SAS granskas för sena Äterbetalningar

Konsumentverket inleder ett tillsynsÀrende mot SAS för sena Äterbetalningar av instÀllda resor. AnmÀlningarna mot bolaget fortsÀtter att komma in. Enligt bolaget har man gjort kraftanstrÀngningar och kan numera leva upp till kraven.

SAS har inte lyckats betala tillbaka pengar till kunder för instÀllda resor i tid. Nu inleder Konsumentombudsmannen (KO) ett tillsynsÀrende mot bolaget.

SAS har inte lyckats betala tillbaka pengar till kunder för instÀllda resor i tid. Nu inleder Konsumentombudsmannen (KO) ett tillsynsÀrende mot bolaget.

Foto: Johan Nilsson/TT

Vetenskap & teknologi2021-01-14 14:45

Konsumentverket har under coronapandemin tagit emot en stor mÀngd anmÀlningar mot flygbolaget SAS pÄ grund av sena Äterbetalningar till resenÀrer för instÀllda resor.

Trots pÄtalade krav förenat med miljonvite, om reglerna inte efterföljs, fortsÀtter anmÀlningarna att komma in till Konsumentverket.

Betalning inom sju dagar

– Vi följer upp de förelĂ€gganden som utfĂ€rdades av KO i november och vi har sett frĂ„n anmĂ€lningar att konsumenter fortfarande vĂ€ntar mer Ă€n sju dagar pĂ„ Ă„terbetalningar vid instĂ€llda flyg, sĂ€ger Maja Lindstrand, jurist pĂ„ Konsumentverket till TT.

Det var i november förra Äret som Konsumentombudsmannen (KO) skickade ett förelÀggande till bolaget förenat med ett vite om en miljon kronor per mÄnad om Äterbetalningar för instÀllda resor i covid-19 pandemins spÄr inte sker inom sju dagar.

– Att vi öppnar ett tillsynsĂ€rende Ă€r ett första steg. Om det Ă€r en övertrĂ€delse av förelĂ€ggandet kommer vi övervĂ€ga att överlĂ€mna det till Konsumentombudsmannen för ansökan om vite, sĂ€ger Maja Lindstrand.

– Vi avvaktar vad SAS kommer att svara och sen fĂ„r vi ta stĂ€llning till det.

Gjort kraftanstrÀngning

Enligt SAS presschef Freja Annamatz Àr bolaget i princip klart med Äterbetalningarna som har slÀpat efter. Totalt har över fem miljarder kronor betalats tillbaka till 2,2 miljoner resenÀrer.

– Vi har, som tidigare kommunicerats, gjort en kraftanstrĂ€ngning för att bli klara med Ă„terbetalningarna för instĂ€llda flyg. Nu Ă€r vi i princip klara. Men det kan fortfarande finnas en del Ă€renden dĂ€r det saknas uppgift om bank eller andra uppgifter, sĂ€ger Freja Annamatz, pressansvarig pĂ„ SAS.

– Vi har stor förstĂ„else för att det Ă€r frustrerande för de kunder som fortfarande vĂ€ntar.

Bolaget har till den 3 februari pÄ sig att redovisa siffror för december och januari om hur de har skött Äterbetalningarna och hur mÄnga kunder som fÄtt vÀnta pÄ pengar för lÀnge.

– FrĂ„n december och framĂ„t klarar vi sjudagarsregeln nĂ€r det gĂ€ller nya bokningar som sedan blir instĂ€llda, sĂ€ger Freja Annamatz.

RÀttad: I en tidigare version av texten angavs fel instans som öppnat tillsynsÀrendet.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!