MÄlet Àr en serie med 25 portrÀtt som belyser nyanserna av "livet hemma", inspirerade av Ikeas Ärliga Life at home-rapport. Undersökningen, som omfattar över 37 000 personer i 37 lÀnder, avslöjar bland annat att nÀra hÀlften av de tillfrÄgade (48 procent) inte kÀnner att livet hemma Äterspeglas i media.
Leibovitz Àr kÀnd för sin förmÄga att fÄnga sitt motivs inre liv som hon interagerar med i intima utrymmen eller stunder, vilket enligt Ikea gör henne idealisk för uppdraget.
"Hemmet har alltid varit viktigt i mitt arbete. Jag har fotograferat mÀnniskor i deras hem sedan jag började arbeta. Det Àr ett sÀtt att förstÄ vem en person Àr", sÀger Annie Leibovitz i ett pressmeddelande frÄn möbeljÀtten.
Under uppdraget som Ikeas "Artist in residence" kommer Leibovitz att resa till Japan, USA, Tyskland, Italien, Indien, England och Sverige för att portrÀttera hur mÀnniskor lever i dag.