Fristaden kan ge plats för parkeringshus för elbilar!

Signaturen "CBL" har ett förslag för hur Fristadsreservatet ska hanteras.

Signaturen "CBL" har ett förslag för hur Fristadsreservatet ska hanteras.

Foto: Catarina Nitz

InsÀndare2024-05-11 19:30
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Eskilstuna, med Sveriges första fristad för hantverkare, hade Ă€ven kunnat bli Sveriges första fristad för elbilar. Men nu Ă€r Stockholm pĂ„ vĂ€g att bygga Europas största parkeringshus under mark, med laddinfrastuktur och plats för 1 000 bilar och som öppnar i etapper frĂ„n 2026. Stockholm har en ambitiös plan. 2030 ska man ha byggt 100 000 laddbara p-platser.

VÄr stad bygger med en annan agenda som bestÄr i att förtÀta, och i just city byggs och har byggts allt fler bostÀder pÄ bland annat tidigare öppna ytor för parkering. Man har ocksÄ agendan att inte förse dessa byggnader med tillrÀckliga parkeringsmöjligheter, dÄ det Àr cykel man vill att stadens invÄnare ska anvÀnda. Vilket ocksÄ blir alltmer tydligt nÀr vÄrt gatusystem, frustrerande nog, blir allt trÀngre för dem som mÄste Äka pÄ fyra hjul.

En sedan lÀnge inaktiv och dÀrmed anonym plats i city Àr Fristadsreservatet. Det har ett kulturhistoriskt vÀrde, men flera byggnader har förfallit och i omgÄngar utdömts genom Ären, medan andra försvarat dem. Det Àr sedan lÀnge ett dött och i stora delar insynsskyddat omrÄde som tar upp plats för nÄgot vi kunde ha bÀttre nytta av.

Riv allt eller flytta delar till en mer turistvÀnlig plats. Kanske gÄr nÄgon/nÄgra byggnader att rÀdda? Hade varit bra nÀrmare Rademachersmedjornas levande byggnadsmiljö frÄn 1600-talet, men dÀr finns inte lÀngre plats. SörmlandsgÄrdens friluftsmuseum vid DjurgÄrden visar ett typiskt mellansvenskt gÄrdssamhÀlle frÄn 1700- till tidigt 1800-tal, och kanske kan delar av tiden för Fristaden frÄn 1771-1833 Àven bli representerad dÀr, men förklarad vara hÀmtad frÄn dÄtidens centrala byggnader och smidesproduktion? Precis som SörmlandsgÄrdens byggnader hÀmtats frÄn olika socknar, men ocksÄ frÄn till exempel StrÀngnÀs och Malmköping.

Om platsen för Fristaden kan frigöras Àr mitt förslag att bygga ett parkeringshus för enbart laddbara bilar dÀr. Fritt att parkera, men en mindre avgift lÀggs ovanpÄ elförbrukningen som medel för underhÄll av byggnaden.

Inledningsvis kan Àven icke laddbara bilar fÄ stÄ dÀr tillsvidare, men dÄ med p-avgift. Men nÀr laddbara blir alltmer vanliga med tiden och dÄ fÄr problem att hitta plats fÄr det bli ett p-hus enbart för sÄdana, vilket det dÄ redan Àr byggt och redo för.

Kanske gÄr det bÄde att bygga ovan och under mark för att fÄ upp antalet platser och lösa stora delar av den parkeringsbrist som finns.

Även vĂ„rt universitet Ă€r i behov av bĂ€ttre parkeringsmöjligheter för dagligen inresande frĂ„n andra stĂ€der.