„ egentligen. AlltsĂ„ att fĂ„ nĂ„gon typ av hjĂ€lp med det hĂ€r i den hĂ€r situationen. Det Ă€r ju optimalt, kan jag tycka.

Per Hedström vet inte vem donatorn Àr.

– Nej, jag vet inte. Det Ă€r, sĂ„vitt jag förstĂ„r, en kontakt som Konstakademien har. Men det hĂ€r fĂ„r ni frĂ„ga Konstakademien om.

Hyra pĂ„ 400 000

Under hösten har bĂ„de Zornmuseet i Mora och Östergötlands museum i Linköping anmĂ€lt sitt intresse för att visa "Batavernas trohetsed" i utstĂ€llningar som skulle sĂ€tta in mĂ„lningen i nya sammanhang och för en ny publik. I det nya avtalet mellan Konstakademien och Nationalmuseum understryks ocksĂ„ möjligheterna bĂ„de till nationella och internationella utlĂ„n under kortare perioder.

– Om Nationalmuseum och Konstakademien Ă€r överens om att mĂ„lningen ska lĂ„nas ut till en annan konstinstitution som uppfyller alla villkor sĂ„ förlĂ€ngs depositionstiden pĂ„ Nationalmuseum, sĂ€ger Elisabeth Alsheimer Evenstedt.

"Batavernas trohetsed till Claudius Civilus" har funnits i Sverige sedan 1700-talet – och lyfts ofta fram som en av den svenska museivĂ€rldens verkliga klenoder.

Men i höst har det uppstĂ„tt debatt kring mĂ„lningen, som sedan 1864 har hĂ€ngt pĂ„ Nationalmuseum i Stockholm. Museet Ă€ger nĂ€mligen inte konstverket, utan har haft det "till lĂ„ns" frĂ„n Konstakademien – sedan 2018 mot en Ă„rlig avgift om 400 000 kronor.

NÀr Nationalmuseums ekonomi blev anstrÀngd förklarade museiledningen att hyran var för dyr. DÄ uppstod en diskussion om att Konstakademien i stÀllet skulle lÄna ut mÄlningen till Rijksmuseum i Amsterdam, dÀr Rembrandts andra paradverk "Nattvakten" hÀnger.

VĂ€ckte kritik

Förslaget vÀckte stark kritik, Àven inom Konstakademien.

– Man schackrar med ett av vĂ„ra viktigaste kulturarv. Det riskerar att bli en kulturskandal som spiller över pĂ„ Konstakademien men ocksĂ„ pĂ„ Nationalmuseum och kulturdepartementet, sade Carl-Johan Malmberg, som har skrivit en bok om mĂ„lningen och som sjĂ€lv Ă€r hedersledamot i Konstakademien sedan 2016, till TT.

Elisabeth Alsheimer Evenstedt tycker att debatten har varit berÀttigad, om Àn anstrÀngande.

– Det har varit pĂ„frestande för bĂ„da organisationerna, för bĂ„de Nationalmuseum och Konstakademien. Men det Ă€r Rembrandt och mĂ„lningen som Ă€r i fokus för samtalet och sĂ„ lĂ€nge det har rört sig om just det, en stor betydande mĂ„lning, sĂ„ har det varit berĂ€ttigat.

Fakta: "Batavernas trohetsed"

"Batavernas trohetsed till Claudius Civilis” har hĂ€ngt pĂ„ Nationalmuseum sedan 1864. MĂ„lningen bestĂ€lldes till det nybyggda rĂ„dhuset i Amsterdam och hĂ€ngdes upp dĂ€r 1662. Men bestĂ€llarna var missnöjda med verket, som var tĂ€nkt som en symbol för den fria republiken, och den stora duken skickades i retur till Rembrandt för att han skulle justera den.

Uppdraget hade först gÄtt till Rembrandts elev, Govaert Flinck. Denne avled dock i förtid och hann inte göra klart bestÀllningen.

MĂ„lningen ropades in pĂ„ auktion i Amsterdam 1734 av Nicolaas Kohl som var gift med Sophia Grill. Via hennes svenska slĂ€ktingar fördes tavlan sedan till Sverige. “Batavernas trohetsed till Claudius Civilis” donerades 1798 till Konstakademien av Anna Johanna Grill och Ă„ret dĂ€rpĂ„ deponerades tavlan i Akademiens nya lokaler pĂ„ Fredsgatan.

LÀnge hÀngde mÄlningen pÄ Nationalmuseum utan avtal med Konstakademien. NÀr museet renoverades lÄnades tavlan mellan 2015 och 2018 ut till Rijksmuseum i Amsterdam, National Gallery i London och till Göteborgs Konstmuseum. Men 2018 tecknades ett avtal som innebar att Nationalmuseum fick lÄna verket för motsvarande 400 000 kronor per Är.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!