Den 2 maj tog vi tåget från Stockholm till Hamburg, sex personer varav fem från Eskilstuna. Tåget skulle gå 15.30 från Stockholms Central. För att ha lite marginal och att kunna hinna med en lunch och en öl innan avgång så bestämde vi att vi skulle ta 12.04-tåget från Eskilstuna som skulle vara framme strax efter klockan 13. Men tio minuter innan avgång meddelades det att tåget var inställt.
Nåväl, vi hade ju marginaler så det fick bli 13.04-tåget i stället. Men när det tåget inte hade kommit till Eskilstuna 13.45 så började vi bli oroliga för att missa vårt Hamburgtåg, och fattade ett snabbt beslut: det fick bli Uber/taxi till Stockholms Central. Då vi var fem personer så var vi tvungna att ha två bilar. Vi kom fram med cirka 10-15 minuters marginal, och vad vi förstod så var 13.04-tåget (eller var det 14.04-tåget) från Eskilstuna framme i Stockholm strax efter 15.30, så hade vi väntat hade vi missat vårt Hamburgtåg (om det hade gått i tid).
Att det tåget var 45 minuter försenat och inte gick söderut, utan rundade Mälaren så att vi passerade Eskilstuna igen vid 18.30-tiden, cirka 6,5 timmar efter att vi startade vår resa i Eskilstuna, är en annan historia.
Vi tyckte det var rimligt att Mälartåg skulle ersätta oss för tågbiljetterna, 180 kronor per person, samt de två Uberresorna, 1 700 kronor styck. Men det tyckte inte Mälartåg. Enligt EU:s tågpassagerarförordning så ersätter de inte för taxi. För resor som är 120 minuter försenade så ger de tillbaka halva avgiften.
Vi fem la tillsammans ut 4 300 kronor för att ta oss till Stockholm, på grund av Mälartågs oförmåga att leverera en tjänst man borde kunna förvänta sig. De ersätter oss med 450 kronor.
Är det konstigt att man tvekar att resa med tåg? I fortsättningen så får det bli flyg/bil!