NÀr e-handelsjÀtten Amazon i augusti meddelade att den skulle lansera en svensk version av sin sajt rönte det stor uppmÀrksamhet. Men sedan blev det tyst.
PremiĂ€ren omgĂ€rdades av rykten och spekulationer â men nĂ€r det vĂ€l var dags skedde den i relativ tysthet, utan sĂ€rskilt mycket pompa och stĂ„t. FrĂ„n och med onsdagsmorgonen kunde man surfa in pĂ„ sajten, som pryds av bilder pĂ„ bland annat Globen, Turning Torso och Stockholms Stadshus.
Enligt Alex Ootes, vice vd för Amazons europeiska expansion, har lanseringen dock föregÄtts av mycket arbete.
ââVi Ă€r vĂ€ldigt spĂ€nda inför att lansera i Sverige, och vi Ă€r vĂ€ldigt vĂ€ldigt nöjda med det intresse som svenska handlare och varumĂ€rken har visat, sĂ€ger han till TT.
"Bara början"
TT: Varför ska svenskar, som redan har stor vana vid att handla pÄ nÀtet, vÀlja just er?
ââVi vet att vĂ„ra kunder vĂ€rderar tre saker: sortiment, lĂ„ga priser och en bra leveransupplevelse, sĂ€ger Alex Ootes.
Som ett rinnande vatten rabblar han företagets fördelar: 150 miljoner produkter ("det största sortimentet i Sverige"), lÄga priser och snabba leveranser ("vi arbetar vÀldigt hÄrt för att erbjuda de svenska kunderna det allra bÀsta").
ââMen det hĂ€r Ă€r dag ett för oss. Det ni ser Ă€r bara början pĂ„ Amazon i Sverige, ni kan vara lugna i att vĂ„ra team jobbar hĂ„rt för att göra upplevelsen lite bĂ€ttre varje dag.
Fokuset ligger dock inte pÄ omsÀttning eller marknadsandelar, berÀttar han.
ââDet hĂ€r kan jag sĂ€ga helhjĂ€rtat, att nĂ€r vi lanserar i ett nytt land fokuserar vi bara pĂ„ en sak: kundupplevelsen. Det följer vi detaljerat dagligen, och det Ă€r vĂ„rt enda mĂ„l och största fokus, sĂ€ger Alex Ootes och fortsĂ€tter:
ââFrĂ„n vĂ„ra tidigare lanseringar vet vi att om vi lyckas med kundupplevelsen sĂ„ följer resten naturligt.
Leveranser ett problem
Att lansera just i Sverige har dock kommit med sina problem. Att fÄ till snabba leveranser i ett vÀldigt avlÄngt och pÄ sina hÄll glest befolkat land visade sig vara en utmaning. Alex Ootes berÀttar att de behövde se till att leveranserna fungerade sÄvÀl i centrala Stockholm som i norra Sverige.
Dessutom var den svenska lanseringen vÀldigt stor, med mÄnga produkter.
ââDet krĂ€vde mycket engagemang med vĂ„ra partners och varumĂ€rken. Det var mycket jobb inför lanseringen i Sverige, sĂ€ger han.
ââMen vi lĂ€r oss hela tiden om vad svenska kunder tycker Ă€r viktigt och vad vi borde göra hĂ€rnĂ€st.
Redan nu har företaget "flera hundra" anstÀllda i Sverige, enligt Alex Ootes, och de planerar att anstÀlla Ànnu fler i takt med expansionen.
SlÄr ifrÄn sig kritik
Samtidigt har Amazon kritiserats hĂ„rt genom Ă„ren för dĂ„liga anstĂ€llningsvillkor och för att de i USA har förbjudit anstĂ€llda att ansluta sig till fackorganisationer. Alex Ootes slĂ„r ifrĂ„n sig kritiken â han pratar hellre om att de knipit silverplatsen nĂ€r tidningen Forbes utsĂ„g vĂ€rldens bĂ€sta arbetsgivare.
ââDet handlar om alla ifrĂ„n lagerarbetare till chefer. Vi har över 800 000 anstĂ€llda, och majoriteten Ă€r super super glada och vĂ€ldigt fĂ€sta vid företaget. Det Ă€r allt jag vet, sĂ€ger han.
TT: Ăven om mĂ„nga Ă€r "super glada" sĂ„ Ă€r uppenbarligen mĂ„nga andra inte det. Har du nĂ„gon kommentar till det?
ââAllt jag kan sĂ€ga Ă€r att all data vi har, och vi har mycket, visar att vĂ„ra anstĂ€llda överlag Ă€r super super glada.
Leveranserna kommer att ske till stor del med Postnord â som dock inte vĂ€ntar sig nĂ„gon större anstormning av paket.
ââVi har redan levererat Amazons sĂ€ndningar frĂ„n utlĂ€ndska sajter under en ganska lĂ„ng tid, sĂ„ kortsiktigt kommer inte det hĂ€r att pĂ„verka oss, sĂ€ger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik pĂ„ Postnord.
"FÄr se vad effekten blir"
Möjligtvis kan det bli en liten volymökning medan lanseringen Àr ny och spÀnnande, men i lÀngden ser han det inte som troligt att det sker en stor förÀndring.
ââKommer Amazon göra att konsumtionen ökar, eller kommer den bara att flytta frĂ„n en butik till en annan? Det man köper Ă€r ju till största del behovsstyrt och inte luststyrt. Det Ă€r vĂ€l det som Ă€r den större frĂ„gan egentligen, sĂ€ger han.
Svaret pÄ det vet ingen Ànnu, men perioden framöver blir intressant, sÀger Peter Hesslin.
ââAmazon har fĂ„tt mycket uppmĂ€rksamhet och nu fĂ„r vi se vad den verkliga effekten blir.
Paketleverantören DHL tror dÀremot att Amazons lansering i Sverige absolut kan ge en skjuts Ät branschen, speciellt den för snabba leveranser som Àr en av Amazons specialiteter pÄ mÄnga marknader.
ââVi ser det hĂ€r som nĂ„got vĂ€ldigt positivt. Nyheten i morse Ă€r ytterligare ett tecken pĂ„ att den globala e-handeln vĂ€xer under pandemin. E-handelns tillvĂ€xt under det senaste Ă„ren har varit en tillvĂ€xtmotor för branschen för expressleveranser, sĂ€ger Peter Ervasalo, vd för DHL Express Sverige.
ââAmazon Ă€r en extremt vĂ€rdefull global kund till oss och vi har arbetat med dem i mĂ„nga Ă„r, sĂ€ger Peter Ervasalo.