Kassaregister har inget med kontanthanteringen att göra

Skatteverkets krav på kassaregister syftar till att minska fusk och skydda företag från osund konkurrens, skriver representanter för Skatteverket.

Skatteverkets krav på kassaregister syftar till att minska fusk och skydda företag från osund konkurrens, skriver representanter för Skatteverket.

Foto: Fredrik Sandberg (TT)

Insändarsvar2024-12-10 19:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skatteverkets krav på kassaregister kritiseras i en insändare av Anne-Louise Kroon från Småföretagarnas Riksförbund och Björn Eriksson från Kontantupproret. 

Kravet på kassaregister infördes av riksdagen 2010 för att minska fusk och för att skydda seriösa företag från osund konkurrens. 

Den som säljer varor eller tjänster mot kontant betalning eller mot betalning med kontokort i sin näringsverksamhet ska använda kassaregister enligt lagstiftningen. Med kontokort menas i det här sammanhanget samtliga elektroniska betalningsmedel som betalkort, Swish med mera. 

Det är viktigt att notera att det inte är den omständighet att säljaren tar emot sedlar och mynt som gör att en näringsidkare måste använda kassaregister och ge kunden ett kvitto. Kravet på kassaregister gäller oavsett vilka betalningsmedel näringsidkaren tar emot. 

Det finns undantag från kravet på kassaregister. Om den kontanta försäljningen inklusive moms understiger fyra prisbasbelopp, totalt 229 200 kronor för 2024, behöver näringsidkaren inte använda kassaregister. Det undantaget riktar sig mot mindre verksamheter. 

Ett annat undantag gäller när företag använder kontantfakturor, då behöver de inte heller använda kassaregister. Det kan vara aktuellt för näringsidkare som har ett fåtal försäljningar per dag till högre belopp. Det är då viktigt att fakturorna uppfyller bokföringslagens och mervärdesskattelagens krav, bland annat behöver kunden kunna identifieras med namn och adress.

Enligt skribenterna gör kravet på kassaregister att kontanthanteringen blir onödigt dyr. Kassaregister har inget med kontanthanteringen att göra utan syftar till att minska fusk och skydda företag från osund konkurrens.