Heinz Sjögren, vd för Svensk-ryska handelskammaren i Sverige, ser att sanktionerna kommer att fÄ en enorm inverkan pÄ Ryssland.
ââDet blir Nordkorea 2.0, och det kommer att gĂ„ snabbt, sĂ€ger han.
Svenska företag i Ryssland drabbas förstÄs, men det Àr mer marginellt. De flesta har bara en liten, liten del av sin omsÀttning i ryska affÀrer, konstaterar han.
Drabbar Medelryssen
ââDĂ„ Ă€r det vĂ€rre med de ryska företagen, och för privatpersoner som medelryssen. Det hĂ€r drabbar gemene man nĂ€r rubeln minskar i vĂ€rde och det blir tomt pĂ„ hyllorna.
Just nu sitter mÄnga företag, bÄde stora och smÄ, och funderar över hur de ska göra med sina ryska verksamheter. MÄnga vill helt enkelt inte vara i Ryssland efter invasionen, berÀttar han. Men börsbolagen mÄste gÄ ut pÄ ett ordnat sÀtt och informera hela marknaden pÄ en gÄng, enligt börsreglerna. DÀrför hÄller mÄnga Àn sÄ lÀnge tyst, tror han. Eller sÄ kanske de fortfarande tvekar. TT har frÄgat en rad stora svenska företag, men Ànnu har inte alla svarat.
ââDe oroas för trakasserier av sin svenska personal i Ryssland. Nu stĂ€ngs ocksĂ„ luftrummen, och det Ă€r svĂ„rt att ta sig ut frĂ„n Ryssland.
Han förklarar att Ryssland sedan tidigare haft tajt koll pÄ utlÀndsk personal.
HĂ€lsokontroller
ââDe har till exempel tvingats till tĂ€ta hĂ€lsokontroller, dĂ€r allt frĂ„n lungröntgen till syfilisprov har krĂ€vts. Det Ă€r inte för att Ryssland tror att de gĂ„r omkring och sprider smitta, utan för att myndigheterna vill ha en hĂ„llhake pĂ„ utlĂ€nningar.
DÄ fabriker och andra verksamheter stoppas samtidigt som den ryska ekonomin snabbt rasar ihop sÄ kan det bli mer otrevligheter i den vÀgen, befarar han.
ââDet kan bli vĂ„ldsamt pĂ„ gatorna i Ryssland, sĂ€ger Heinz Sjögren.
Scania, som redan förra veckan stoppade sina leveranser av bilar och reservdelar men som valde att inte kommunicera detta, vill inte prata om rÀdslan för personalens sÀkerhet.
ââVi tog beslutet redan dĂ„ utifrĂ„n det lĂ€ge som var. Varje ord som sĂ€gs nu riskerar att bli extra brĂ€nsle i konflikten och bre pĂ„ krisen. DĂ€rför valde vi att inte kommunicera det förrĂ€n nu, sĂ€ger presschef Erik Bratthall pĂ„ mĂ„ndagen.
TT: Ăr ni rĂ€dda för personalens sĂ€kerhet i Ryssland?
ââPersonalens sĂ€kerhet Ă€r det viktigaste av allt för Scania. Jag vill inte gĂ„ lĂ€ngre Ă€n sĂ„. Det Ă€r ett otroligt dramatiskt lĂ€ge, sĂ€ger Erik Bratthall.