Ku Klux Klan-huvor, kolsvarta dockor med grinande röda munnar, ett kvitto frÄn försÀljningen av en tolvÄrig slavpojke, en hotfull svart man med revolver som en mÄltavla till skjutbanor. I sin nya utstÀllning "Infamous" lyfter den amerikanske fotokonstnÀren Andres Serrano fram sitt lands skamliga förflutna i ljuset med bilder av en serie föremÄl.
UtstÀllningen har tidigare visats pÄ Fotografiska i New York och pÄ fredag kommer den till Stockholm. Den frÀmsta anledningen till att Serrano vill visa upp föremÄlen Àr att de över huvud taget existerar, förklarar han.
ââDe finns och de Ă€r en del av historien. Det hĂ€r Ă€r en sĂ€rskild sorts skam. Det Ă€r rasism, och USA Ă€r fullt av det, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
ââPoĂ€ngen Ă€r att mĂ„nga av de hĂ€r föremĂ„len var Ă€mnade för konsumtion. De köptes varje dag i helt vanliga affĂ€rer. Det var inte som att det hĂ€r var speciella saker som du behövde köpa i smyg.
Dyra föremÄl
Bildernas motiv Àr laddade med klara fÀrger och liksom glödande ljus. Serrano samlar sjÀlv pÄ kristna konstföremÄl, och i hans hÀnder har mÄnga av de gamla rasistiska prylarna förvandlats till bildmÀssigt vackra och ÄtrÄvÀrda klenoder.
ââOm jag kan hitta skönhet i dem sĂ„ försöker jag det. Det Ă€r sĂ„ jag brukar arbeta. Jag försöker att frambringa skönhet eller Ă„tminstone en kĂ€nsla av estetik, vare sig det handlar om döda mĂ€nniskor i ett bĂ„rhus eller skjutvapen. Jag försöker uppskatta mina objekt och skapa konstverk utifrĂ„n min estetiska kĂ€nsla, sĂ€ger han.
FöremÄlen har han köpt pÄ Ebay och hos andra auktionshus. NÄgra av dem var mycket dyra, berÀttar han. SÄ vilka Àr det som utgör marknaden för den hÀr sortens samlarobjekt? SÀkert mÄnga rasister, men det finns ocksÄ mÄnga svarta köpare, förklarar Serrano.
ââWhoopi Goldberg sĂ€gs vara en samlare. Det Ă€r en blandning av olika sorters mĂ€nniskor, pĂ„ samma sĂ€tt som mĂ„nga objekt frĂ„n Nazityskland köps av vissa judiska samlare, sĂ€ger han.
Fotograferade Epstein
I utstÀllningen finns ocksÄ ett portrÀtt av Donald Trump, och ett av Jeffrey Epstein, som Serrano tog bara nÄgra mÄnader före finansmannens död.
Han Àr noga med att poÀngtera att hans kontakter med den förmögne sexualförbrytaren inte strÀckte sig lÀngre Àn sÄ.
ââJag hade portrĂ€ttet och tĂ€nkte att det skulle passa in i en utstĂ€llning som heter "Infamous" (ökĂ€nd). Jag besökte hans hus nĂ„gra gĂ„nger tillsammans med min fru och drack kaffe. Jag fanns inte med i hans lilla svarta adressbok och det visar att jag inte var en figur i hans kretsar, sĂ€ger han.
"Infamous" blev klar före mordet pÄ George Floyd och den vÄg av protester som svepte över USA och resten av vÀrlden efterÄt. I likhet med utstÀllningen har mÄnga inom Black lives matter-rörelsen velat göra upp med rasismens symboler.
ââDet Ă€r en bra rörelse med mĂ„nga likheter med medborgarrĂ€ttsrörelsen. Malcolm X och Svarta pantrarna utmĂ„lades ocksĂ„ som skurkar och ansĂ„gs vara för vĂ„ldsamma, men de var nödvĂ€ndiga, sĂ€ger han.
"Produkt av 60-talet"
Han stÀller sig dock frÄgande till att gömma undan eller stÀda bort symbolerna. Fast det dÀr kan vara en generationsfrÄga, tror han.
ââJag Ă€r en produkt av 60-talet, en era som Ă€r borta sedan lĂ€nge förutom för oss som överlevde den. Vi var en del av en rörelse som strĂ€vade efter att revolutionera musik, konst, politik och ras. Det var mĂ„nga som dog pĂ„ 60-talet för att ge oss mĂ„nga av de rĂ€ttigheter som vi tar för givna nu.
Sedan Andres Serrano doppade ner ett litet krucifix i sitt eget kiss för verket "Piss Christ" 1987 Àr han van vid att bli utskÀlld, Àven om omvÀrlden kanske inte blir riktigt lika provocerad av hans konst lÀngre. Han har hur som helst aldrig sett de ilskna reaktionerna som nÄgon del av konsten.
ââDet dĂ€r Ă€r bara en biprodukt. Meningen med min konst Ă€r inte att fĂ„ mĂ€nniskor att göra sĂ„dant. Men den vĂ€cker kĂ€nslor ibland. Oftast Ă€r det nog bra kĂ€nslor, men mĂ€nniskor som mĂ„r bra av mina bilder gĂ„r inte ut och demonstrerar eller skriver pĂ„ protestlistor, suckar han.