BankrÄnen ökar lavinartat i Sverige

En bild frÄn ett "riktigt" bankrÄn, sÄsom de brukade gÄ till förr. I dag gÄr de till pÄ annat sÀtt. Bilden Àr frÄn ett rÄn i Stockholm 2008.

En bild frÄn ett "riktigt" bankrÄn, sÄsom de brukade gÄ till förr. I dag gÄr de till pÄ annat sÀtt. Bilden Àr frÄn ett rÄn i Stockholm 2008.

Foto: Jessica Gow (TT)

InsÀndare2024-03-14 04:10
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Under Är 2022 ökade bankrÄnen dramatiskt i Sverige och bankrÄnarna kom över cirka sex miljarder kronor. Det Àr betydligt mer pengar Àn vad all kriminell narkotikaförsÀljning genererar i intÀkter (tvÄ miljarder). Konstigt nog drabbades ingen av vÄra traditionella banker, som Handelsbanken, SEB och Nordea, av ett enda bankrÄn under det Äret.

Eller rĂ€ttare sagt: det Ă€r helt naturligt, eftersom de traditionella bankerna dels har lagt ner 1 069 bankkontor de senaste 15 Ă„ren. Kvar finns 918 stycken, men dĂ€r hanteras i stort sett inga kontanter och i mĂ„nga fall mĂ„ste man boka tid om man vill trĂ€ffa nĂ„gon banktjĂ€nsteman personligen. Öppettiderna Ă€r mycket begrĂ€nsade och 38 kommuner i Sverige saknar i dag helt bankkontor. Under Ă„r 2022 rĂ„nades ingen av dessa ”vanliga banker”, av det enkla skĂ€let att dĂ€r finns inga kontanter.

RĂ„nen drabbade i stĂ€llet alla nya ”bankkontor” i hemmen med datorer, bankdosor, mobiltelefoner, betalkort, internetuppkoppling och bank-id samt bankkoder av olika slag. Dessa bankkontor utsattes under Ă„ret för stĂ€ndiga rĂ„n och rĂ„nförsök. PĂ„ hemmakontoret sitter ofta Hulda, 84, och hon Ă€r oavlönad banktjĂ€nsteman, telefonist, kassörska, datatekniker och sĂ€kerhetsansvarig pĂ„ sitt bankkontor.

NĂ„got fysiskt vĂ„ld förekommer inte vid dessa rĂ„n eftersom rĂ„naren ligger bekvĂ€mt utstrĂ€ckt i en solstol i Malaga med sina enda ”vapen”: mobiltelefonerna. Ibland ringer dock Slem Vessla med kumpaner pĂ„ hemma hos Hulda, 84, och erbjuder sig att omgĂ„ende ta hand om hennes smycken och lĂ€gga dem i ett av bankens bankfack eftersom det varit sĂ„ mĂ„nga stölder i hennes bostadsomrĂ„de. DĂ„ fĂ„r Hulda gripa in i rollen som vĂ€ktare och plocka fram brödkaveln för att avvisa slöddret vid dörren.

De ”vanliga” bankerna har hela tiden frĂ„nsagt sig allt ansvar för verksamheten vid Huldas bankkontor. Trots en dom i Högsta Domstolen (HD) om bankernas skyldighet att ersĂ€tta Hulda eller Sixten eller Bertil nĂ€r de blivit avlurade sina livs besparingar av en vĂ€ltalig telefonbedragare liggande under ett parasoll pĂ„ Solkusten vĂ€grar bankerna ta sitt ansvar. Allt Ă€r dĂ„ Huldas fel, som enligt banken agerat ”sĂ€rskilt klandervĂ€rt eller varit grovt oaktsam” och dĂ€rför inte Ă€r berĂ€ttigad till nĂ„gon som helst ersĂ€ttning.

Smaka pÄ den argumenteringen frÄn vÄra banker, som gjorde en sammanlagd vinst pÄ 149 miljarder kronor Är 2022 och delade ut 75 miljarder kronor till aktieÀgarna!

Man kan verkligen frÄga sig hur mycket av vinsterna som kommer frÄn besparingarna i personal och lokaler som möjliggjorts av att kunderna bÄde mÄste arbeta i egna lokaler utan lön samt med egen inköpt utrustning. Det finns ett fult ord som kan anvÀndas för att beskriva företag som pysslar med att utnyttja oavlönad arbetskraft.

Det Àr dags nu, Kristersson med flera, att agera! Det rÀcker inte med att se bekymrad ut och bjuda in polisen och bankerna till samtal. En hel bransch som lagt över allt ansvar pÄ kunderna och barrikaderat sig bakom stÀngda dörrar och ett oÀndligt antal knappval via telefon för att hÄlla kunderna pÄ armlÀngds avstÄnd kommer inte att göra nÄgra frivilliga Ätaganden.

Det slutliga beviset för detta Ă€r att nĂ€r man till slut hittat ett telefonnummer och ringt banken och gjort alla sina knappval pĂ„ telefonen sĂ„ sĂ€ger en röst ”VĂ€lkommen till X-banken. Vi besvarar ditt samtal sĂ„ snabbt vi kan. Ditt samtal Ă€r viktigt till oss.” HĂ€r följer lite stillsam musik innan nĂ„dastöten sĂ€tts in: ”Det Ă€r 84 samtal före. BerĂ€knad kötid Ă€r 48 minuter.”

Kanske ordföranden i Justitieutskottet, Richard Jomshof (SD), kan hota bankdirektörerna med utvisning pÄ grund av bristande vandel?