KonstAB vÀgrar sÀlja ut

Efter flera teaterpjÀser och en kortfilm har Göteborgskollektivet KonstAB fÄtt ur sig en hel lÄngfilm. Och det utan att sÀlja ut en millimeter av sig sjÀlva.
–Vi försvarar bara konsten och vi Ă€r del av en mĂ„ngtusenĂ„rig tradition, sĂ€ger Ossian Melin.

KonstnÀrskollektivet KonstAB har gjort sin första lÄngfilm, "Vernissage hos Gud".

KonstnÀrskollektivet KonstAB har gjort sin första lÄngfilm, "Vernissage hos Gud".

Foto: Fredrik Sandberg /TT

Film2023-03-15 12:32

Det Ă€r mĂ„ndag morgon, och KonstAB-gĂ€nget har precis upptĂ€ckt att de inte har tillgĂ„ng till "pop-up-lokalen" mitt i Stockholm som har de hyrt för att sĂ€lja biljetter förrĂ€n pĂ„ fredag. SĂ„ nu stĂ„r göteborgarna mitt i snöyran pĂ„ Stureplan utan att veta vad de ska göra av en hyrlastbil full med brĂ„te – bland annat en nytillverkad och blytung fasadskylt med meterhöga bokstĂ€ver.

Samtidigt verkar de ganska obrydda över situationen.

– Att bĂ€ra och köra grejer fram och tillbaka Ă€r 90 procent av vad vi gör, förklarar Filip Aladdin.

Det dĂ€r stĂ€ndiga baxandet har i alla fall resulterat i "Vernissage hos Gud" – en trippig thriller i konstskolemiljö dĂ€r kommersialismens mörka krafter hotar att utplĂ„na den fria konsten och hela mĂ€nniskans skaparglĂ€dje. Udden riktas tydligt mot kommersen i konstvĂ€rlden. Mot företagssamarbeten, "kreativ" reklam och allt som Jeff Koons representerar.

"Antifascism"

En sorts proggighet som kan kÀnnas lite omodern i dagens klimat, eller?

– Men nĂ€r blev det coolt att sĂ€lja ut? Det dĂ€r Ă€r sĂ„ jĂ€vla konstigt. Jag tĂ€nker att vi bara försvarar konsten och att vi Ă€r del av en mĂ„ngtusenĂ„rig tradition, eller Ă„tminstone frĂ„n modernismen och framĂ„t. Jag tĂ€nker att antifascism Ă€r alltid sjĂ€lvförsvar, sĂ€ger Ossian Melin.

Som motsats stÀller filmen allt det dÀr som kan uppfattas som tafflig konst och flum, pretto konstelever, en sjÀlvutnÀmnd dansk dadaist och en livstrött lÀrare som mest bara tjatar om hur mycket mer levande allt var 90-talet. Men den som tror att KonstAB driver med dem misstar sig. Gruppen Àr inga ironiker och deras försvar av konsten Àr uppriktigt menat, understryker de.

– Det Ă€r viktigt att vĂ„ga vara klyschig i sina Ă„sikter. Det Ă€r alltför fĂ„ som Ă€r det nuförtiden, sĂ€ger Emma Khanafer.

Parallellt med idealismen delar gruppen ocksÄ en fascination för den sortens bruksestetik som man brukar hitta i industriomrÄden. Namnet KonstAB och dess grafiska profil leder tankarna till en firma som sysslar med kundanpassade vvs-lösningar, snarare Àn ett gÀng kulturidkare.

LÀngtar till industriomrÄde

Dels kÀnns kontrasten kul. Och mycket av fascinationen kommer frÄn att de helt enkelt har varit sÄ mycket i sÄdana miljöer för att skaffa material till sina projekt. Men det handlar ocksÄ om ett slags lÀngtan efter trygghet.

– Att fĂ„ vara mellanchef pĂ„ typ "SvetsAB" och inte tĂ€nka att allt mĂ„ste vara pĂ„ liv och död hela tiden. Men sĂ„dant Ă€r inte vĂ„ra liv. Man lever ju konsten pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, men ibland önskar man bara tog sig ut till ett industriomrĂ„de och fick sitta och snacka med kollegorna, sĂ€ger Ossian Melin.

– Vi har ocksĂ„ funderat pĂ„ att börja sponsra andra konstnĂ€rers utstĂ€llningar. SĂ„ att det bara vĂ€xer sig större, som ett virus, tillĂ€gger han.

Den som sett nÄgon av deras pjÀser kÀnna nog igen sig i filmen. HÀr finns samma vildsinta blandning av dramatik, ljud och videokonst. HÀr finns Àven humorn, tramset och de smattrande referenserna.

"Grabbar, no money"

Det mesta föds helt enkelt frÄn den jargong som de byggt upp tillsammans, förklarar Ossian Melin.

– Vi arbetar mycket med vĂ„r kropp tillsammans under en lĂ€ngre tid och det lĂ„ter kanske fĂ„nigt och ytligt, men allt Ă€r typ internskĂ€mt som lĂ„ngsamt byggs upp och sĂ„ mĂ€rker vi nĂ€r det brĂ€nner till.

PÄ rollistan finns mest kompisar och familjemedlemmar. En av dem rÄkar vara Magnus Krepper, som Àr ett av svensk films hetaste as efter sin roll som sektledare i SVT:s "HÀndelser vid vatten. I "Vernissage hos Gud" spelar han konstskolans rektor Jack von Rosen, som brinner för att göra konst lönsam. Rollen specialskrev de just för Krepper, berÀttar Ossian Melin.

– Vi har jobbat med honom tidigare, och efter att vi filmat med honom första gĂ„ngen sade han bara "grabbar, no money!". Han Ă€r vĂ€rldens underbaraste person. Det var viktigt för oss att filma med mĂ€nniskor som vi framförallt var kompis med för att bli av med rĂ€dslan.

"Vernissage hos Gud" har premiÀr pÄ fredag.

Fakta: KonstAB

BestÄr av göteborgarna Filip Aladdin, Ossian Melin, Anton Hellström, Emma Khanafer och Albin Stööp. Alla Àr i 30-ÄrsÄldern.

Fick sitt första genombrott med korta sketcher pĂ„ Instagram. Är mest kĂ€nda för sin trilogi av pjĂ€ser: "Total trygghet", "Total frĂ€schhet" och ”Total strukturalitet". Har prisats pĂ„ Göteborgs filmfestival för sin kortfilm "Jörgen Hyltes svĂ„ger".

Aktuella med: LÄngfilmen "Vernissage hos Gud" med premiÀr pÄ fredag.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om