Tone Schunnessons "Dagarna, dagarna, dagarna" följer influeraren Bibbs, som trots att hennes liv rĂ€mnar försöker upprĂ€tthĂ„lla en fasad utĂ„t. Hon Ă€r en föredetting som trasslar in sig i lögner och Ă€r katastrofdĂ„lig pĂ„ att hantera pengar â nu mĂ„ste hon snabbt fĂ„ ihop 100 lax för att behĂ„lla lĂ€genheten. Tone Schunnessson ville att hennes rollfigur skulle arbeta med nĂ„gonting "dĂ€r man inte behöver jobba riktigt, men Ă€ndĂ„ fĂ„r vara lite kĂ€nd". Samtidigt var det viktigt att Bibbs skulle vara mer Ă€n bara en influerare.
ââMin karaktĂ€r Ă€r ingen dum tjej, men jag tĂ€nker att i mĂ„nga skildringar driver man med influencers, vilket jag förstĂ„r, det Ă€r ett tacksamt yrke att göra sig lustig över, samtidigt Ă€r det en del av den deppiga osĂ€kra arbetsmarknaden, konstaterar hon.
I Magnus von Horns kommande film "Sweat" fĂ„r tittarna följa fitnessinflueraren Sylwia ZajÄ c. Trots omvĂ€rldens stora beundran saknar hon sann nĂ€rhet. NĂ€r Magnus von Horn började följa influerare gick han snabbt frĂ„n kritisk till fascinerad.
ââNĂ„gon sorts högkultur inom mig var provocerad, samtidigt kunde jag inte sluta titta, och jag tyckte att jag kĂ€nde igen det frĂ„n realityn, sĂ€ger han.
BÀttre Àn bio
Till slut upplevde han att en del influerares kanaler var mer rörande Àn vissa spelfilmer pÄ bio, pÄ grund av hur profilerna ohÀmmat delade med sig av sina liv. Regissören förvÄnades samtidigt av hur sÀllan sociala medier-profiler skildrades som nÄgonting annat Àn stereotyper pÄ vita duken.
ââJag har inte sett nĂ„gon film dĂ€r det har funnits ett seriöst försök att ta en influencer pĂ„ allvar, de har alltid anvĂ€nts som ett verktyg för nĂ„gonting, eller en stĂ€mpel. En förenklad mĂ€nniska. Det Ă€r sĂ„ konstigt att det inte finns en större nyfikenhet att anvĂ€nda det vi ser omkring oss och avbilda det i film som karaktĂ€rer av kött och blod. Jag tror att det beror pĂ„ att vi har sĂ„ svĂ„rt att prata om vĂ„r samtid, vi mĂ„ste alltid ha en stĂ„ndpunkt om allt, sĂ€ger han.
"Som realitystjÀrnor"
I Josephine Bornebuschs kommande "Orca" spelar Vera Vitali en sjĂ€lvrannsakad influerare â med social distansering som övergripande tema för filmen. Men det finns Ă€ven gott om skildringar dĂ€r jakten efter kĂ€ndisskapet gĂ„r för lĂ„ngt. De amerikanska filmerna "Infamous" och "Spree", bĂ„da frĂ„n i Ă„r, Ă€r exempel pĂ„ berĂ€ttelser dĂ€r innehĂ„llsjakten pĂ„ internet leder hela vĂ€gen till mord.
Martin AagÄrd, kulturjournalist pÄ Aftonbladet, ser influerarnas intÄg i kulturen som ett enkelt sÀtt att slÀnga in en samtidsmarkör.
ââJag fĂ„r lite kĂ€nslan av att influencers i dag skildras pĂ„ ett liknande sĂ€tt som realitystjĂ€rnor betraktades för 20 Ă„r sedan. Det Ă€r ofta nĂ„gon sorts offerstory. VĂ„r kultur Ă€r besatt av unga kvinnor som offras pĂ„ olika sĂ€tt, man betraktar dem som att de inte vet sitt eget bĂ€sta, sĂ€ger han, men tillĂ€gger att han varken tagit del av "Sweat" eller "Dagarna, dagarna, dagarna", som han tycker verkar ha en annan "story".
"Hedersrelaterade tankar"
TT: Varför tror du att influerarna betraktas som att de inte vet sitt eget bÀsta?
ââDet Ă€r inte lĂ„ngsökt att tĂ€nka sig att i ett patriarkalt samhĂ€lle som vĂ„rt sĂ„ finns det hedersartade tankar om unga kvinnor, att de mĂ„ste skyddas frĂ„n att skĂ€mma ut sig offentligt. Att en kvinna som förlorar sin heder pĂ„ ett Instagramkonto eller i en realityshow inte riktigt vet vad hon hĂ„ller pĂ„ med. Jag tror inte att det stĂ€mmer, jag tror att de Ă€r fullt medvetna, sĂ€ger Martin AagĂ„rd.
NĂ„gra som anser att bilden av influerare har varit lite vĂ€l okritisk Ă€r journalisterna Julia Lundin och Yasmine Winberg. Tillsammans har de skrivit boken "Badfluence" â om en influerarvĂ€rld fylld av halvsanningar, uppblĂ„sta siffror och olaglig smygreklam. Nu menar de att fler börjar ta profilerna för vad de Ă€r.
ââJag tror att man fattar att influencers Ă€r nutidens största makthavare. Det Ă€r inte omöjligt att en influencer blir statsminister om tio Ă„r. Att de förekommer mer nu i kulturen Ă€r jĂ€tteintressant, sĂ€ger Julia Lundin och fortsĂ€tter:
ââDet Ă€r vĂ€l ocksĂ„ tacksamt att slĂ„ ner pĂ„ de hĂ€r mĂ€nniskorna, eftersom de inte har tagits pĂ„ allvar.