Svar pÄ Jimmy Janssons (S) "Alla prognoser för barn och ungdomar har radikalt ritats om", som i sin tur var ett svar pÄ insÀndaren "Skolcirkusen i Eskilstuna borde ha kunnat undvikas".
I slutet av april skriver kommunalrĂ„den Jansson (S) och Puustinen (M) att âS och M kan med olik ideologisk utgĂ„ngspunkt Ă€ndĂ„ hitta och kompromissa om det som Eskilstuna kommun bĂ€st behöver och samtidigt ge stabilitet och förutsĂ€gbarhetâ. Man anser sig ha âhög demokratisk legitimitetâ och att man âvitaliserar demokratinâ genom att ha âminskat polariseringen och ökat kraften att faktisk fĂ„ saker gjordaâ.
Det Jimmy Jansson skriver nu i juni kan dock bara tolkas som att resultatet Ă€r just ett vaktmĂ€steri, vilket Ă€r svĂ„rt att koppla till en vitaliserad demokrati. Att denna syssla upplevs svĂ„r framgĂ„r ocksĂ„ tydligt och man skall nog nöja sig med att det upplevda hĂ€r Ă€r den faktiska verkligheten i den nya âvitalaâ demokratin.
Men sĂ„ finns det nĂ„gra saker som Ă€r vĂ€rda att notera. Prognosproblemet Ă€r i huvudsak invandringens fel baserat pĂ„ âundermĂ„lig statlig styrningâ, vilket jag inte avser att polemisera om i sak men Ă€ndĂ„ markera att det politiska engagemanget glimmar till en aning.
I samma text berörs friskolesystemet och att staten inte Ă€ndrat sina statsbidrag trots att inflationen ökat kostnaderna med 25 procent. HĂ€r Ă€r Jansson faktiskt inne pĂ„ vĂ€sentligheter som âruskar om förutsĂ€ttningarna i grundenâ men hĂ€r dör den politiska flamman i ett flegmatiskt âmen riksdagen har bestĂ€mt att sĂ„hĂ€r ska det fungeraâ.
Jansson har ocksĂ„ fel i att jag Ă€r vĂ€rldsmĂ€stare, jag Ă€r en enkel ingenjör med specialisering pĂ„ reglersystemens matematik. Det Ă€r ocksĂ„ beklagansvĂ€rt om min kritik mot vaktmĂ€steriet betraktas som hĂ„nfull. Det Ă€r inte min avsikt. HĂ€r vill jag dock pĂ„minna Jansson om en tidigare insĂ€ndare i februari 2023 och en jordglob som förevisades i fullmĂ€ktige. Ăr det sĂ„ att det i den âvitalaâ demokratiska vaktmĂ€steriavdelningen finns ett kommunikationsproblem? Det kan i sĂ„ fall ge förmildrande omstĂ€ndigheter för det debacle som skolpolitiken utgjort en lĂ€ngre tid och kanske nĂ„got för vaktmĂ€staren att arbeta med.