Göran Greider ÄtervÀnder till Sörmland i nya boken

I Är Àr det 40 Är sen Göran Greider bokdebuterade. Tiden, sjukdomen och minnen frÄn uppvÀxten trÀnger sig nu pÄ i den nya boken.

I höst utkommer Göran Greiders sjĂ€lvbiografiska bok ”Barndomsbrunnen” dĂ€r han blickar bakĂ„t i tiden, till VingĂ„ker, brorsorna, förĂ€ldrarna, gatorna, men han beskriver ocksĂ„ tiden med sjukdomen.

I höst utkommer Göran Greiders sjĂ€lvbiografiska bok ”Barndomsbrunnen” dĂ€r han blickar bakĂ„t i tiden, till VingĂ„ker, brorsorna, förĂ€ldrarna, gatorna, men han beskriver ocksĂ„ tiden med sjukdomen.

Foto: David Magnusson/SVD/TT

Kultur2021-04-18 07:24

”Jag har inte varit utomhus pĂ„ femton dagar. Men solen skapar MondrianmĂ„lningar i sjukhusfönstren och vĂ„ren nĂ„r mig i min hustrus röst.”

Raderna skrev Göran Greider den 28 februari pÄ sin Facebooksida. En hoppfull inblick i en annars dyster sjuktillvaro, fÄr man förmoda.

Turerna till sjukhuset har varit mÄnga den senaste tiden. Malignt lymfom, heter boven i dramat, en typ av blodcancer.

Nyheten slog ner som en bomb i början av Äret: Göran Greider har cancer.

Sen den 6 februari har han dagligen skrivit smĂ„ poetiska improvisationer – lyriskt förtĂ€tade ögonblick – pĂ„ Facebook under rubriken Dagsform. Iakttagelser, minnen, poesi, ibland enkel sprĂ„klig gympa för att hĂ„lla igĂ„ng skrivandet, tĂ€nkandet.

Det Ă€r nu jĂ€mnt 40 Ă„r sen Ulla och Stures grabb frĂ„n VingĂ„ker debuterade pĂ„ Bonniers med diktsamlingen ”Vid fönstret slĂ„r ensamheten ut”. 

I Ole Hesslers anmĂ€lan i Dagens Nyheter i april 1981 lösgör sig en rask innehĂ„llsdeklaration: ”Det handlar om allt mellan himmel och jord, mellan VingĂ„ker och Katrineholm. HĂ€r blandas rockpop-textens paranoia med stilla naturlyrik. Greiders inspirationskĂ€llor strĂ€cker sig frĂ„n Homeros till Bruce Springsteen – en anmĂ€rkningsvĂ€rd rĂ€ckvidd. HĂ€r samsas bröderna Marx med Okeanos, Bach med RĂ€ddaren i nöden, Gramsci med farfar verkmĂ€starn.”

Mer folkkĂ€r poet fĂ„r man nog leta efter. Karln har ju varit med i SVT:s PĂ„ spĂ„ret och har klippkort till debattsofforna. Den sladdriga t-shirten, rutiga skjortan, Einstein-frissan som signalerar att intellektet prioriterats framför fĂ„fĂ€ngan, allt utstrĂ„lar en snĂ€ll charm. ”Med hĂ„ret flygande som en utblommad maskros”, som det stod i en intervju i Dagens Etc. 

Hans blotta framtoning Ă€r ett lika starkt varumĂ€rke (en term Greider förmodligen avskyr) som Leif GW Perssons; den uniforma klĂ€dstilen, ”mĂ„nga glada kilon” som Åsa Linderborg skriver i sin bok Ӂret med 13 mĂ„nader”, en mullbĂ€nk under lĂ€ppen, de infallsrika formuleringarna, allvaret, humorn. Dessutom förmĂ„gan att med uppriktig nyfikenhet borra sig in i meningsmotstĂ„ndarna.

Greider har i böcker och intervjuer stĂ€ndigt Ă„terkommit till sin uppvĂ€xt i VingĂ„ker. I ”Jakobsbrevet” 2004 anvĂ€nder han sin far ”stewardens” död som utgĂ„ngspunkt för att i diktform dryfta symbiosen mellan socialism och kristendom. 

I ”Katterna kommer in frĂ„n mörkret” 2009 rör det sig om ett slags lyriskt dagbokssamlande, dĂ€r Greiders talande röst, kĂ€nd frĂ„n krönikor och hetsiga debattpaneler, kĂ€nns igen.

Barndomsminnen, dikter och textfragment gör att vÀrlden trÀder fram ur ett greiderskt underifrÄnperspektiv.

Det Ă€r till denna genre han nu Ă„tervĂ€nder efter fjolĂ„rets romandebut om Dan Andersson. 

Till hösten ger Ordfronts förlag ut boken ”Barndomsbrunnen”. ”En dagbok, diktsamling och barndomsskildring i ett”. 

Ett bokomslag i pappbrunt visar en svala som ser ut att vara ritad med ett barns vaxkritor. ”En historia om sjukdom och minne i brutna rader”, lyder underrubriken.

I sina Dagsformer skriver Göran Greider korthuggna minnen och tankar som blandas samman, blir till insikter över nÄgot större. NÄgra ska med i nya boken, sÀger han, men inte alla.

Den 11 mars skriver han: â€Nu har jag förstĂ„tt hur min farmor Syster Alma mötte sin Henning. Min farfar Henning gjorde vĂ€rnplikten i smĂ„lĂ€ndska Ryssby, lĂ„ngt frĂ„n statargĂ„rden i VingĂ„ker. Ser dem gĂ„ dĂ€r i ett sekelskifte, tvĂ„ vakna unga i en vaknande nation. Deras planer nĂ„r mig. Jag spritter till av optimism. Ler i sjuksĂ€ngen.”

I april 2020 avled Göran Greiders mamma Ulla, 94 Ă„r gammal, pĂ„ Ă€ldreboendet StrandgĂ„rden i Katrineholm. Hans egen sjukdom, stigande Ă„lder och kanske Ă€ven mammans död tycks nu ha slungat igĂ„ng hans sjĂ€lvbiografiska projekt. 

– Jag Ă„kte in och ut pĂ„ sjukhus hela hösten och allt var ganska ovisst, sĂ€ger Göran Greider. Det Ă€r dĂ„ man börjar minnas â€“ minnen dyker upp. Barndom, tonĂ„r, gator, bröder, kompisar. Satt rĂ€tt mycket pĂ„ sjukhus och skrev. Sen fick jag till slut ett cancerbesked (med god prognos) vid nyĂ„r. Och har fortsatt att skriva â€“ sjukdom och barndom. TvĂ„ domar ...

Den nya boken ska ocksÄ vara mer frisprÄkig Àn tidigare böcker, har han sagt.

Men fragment av barndomen Ă€r redan kĂ€nda frĂ„n oceaner av tidningsartiklar. Hur han vĂ€xte upp i den rödteglade egnahemsvillan pĂ„ ValhallavĂ€gen 17 med pappa sjömannen som gĂ„tt i land efter 15 Ă„r, mamman som sydde pĂ„ VingĂ„kers konfektionsfabrik. 

En uppvĂ€xt prĂ€glad av fyra brorsor, sjömanshistorier, bandy och Deep Purple. Hur han skrev sina första dikter pĂ„ gula pappersark som han tagit frĂ„n Kommunistisk ungdoms lokal i VingĂ„ker. Och blev publicerad i LyrikvĂ€nnen, 17 Ă„r gammal. Hur han blev politiskt medveten i tonĂ„ren, bar hem kilovis med Marx; ”Kapitalet” och ”Det kommunistiska manifestet”, och samtidigt tömde lyrikhyllan pĂ„ VingĂ„kers bibliotek.

Mycket av det ingÄr i en nÀrmast kanoniserad mytbildning kring Göran Greider. Musikintresset med Dylan och Hendrix, det lÄnga hippiehÄret och Ären som traversförare pÄ SKF i Katrineholm. Det var dÀr han arbetade för exakt 40 Är sen nÀr han debuterade som poet. Kallades för Shakespeare pÄ jobbet bland gaffeltruckar och blÄstÀll.

PĂ„ 90-talet slog han igenom som arbetarförfattare tillsammans med namn som Aino Trosell, Kjell Johansson, Majgull Axelsson och Elsie Johansson. 

I en dikt ur boken ”NĂ€r fabrikerna tystnar” 1995 framtrĂ€der ungdomsmiljöerna i Katrineholm och VingĂ„ker:

”Jag föddes sĂ„ pass tidigt att jag hann kĂ€nna

strömmen av arbetare

flyta nedströms i svinottan eller vinterskymningen.

Det var Ären innan vakterna vid fabriksportarna försvann,

innan de ersattes av fjÀrrstyrd elektronik;

sent sjuttiotal, nÄgra Är in pÄ Ättiotalet.

Genom nÀstan öde gator drogs folk samman,

dök upp ur bussar, vid krön, backar, sidogator,

orter uppfyllda i hela sin vidd vid samma klockslag.

I omklÀdningsrummen smÀllde metallskÄpen mot varandra.

Overallerna mot slutet av veckan var stela av olja, damm, eld.

Men ljuden frÄn fabriksomrÄden infÄngade bebyggelsen:

Arbetets evighet i en förmiddags bĂ€rnsten”.

Greider glider sömlöst mellan det politiska och det privata, det lilla och det stora. Oftast med en sympatisk och lĂ€ttbegriplig ton som gör att man gĂ€rna jĂ€mför honom med Ulf Lundells dagboksdiktande iakttagelseverk ”Vardagar”, ett slags folkhemmets samvete.

I Dagsformerna blir smĂ€rtpunkterna dĂ€rför extra tydliga. I mötet mellan poesi och vardag. 

Som den 7 april dÄ han skrev:

”05.17

Hörde en ensam trast.

Den försökte vÀcka solen.

Sen sjöng den mig till sömns.”

Greider i VingÄker

Göran Greider bodde pĂ„ flera platser i VingĂ„ker under uppvĂ€xten. Först borta vid Åbron, men det minns han inte eftersom han var sĂ„ liten dĂ„. Sen pĂ„ flera adresser i SĂ€vestaomrĂ„det: JĂ€garegatan, men han minns inte numret, ValhallavĂ€gen 17, frĂ„n 1965 till runt 1980 dĂ„ flytten gick till Tors vĂ€g. DĂ€refter flyttade han hemifrĂ„n och bodde en kort period i Katrineholm och hade jobb pĂ„ SKF:s fabrik. Runt 1981-82 bar flyttlasset till Stockholm dĂ€r karriĂ€ren som poet och kulturskribent tog fart.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!