KO pressar SAS att betala i tid

Det krisdrabbade flygbolaget SAS kan fĂ„ betala en miljon kronor i mĂ„naden i vite – om inte kunder fĂ„r Ă„terbetalning för instĂ€llda flygresor inom sju dagar. Trots det kommer SAS inte klara tidsgrĂ€nsen, uppger presschefen.

SAS mÄste betala tillbaka biljettpriset för instÀllda flygresor inom en vecka, annars blir det böter varnar KO. Arkivbild.

SAS mÄste betala tillbaka biljettpriset för instÀllda flygresor inom en vecka, annars blir det böter varnar KO. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Vetenskap & teknologi2020-11-05 08:30

Det Àr Konsumentombudsmannen som skickat tvÄ förelÀgganden till SAS dÀr det ena rör Äterbetalning av instÀllda resor.

Det krisdrabbade flygbolaget SAS fÄr inte dröja mer Àn sju dagar att Äterbetala biljettpriset nÀr flygresor stÀllts in. Om företaget bryter mot KO:s förbud hotas det av ett vite pÄ en miljon kronor i mÄnaden.

Tros motivera

Men frÄgan Àr om en miljon kronor i mÄnaden Àr tillrÀckligt för att SAS ska kÀnna sig tvingade att följa reglerna.

– NĂ€r man bedömer vitets storlek Ă€r det ganska schabloniserat och svĂ„rt att bedöma vad som Ă€r kĂ€nnbart. NĂ€r det gĂ€ller sena Ă„terbetalningar Ă€r det utformat sĂ„ att det Ă€r ett löpande vite om en miljon för varje mĂ„nad. NĂ„gon affĂ€rsmĂ€ssig bedömning av vitesbeloppet utifrĂ„n hur mycket man tjĂ€nar Ă€r oerhört svĂ„rt att göra och trĂ€ffa rĂ€tt. Men vi tror att det hĂ€r motiverar SAS att komma i kapp, sĂ€ger Gunnar Wikström, processrĂ„d hos Konsumentombudsmannen.

FrÄgan har blivit het sedan SAS har dröjt med att Äterbetala biljetter till mÄnga som fÄtt resor instÀllda i covid-19-pandemins spÄr.

Freja Annamatz, presschef pĂ„ SAS, sĂ€ger att bolaget som en följd av pandemin tvingats stĂ€lla in flyg i “volymer som ingen nĂ„gonsin hade kunnat förutse”. NĂ„got som i sin tur har lett till mĂ€ngder av Ă„terbetalningskrav.

– I dagslĂ€get har vi Ă„terbetalat pengar till fler Ă€n 1,3 miljoner kunder.

Klarar inte grÀnsen

PĂ„ grund av det höga trycket kommer SAS i nulĂ€get inte att klara tidsgrĂ€nsen pĂ„ sju dagar, berĂ€ttar Freja Annamatz – trots risken för vite.

– Det Ă€r nĂ„got vi beklagar. Vi förstĂ„r att mĂ„nga kunder Ă€r frustrerade pĂ„ grund av att man fĂ„r vĂ€nta, men alla de kunder som har Ă„terbetalningskrav kommer att fĂ„ tillbaka sina pengar, sĂ€ger hon.

– I dagslĂ€get hanterar vi mer Ă€n 5 000 Ă€renden om dagen. Under perioden har vi ocksĂ„ gjort ett antal förbĂ€ttringar och effektiviseringar för att hantera dem snabbare.

Hon kan inte sÀga hur lÄng tid Äterbetalningarna tar i genomsnitt, utan menar att det beror pÄ hur komplexa de olika Àrendena Àr.

TT: Ni har drabbats hÄrt av pandemin finansiellt, hur skulle det pÄverka er att fÄ ett vite pÄ en miljon kronor i mÄnaden?

– SAS har under sommaren och hösten genomfört en rekapitaliseringsplan som kommer att hjĂ€lpa oss igenom krisen. Det vi gör nu Ă€r att fokusera pĂ„ att snabba upp Ă„terbetalningarna och göra dem sĂ„ fort vi kan, sĂ€ger Freja Annamatz och tillĂ€gger:

– Det Ă€r beklagligt att vi har hamnat i den hĂ€r situationen pĂ„ grund av pandemin och att vĂ„ra kunder har fĂ„tt vĂ€nta lĂ€nge, det beklagar jag.

FrÄn december

FörelÀggandet gÀller frÄn och med december 2020 till och med december 2021.

– I januari tittar man pĂ„ om det funnits nĂ„gra Ă„terbetalningsĂ€renden som varit Ă€ldre Ă€n sju dagar i december. Om det finns det gĂ„r vi till domstol och begĂ€r att vitet döms ut, sĂ€ger Gunnar Wikström.

KO har Àven skickat ett förelÀggande till SAS gÀllande att flygbolaget tydligt mÄste informera om att Àven resenÀrer som köpt resan hos en resebyrÄ har rÀtt att krÀva pengarna tillbaka direkt frÄn SAS.

Även det förelĂ€ggandet Ă€r kopplat till ett vite om en miljon kronor, vilket innebĂ€r att en domstol kan döma ut vitet om företaget bryter mot kravet pĂ„ korrekt information.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!