Den senaste tiden flera insÀndare om drivmedel för bilar och priser pÄ drivmedel. Med anledning av detta nÄgra kommentarer.
1. Det finns en fundamental skillnad mellan fossila drivmedel och el. Bensin och diesel Àr energikÀllor. Medan el Àr energiförmedlare pÄ samma sÀtt som varmvatten vid fjÀrrvÀrme. EnergikÀllan för el Àr vattenkraft, kÀrnkraft, vindkraft eller i vÀrsta fall olja eller brunkol.
2. RĂ€cker oljan och elen? Olja Ă€r definitivt en begrĂ€nsad produkt. PĂ„ 1970-talet sa man att oljan tar slut till millennieskiftet. Ănnu finns stora oljereserver kvar, sĂ„ man kan undra till vilket millenieskifte/eller sekelskifte. RĂ€cker elen dĂ„? Ja det beror pĂ„ hur den produceras i framtiden. Utan kĂ€rnkraft lĂ€r det inte fungera de nĂ€rmaste 50â100 Ă„ren.
3. Kan jag köra elbilen pÄ vind- och solenergi? Nej, sjÀlvklart gÄr inte det. Elektronerna, som ger energi, har inget minne hur de producerats. Din el kommer frÄn nÄgon av de nÀrliggande elproducenterna.
4. El kan inte sparas. Det krÀvs ett externt medium för detta, exempelvis ett batteri. Elkonsumtion och elproduktion mÄste i varje ögonblick vara i balans, lika stor. Det innebÀr att varje gÄng du ansluter elbilen till en laddstation ökar konsumtionen allt annat lika. I en del fall kommer den elen att produceras med naturgas, olja, stenkoll eller brunkol.
5. Alla varor och tjĂ€nster pĂ„verkas mer eller mindre av utbud, efterfrĂ„gan och pris. Ăkar priset sjunker efterfrĂ„gan. Drivmedel har visat sig vara vĂ€ldigt okĂ€nsligt för prisförĂ€ndringar, Ă„tminstone kortsiktigt. Inte minst visat sig vid prishöjningar. Det Ă€r annan konsumtion som pressas undan. De prissĂ€nkningar som nu Ă€r aktuella eller föreslĂ„s torde dĂ€rför ha liten effekt pĂ„ drivmedelskonsumtionen pĂ„ 3â5 Ă„rs sikt. Men för ekonomin för slutkonsumenter eller producenter kan de fĂ„ vĂ€sentlig pĂ„verkan.
6. Hur bra och effektiv Ă€r inblandningen av biologiska drivmedel? SjĂ€lv har jag blivit undrande. Efter den ökande inblandningen sommaren 2021 ökade vĂ„r husbil förbrukningen med 1,5â 2 dl per mil vid likartad körning. Ăven personbilen drar mer. Det oljebolag jag anlitar meddelade vid kontakt att ökande förbrukning Ă€r korrekt. Enligt dem var det inte sjĂ€lvklart att utslĂ€ppen av CO2 frĂ„n trafiken minskar. Men I tidigare led skulle minskning av CO2 utslĂ€ppen ske. Att inblandning av biobrĂ€nsle inte bara Ă€r av godo framgĂ„r av att sjöbrĂ€nsle inte innehĂ„ller biodrivmedel.