Den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen, ASA, förbjuder tvÄ tv-reklamer frÄn den svenska havremjölkstillverkaren Oatly i Storbritannien, skriver Resumé.
Reklamfilmerna anses vara vilseledande och över hundra personer har klagat pÄ reklamen. I filmerna pÄstÄr Oatly att havremjölken, jÀmfört med komjölken, producerar 73 procent mindre koldioxid.
Enligt Oatly avser reklamen specifikt en av deras produkter och denna jÀmfördes med utslÀppen som brittisk komjölk genererade. ASA anser dÀremot att Oatly inte har underlag till pÄstÄendet nÀr konsumenterna kan tro att alla Oatlys produkter ger ifrÄn sig 73 procent mindre koldioxid jÀmfört med komjölk.
Oatly har dÀrefter tagit bort pÄstÄendet frÄn reklamfilmerna och frÄn sin egen sajt.