StÄlfors plankorsning Àr ett stort hinder för gÄende, cyklister och bilar. Bommarna ligger nere under lÄng tid och lÄnga köer med motorerna i gÄng stÄr och slÀpper ut avgaser pÄ bÄda sidor av jÀrnvÀgen. BomfÀllningarna Àr ocksÄ ett problem för ambulanser och brandbilar som mÄste köra andra vÀgar. Ibland ser man fotgÀngare som kryper under bommarna.
Problemet Àr gammalt. PÄ 1990-talet tog kommunen och dÄvarande Banverket fram ett förslag att lyfta jÀrnvÀgen över vÀgen. Förslaget kostade dÄ 25 miljoner kronor och krÀvde en avstÀngning av jÀrnvÀgen under cirka sex veckor.
Efter en mer noggrann genomgÄng av projektet steg kostnaden till 100 miljoner. Det krÀvdes rivning av husen nÀrmast jÀrnvÀgen, avstÀngningstiden berÀknades till minst sex mÄnader samt att tÄgens körtider förlÀngdes pÄ grund av backarna.
Sedan dess har inget hÀnt och bilarna stÄr och slÀpper ut avgaser i samband med det stora antalet tÄgpassager samtidigt som biltrafiken ökat de senaste Ären.
I södra Europa finns mÄnga planskilda korsningar dÀr oftast vÀgen dras över jÀrnvÀgen. VÀgen byggs dÄ parallellt med jÀrnvÀgen för att minimera markÄtgÄng.
En möjlighet enligt denna princip Àr att förlÀnga Kyrkogatan med en ramp upp till en bro över jÀrnvÀgen och sedan dra ner vÀgen förbi bensinmacken. (Se bilden)
En vÀgbro blir billigare och störningarna pÄ jÀrnvÀgstrafiken och biltrafiken under bygget Àr försumbara. JÀrnvÀgen fÄr inte heller nÄgon förlÀngning av körtiderna. Eskilstuna kommun kommer sjÀlva att Àga hela frÄgan med utformning och genomförande.
Det Àr dags att kommunen tar tag i frÄgan och driver fram en lösning.